2024-08-30, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Alla hus i vårt område är byggda inom samma 3-årsperiod och har ungefär samma underhållsbehov. Det jag tar upp är något mer än normal målning och rensning av plattfogar.

Bygg eller renovera om ett hus själv så fattar du.
Citera
2024-11-24, 14:43
Medlem
Citat:
Berätta om era erfarenheter av det jag kallar Villa-ADHD. Inte att förväxla med ”besvärliga grannar” etc, utan detta är något annat.

Själv är jag en lugn medelålders man som njuter av uteliv, trädgård, grillning med en öl mm. Klipper gräsmattan en gång i veckan (högst) och plockar lite ogräs i rabatterna. Trädgården och villan är utformade för att behöva minimalt med underhåll och attention, men är alltid snygga och prydliga. Har flera grannar med samma inställning. Vissa nöjer sig med gräsmatta och häck, andra har mer avancerad trädgård men lejer ut grovarbetet som alltså då sköts av extern part medan de flesta är iväg på jobbet.

Så kommer vi då till grannen med s k Villa-ADHD. Det är i mitt fall en synnerligen pratsam, trevlig och välinformerad person som har full koll på alla dimensioner av villalivet, inklusive senaste försäljningarna och hur man får bort ohyra från växter till hur högt grundvattnet ligger och hur man gör sig av med jordmassor på billigaste vis.

Personen är ALLTID utomhus så länge väderleken tillåter, och det pågår ALLTID ett projekt. Projektet (eller, när det är färdigställt, underhåll av detsamma) kräver nästan undantagslöst en maskin som låter högt. Det byggs och byggs om uterum, pool, trädäck, växthus, pergola, etc. T o m solpaneler monteras av denna person. Needless to say så är det svårt att själv inte bli lite stressad av all aktivitet på andra sidan staketet.

Så, berätta om din egen eller din maka/makes Villa-ADHD. Kliar det i fingrarna så fort du vaknar? Planerar du alla projekt långt innan, eller är det spontana grejer som ”bara måste” genomföras?

Är det kanske t o m en sorts flykt från övriga familjen som det i verkligheten handlar om?

Du som lever med denna aktiva person, fördelar/nackdelar?

Till Moderator: svårt med forumval här. Kanske mer en fråga för Relationer/samlevnad, samtidigt som jag tror intresserade användare håller till här i Bostad.
ADHD innebär betydligt mer energi i kroppen, din granne håller på så eftersom hen orkar mer helt enkelt.
Citera
2025-02-13, 19:55
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Berätta om era erfarenheter av det jag kallar Villa-ADHD. Inte att förväxla med ”besvärliga grannar” etc, utan detta är något annat.

Själv är jag en lugn medelålders man som njuter av uteliv, trädgård, grillning med en öl mm. Klipper gräsmattan en gång i veckan (högst) och plockar lite ogräs i rabatterna. Trädgården och villan är utformade för att behöva minimalt med underhåll och attention, men är alltid snygga och prydliga. Har flera grannar med samma inställning. Vissa nöjer sig med gräsmatta och häck, andra har mer avancerad trädgård men lejer ut grovarbetet som alltså då sköts av extern part medan de flesta är iväg på jobbet.

Så kommer vi då till grannen med s k Villa-ADHD. Det är i mitt fall en synnerligen pratsam, trevlig och välinformerad person som har full koll på alla dimensioner av villalivet, inklusive senaste försäljningarna och hur man får bort ohyra från växter till hur högt grundvattnet ligger och hur man gör sig av med jordmassor på billigaste vis.

Personen är ALLTID utomhus så länge väderleken tillåter, och det pågår ALLTID ett projekt. Projektet (eller, när det är färdigställt, underhåll av detsamma) kräver nästan undantagslöst en maskin som låter högt. Det byggs och byggs om uterum, pool, trädäck, växthus, pergola, etc. T o m solpaneler monteras av denna person. Needless to say så är det svårt att själv inte bli lite stressad av all aktivitet på andra sidan staketet.

Så, berätta om din egen eller din maka/makes Villa-ADHD. Kliar det i fingrarna så fort du vaknar? Planerar du alla projekt långt innan, eller är det spontana grejer som ”bara måste” genomföras?

Är det kanske t o m en sorts flykt från övriga familjen som det i verkligheten handlar om?

Du som lever med denna aktiva person, fördelar/nackdelar?

Till Moderator: svårt med forumval här. Kanske mer en fråga för Relationer/samlevnad, samtidigt som jag tror intresserade användare håller till här i Bostad.

Låter som du passar bättre i en hyreslägenhet. Vi som har villa vill förbättra, utveckla, skapa mervärde.

