2024-08-29, 07:56
Medlem
g-in-a-gis avatar
Vad ska du svarva som kräver precision på en hundradels mm? Jag är bara genuint intresserad!
Citera
2024-08-29, 08:24
Medlem
ponykalles avatar
Har haft svarv och fräs i 30 år nu,inga digitala mätare behövs.
Har du inte skalor på svarven/rattarna,,så är det en träsvarv!
Men jag använder oftast micrometer för avläsning,skjutmått om det bara är tiondelar som skall mätas.

Sen kommer det till det som är svårast inom metallbearbetning,,,,erfarenhet!
Senast redigerad av ponykalle 2024-08-29 kl. 08:26.
Citera
2024-08-29, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Men det handlar inte bara om att det är lättare att läsa av, den där ratten visar väl bara på millimetern var man är? En digital mätare visar ju var på hundradels millimetern man är.
Att något visar massor decimaler betyder inte att det är noggrannheten.
Citera
2024-08-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att något visar massor decimaler betyder inte att det är noggrannheten.

Stämmer så bra.

En (extremt förenklad) grundregel är att du kan ta bort sista nollan från ditt digitala mätinstrument, så hamnar man i iaf rätt härad när det gäller noggrannheten.
Citera
2024-08-29, 10:51
Medlem
De metallsvarvar jag har använt har haft graderingar på 0,02mm dvs 2 hundradelar.
När svarven är rätt så håller den det, är den sliten kan det fort bli lite fel.

Har aldrig använt någon med digitala mätare, men visst verkar det enklare när man inte kan räkna decimaler
Citera
2024-08-29, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jag menar ståldelar. Jag ska inte svarva något speciellt, men i skolan skulle vi svarva inom hundradels millimetern.
Vad menar du inom hundradels millimetern? Var toleransen +0.005 - 0.005?
Det svåraste jag svarvat på en supportsvarv var +0.03 - 0. Det var ganska så svårt då det var ett jävla fittmaterial jag svarvade i och delen var väldigt tunn. När man stack av den svällde den så man fick mäta hur mycket den ökade i diamet och sen kompensera på nästa del.

Det verkar lite märkligt när du inte vet hur bra skalorna är på en svarv och ändå med en gång förväntar dig att det bara är att börja med så små toleranser.

Det är lättare att hålla koll på vart man är med digital helt klart. Men svarven svarvar inte med bättre toleranser för det. Hittar du en bra svarv till ett billigt pris så köp. Digital kan man köpa sedan och montera. Men du kommer behöva köpa en massa verktyg innan det.
Citera
2024-08-29, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Stämmer så bra.

En (extremt förenklad) grundregel är att du kan ta bort sista nollan från ditt digitala mätinstrument, så hamnar man i iaf rätt härad när det gäller noggrannheten.
Ja precis. Som vår lärare sa. För att kunna leverera tiondelar så måste man kunna mäta hundradelar.
Citera
2024-08-29, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Ja precis. Som vår lärare sa. För att kunna leverera tiondelar så måste man kunna mäta hundradelar.

Bland det roligaste jag har hört om, var ett kundklagomål vi fick. Visade sig att artikeln hade tusendelskrav, vilket man mätte med en hundradelsklocka, på en 1,5m lång arm...

Eller fallet med en splines som var typ 5mm för kort. Visade sig att man använde stålskala i bearbetningen, kanske inget fel med det. Men, operatören såg inte siffrorna på stålskalan. :P
Motåtgärd: läsglasögon!
Citera
2024-08-29, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu minns jag inte, men jag tror att de är graderade med 0,1 mm. Som ett skjutmått. Inte f-n kan du svarva på hundradelar. Sådan precision är det inte i en svarv, material, skärplatta/stål osv. Men vill du ha med digital avläsning så köper du en sådan.

Hur svarvade man till exempel slutstycken under andra världskriget då?

Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Vad ska du svarva som kräver precision på en hundradels mm? Jag är bara genuint intresserad!

Jag ska inte svarva något speciellt, jag köper den bara för att leka med och svarva allt möjligt. Men i skolan skulle vi lära oss att svarva inom 0,02 mm, så jag är nyfiken på hur man ens gör det utan digitala mätare. I skolan hade vi digitala mätare.
Citera
2024-08-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Vad menar du inom hundradels millimetern? Var toleransen +0.005 - 0.005?
Det svåraste jag svarvat på en supportsvarv var +0.03 - 0. Det var ganska så svårt då det var ett jävla fittmaterial jag svarvade i och delen var väldigt tunn. När man stack av den svällde den så man fick mäta hur mycket den ökade i diamet och sen kompensera på nästa del.

Det verkar lite märkligt när du inte vet hur bra skalorna är på en svarv och ändå med en gång förväntar dig att det bara är att börja med så små toleranser.

Det är lättare att hålla koll på vart man är med digital helt klart. Men svarven svarvar inte med bättre toleranser för det. Hittar du en bra svarv till ett billigt pris så köp. Digital kan man köpa sedan och montera. Men du kommer behöva köpa en massa verktyg innan det.

Nej men +/- 0,02 mm kunde jag göra med digitala mätare. Ratten kollade jag aldrig ens på

Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
De metallsvarvar jag har använt har haft graderingar på 0,02mm dvs 2 hundradelar.
När svarven är rätt så håller den det, är den sliten kan det fort bli lite fel.

Har aldrig använt någon med digitala mätare, men visst verkar det enklare när man inte kan räkna decimaler

Okej, om det faktiskt fungerar så är det ju bra.
Citera
2024-08-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Har haft svarv och fräs i 30 år nu,inga digitala mätare behövs.
Har du inte skalor på svarven/rattarna,,så är det en träsvarv!
Men jag använder oftast micrometer för avläsning,skjutmått om det bara är tiondelar som skall mätas.

Sen kommer det till det som är svårast inom metallbearbetning,,,,erfarenhet!

Jag är inte så erfaren, det är därför jag vill köpa en svarv att ha hemma så jag kan öva i lugn och ro. Jag visste bara inte hur man använder en maskin som inte har digitala mätare för att jag aldrig sett det i verkligheten. Mikrometer vet jag dock hur man använder.
Citera
2024-08-29, 16:45
Notera att bara för att man ställer in svarven att den ska ta 1mm så blir det inte så alltid, det beror på 1en masa olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in