• 1
  • 2
2024-08-25, 09:59
Medlem
Jag hittade ingen tråd om detta. Jag har alltid hört att man inte ska ställa in för mycket varm mat i kyl eller frys, för då blir de överansträngda och kan gå sönder. Jag tycker detta låter mycket märkligt, för i så fall så har ju kylen/frysen en motor som kan överanstränga sig själv om temperaturen går för lågt. Dessutom så borde ju kylen/frysen gå sönder när man pluggar en den för första gången, då dens insida är rumstemperatur.

Jag har tagit som vana att först ställa mat som ska frysas i kylen i 10-20 min, sedan flytta den till frysen så de båda maskinerna får dela på bördan. Jag gör dock enbart detta för att övriga matvaror inte ska tina. Som jag ser det så om man ställer in 5 liter skållhett vatten i frysen så är det enda som kommer hända att temperaturen i hela frysen kommer stiga, och kompressorn måste vara igång kontinuerligt några timmar för att få bukt på denna temperaturförändring.
Citera
2024-08-25, 10:00
Avstängd
Nej.
Snarare maten som tar stryk att ställas i kylt när den är varm.
Citera
2024-08-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Nej.
Snarare maten som tar stryk att ställas i kylt när den är varm.

Jag tänker också så. På vissa restauranger har de så kallade flash-freeze maskiner vars jobb är att frysa mat så snabbt och mycket som möjligt, just för att maten tar skada av för långsam frysning, då bakterier hinner bildas.
Citera
2024-08-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Jag hittade ingen tråd om detta. Jag har alltid hört att man inte ska ställa in för mycket varm mat i kyl eller frys, för då blir de överansträngda och kan gå sönder. Jag tycker detta låter mycket märkligt, för i så fall så har ju kylen/frysen en motor som kan överanstränga sig själv om temperaturen går för lågt. Dessutom så borde ju kylen/frysen gå sönder när man pluggar en den för första gången, då dens insida är rumstemperatur.

Jag har tagit som vana att först ställa mat som ska frysas i kylen i 10-20 min, sedan flytta den till frysen så de båda maskinerna får dela på bördan. Jag gör dock enbart detta för att övriga matvaror inte ska tina. Som jag ser det så om man ställer in 5 liter skållhett vatten i frysen så är det enda som kommer hända att temperaturen i hela frysen kommer stiga, och kompressorn måste vara igång kontinuerligt några timmar för att få bukt på denna temperaturförändring.

En glasskiva i min kyl sprack när jag ställde in en alldeles för varm kastrull.
Citera
2024-08-25, 10:54
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ställer man in varm mat i frysen bildas massor med is, det frestar säkert också på frysens livslängd men det är nog högst marginellt, tvivlar på att det är vad som får en att byta frys den dag det är dags. Och man måste väl använda frysen och låta den arbeta, inte låta den stå oanvänd för att den ska hålla länge.
Citera
2024-08-25, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
En glasskiva i min kyl sprack när jag ställde in en alldeles för varm kastrull.

Man måste såklart ställa det på ett korkunderlägg. Trodde inte folk var så korkade att de inte ställde det på ett korkunderlägg, speciellt en kastrull, som är designad för att vara värmeledande.
Citera
2024-08-25, 11:01
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Under vinterhalvåret får maten svalna utomhus innan det åker in nånstans.
På sommaren får det svalna tills rumstemp innan det åker in i kyl eller frys. Förutom RÖTMÅNADEN och ris, pasta osv exkluderat
Aldrig kört extrasteget med kyl innan frys.

Känns lite overkill
Citera
2024-08-25, 11:10
Medlem
Antal timmar en kompressor håller är kanske satt, sen får du hushålla med dom hur du vill.
Citera
2024-08-25, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Under vinterhalvåret får maten svalna utomhus innan det åker in nånstans.
På sommaren får det svalna tills rumstemp innan det åker in i kyl eller frys. Förutom RÖTMÅNADEN och ris, pasta osv exkluderat
Aldrig kört extrasteget med kyl innan frys.

Känns lite overkill

Det försämrar dock livslängden på det du fryser in extremt mycket. Skulle du har otur och glömma maten ute för länge när den ska nå rumstemperatur så kan du bli mycket sjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av level42
Antal timmar en kompressor håller är kanske satt, sen får du hushålla med dom hur du vill.

Jag tror också så, alltså att kompressorn får jobba lite extra några timmar, så det borde inte vara några problem.
Citera
2024-08-25, 11:33
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Det försämrar dock livslängden på det du fryser in extremt mycket. Skulle du har otur och glömma maten ute för länge när den ska nå rumstemperatur så kan du bli mycket sjuk.

Jag tror också så, alltså att kompressorn får jobba lite extra några timmar, så det borde inte vara några problem.

Ja, men ställer jag in maten varm så ökar ju tempen i kylskåpet och övrig mat påverkas. Om man har en större batch.
Man kanske borde kyla ner maten snabbt i vattenbad?

Ner till 12 grader, eller vad det är, och in i kylen borde väl vara rätt skonsamt.
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-08-25 kl. 11:38.
Citera
2024-08-25, 11:41
Medlem
Googlade lite varför kylskåp går sönder. Nyfiken själv.

Just stanna/starta verkar vara påfrestande för kompressorer, och dom temperaturväxlingar som sker då.
Kan man undvika det, borde den hålla längre.

Ju kallare temp man sätter kylskåpet på, ju hårdare/längre får den jobba för att komma ner i inställt värde igen, om man öppnat dörren en stund.

Hade man haft gott om plats i köket, så skulle en kylskåpsbox kanske vara en idé, ett kylskåp som ligger ner och du öppnar dörren som på en frysbox, ingen kyla slipper ut när ungarna hämtar kall saft.
Senast redigerad av level42 2024-08-25 kl. 11:46.
Citera
2024-08-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ja, men ställer jag in maten varm så ökar ju tempen i kylskåpet och övrig mat påverkas. Om man har en större batch.
Man kanske borde kyla ner maten snabbt i vattenbad?

Ner till 12 grader, eller vad det är, och in i kylen borde väl vara rätt skonsamt.

Isvattenbad har jag använt när det är möjligt, men ofta är det inte möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in