Jag lider av vad du kallar villa adhd men jag skapar ett mervärde i det jag bygger, tjänar pengar, säljer och köper något större. Det kallas utveckling.
Citera
2025-02-22, 01:23
Medlem
Det borde finnas någon sorts matchmaking där "latmaskar" och villaADHD kan komma i kontakt med varandra så att de som tvångsmässigt måste ha någonting att pyssla med kan hjälpa till eller fixa saker åt de ~75% som hellre tar det lugnt och utför underhåll. Kanske skulle krascha hela hantverkarmarknaden, men jag som likt en annan i tråden snarare har ADD och aldrig blir färdig med större projekt skulle uppskatta om någon med tornadopersonlighet kom förbi ibland och slutförde allt påbörjat

Citat:
Ursprungligen postat av Knackihacken
Har en granne som har adhd, konstant ute och bygger, byggt om utsidan huset de köpte vilket blev jävligt snyggt, gjort om hela insidan men har nu börjar riva mer.
Tog bort hela trädgården, va tidigare en jätte lummig halvtät trädgård med massa buskar/blommor och träd. Nu-plan gräsmatta med nån enstaka buske. Inte så illa egentligen men jag gillar mer buskar/blommor.
Lustigt det där, i perioder verkar de inse hur mycket tid läggs ned på underhåll av sånt de dragit igång/byggt, då drar de igång ännu fler projekt med ursäkten att de ska få mer tid över till annat än sin villaADHD, men så fort tiden sparats in på småfix i trädgården kommer det nya renoveringar och tillbyggnader. Vad de egentligen tycker om är att påbörja och vara aktiva, förhoppningsvis håller den energin i sig hela vägen in i mål, men så fort någonting är slutfört, tar för lång tid eller går långsamt är dopaminet slut.

Tänk vad många vackra trädgårdar och gamla hus hade kunnat räddas om de bara fick utlopp för sin energi i andras hem också, för nej ni som tror att ni ökar värdet på huset nämnvärt, det gör ni inte nödvändigtvis. Tittar man runt på hemnet ser man vart det bott projekt- och uppgraderingsberoende, och att priserna inte är särskilt mycket högre eller till och med lite lägre eftersom det kan se riktigt illa och överbyggt ut.
Citera
2026-08-10, 12:07
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Du beskriver mig och min fru nästan på pricken. Dock är det väl inte direkt knutet enbart till villan egentligen, även om det där är lättast att få utlopp för sina "lustar". Jag blir rastlös om jag inte har något att göra, klarar inte av att bara ligga i hängmattan så att säga.

Den här känns lite träffande för topic: https://www.youtube.com/watch?v=kjOIfmJQrhE

Har inte besökt tråden på länge men tack! Gillar Svenne Rubins och den låten passar väl in i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av anusbygel
Jag vet inte om alla dessa med villa-adhd:are HAR adhd, men i mitt fall så är definitivt min omedicinerade adhd en stor grundorsak. Det är en frustration men också ett stort kontrollsbehov som kliar i en när man inte är i trädgården och pillar. Ibland måste jag bara ut och borra ihop plankor exempelvis utan till något syfte, bara för att känna något.

Vi brukar bespara högljutt fix i trädgården till dagtid för respekt för grannar, annars är det nog någon form av projekt igång hela tiden.

Byggde en utebar för jag tänkte att det skulle varit trevligt, inte använt den så mycket men den fyller en funktion i att ta plats. Silat grus och för hand placerat ut småsten till en gruslagd botanisk del i trädgården med en förlängd del som boulebana. Går någon i den så måste jag snabbt platta till gruset igen. Jag hetsar sambon till att spela med mig där för att han ska uppskatta vad jag gjort, men går som en svans efter för att stampa till när han gör det fult med sina fötter, dvs att han går omkring.
Jag har suttit med grässaxen och hukande klippt gräsmattan för hand för att ha kontroll. Gör jag fel och klipper kortare än vad jag klippt, ja då måste jag börja om och justera HELA gräsmattan till den nya längden. Sist jag klippte höll jag oavbrutet på i 7h. Vi har en gräsklippare, jag gillar bara inte att använda den.

Är inte den pratglada varianten, utan försvinner in i arbetet, och blir snarare störd om någon skulle försöka sig till att samtala.

Det enda som stoppar mig från att adhda i trädgården är om det regnar. Då sitter jag inne och glor ut genom fönstret, observerar trädgården efter potentiella fel och tänker ut nya projekt. Vill redan plantera om syrenbuskarna.
Hur går det för dig? Låter som att du hade varit betjänt av att behandla din adhd.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in