2024-08-19, 12:10
Medlem
Jag är väl lite sån, men renoverat inte bara för att ha något att göra, det löser sig, men vill att det ska vara fint där man bor (för att JAG vill ha det så, mina grannar skiter jag i vad de tycker, de flesta umgås jag inte med ändå)

Vissa grejer är bara tråkigt underhåll (som några fönster jag måste ta tag i, eller byta pannor på huset), annat är kul grejer som höjer en livskvalitet, tex att bygga ett garage eller en ny bättre uteplats

Men sitta i soffan en hel dag kan jag inte med, sen kan det bli att röja bort några buskar/träd man borde gjort förra året, eller ta ett tag på mc-bygget man håller på med.
Citera
2024-08-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Meningen med att bo i hus är att man ska bygga och förbättra. Känner förakt för trötta "gubbar" som bara klipper gräset.

Den "meningen" fanns kanske i det gamla bondesamhället när du förbättrade gården för efterkommande generationer och ökade deras chans till att överleva och deras välstånd. I dag lever de flesta i prefabricerade småhus som vars monetära värde i stort sett bestäms av dess placering. Bättre då att investera i aktier till barnen och skita i pergolan. För mig ger det mig väldigt lite att fixa med radhuset som kommer att säljas innan jag dör. Det känns betydligt mer meningsfullt att investera tid och pengar i "sommarstugan" (byggd 1870) som jag vet kommer tas över av framtida generationer.
Citera
2024-08-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det mesta av det där är ju bra saker som det är helt normalt att en husägare vill ha.
Men visst . det är illa om de aldrig använder grejorna de byggt.
Fråga: Hur vet du att de inte hade bygglov på planket? Och varför måste de riva det?
Du är väl inte en sån som kollar grannars bygglov? För såna måste ju avrättas genom stegling.

Jodå, såklart ska folk få bygga. Men när det upptar varje vaken timme och ledig dag under hur många månader som helst och dem liksom vi, köpte nyproducerat i syfte att få flytta in i något helt färdigt så känns det underligt. De fick ju välja helt själv under byggprocessen hur de vill ha det. Vi fixade 99% innan vi flyttade in (har eftermonterat fler solskydd/markiser) och planerat lite bärbuskar och blommor.
Vi bor ju grannar så man får ju veta saker. Snarare kan jag sakna den övre delen av planker då det dämpade en hel del ljud från deras trädgård. Det som vi tror hände var att en granne på bottenplan i ett bakomliggande lägenhetshus fick sin utsikt över golfbanan förstörd och blev ilsk. Planket var högre än vad som godkänns i vår kommun så då fick det kapas ner till en lägre, tillåten, höjd.
Citera
2024-08-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Berätta om era erfarenheter av det jag kallar Villa-ADHD. Inte att förväxla med ”besvärliga grannar” etc, utan detta är något annat.

Själv är jag en lugn medelålders man som njuter av uteliv, trädgård, grillning med en öl mm. Klipper gräsmattan en gång i veckan (högst) och plockar lite ogräs i rabatterna. Trädgården och villan är utformade för att behöva minimalt med underhåll och attention, men är alltid snygga och prydliga. Har flera grannar med samma inställning. Vissa nöjer sig med gräsmatta och häck, andra har mer avancerad trädgård men lejer ut grovarbetet som alltså då sköts av extern part medan de flesta är iväg på jobbet.

Så kommer vi då till grannen med s k Villa-ADHD. Det är i mitt fall en synnerligen pratsam, trevlig och välinformerad person som har full koll på alla dimensioner av villalivet, inklusive senaste försäljningarna och hur man får bort ohyra från växter till hur högt grundvattnet ligger och hur man gör sig av med jordmassor på billigaste vis.

Personen är ALLTID utomhus så länge väderleken tillåter, och det pågår ALLTID ett projekt. Projektet (eller, när det är färdigställt, underhåll av detsamma) kräver nästan undantagslöst en maskin som låter högt. Det byggs och byggs om uterum, pool, trädäck, växthus, pergola, etc. T o m solpaneler monteras av denna person. Needless to say så är det svårt att själv inte bli lite stressad av all aktivitet på andra sidan staketet.

Så, berätta om din egen eller din maka/makes Villa-ADHD. Kliar det i fingrarna så fort du vaknar? Planerar du alla projekt långt innan, eller är det spontana grejer som ”bara måste” genomföras?

Är det kanske t o m en sorts flykt från övriga familjen som det i verkligheten handlar om?

Du som lever med denna aktiva person, fördelar/nackdelar?

Till Moderator: svårt med forumval här. Kanske mer en fråga för Relationer/samlevnad, samtidigt som jag tror intresserade användare håller till här i Bostad.

Var glad över att du bor i ett underhållsfritt hus och kan grilla med öl och njuta. Varför måste du starta en tråd om dina olyckliga grannar när du är så lycklig?
Citera
2024-08-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Här sa du det, åtminstone för mig viktigaste avgörande.

Folk får fixa hur mycket som helst, vissa njuter av det, men om du aldrig kommer till att använda det du fixat....Varför?

Precis. Vi har just haft semester och inte sett dem ute en enda gång förutom när de byggt. Inte ens barnen har badat i poolen vad vi sett.
Missförstå mig rätt, de har absolut den finaste trädgården i kvarteret för de har verkligen fått till allt väldigt bra, men till vad det verkar, ingen nytta. Det kan ju vara åtgärder för att få upp ett eventuellt försäljningspris men vi har inte uppfattat det som att de är på väg att sälja.
Citera
2024-08-19, 13:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Berätta om era erfarenheter av det jag kallar Villa-ADHD. Inte att förväxla med ”besvärliga grannar” etc, utan detta är något annat.

Själv är jag en lugn medelålders man som njuter av uteliv, trädgård, grillning med en öl mm. Klipper gräsmattan en gång i veckan (högst) och plockar lite ogräs i rabatterna. Trädgården och villan är utformade för att behöva minimalt med underhåll och attention, men är alltid snygga och prydliga. Har flera grannar med samma inställning. Vissa nöjer sig med gräsmatta och häck, andra har mer avancerad trädgård men lejer ut grovarbetet som alltså då sköts av extern part medan de flesta är iväg på jobbet.

Så kommer vi då till grannen med s k Villa-ADHD. Det är i mitt fall en synnerligen pratsam, trevlig och välinformerad person som har full koll på alla dimensioner av villalivet, inklusive senaste försäljningarna och hur man får bort ohyra från växter till hur högt grundvattnet ligger och hur man gör sig av med jordmassor på billigaste vis.

Personen är ALLTID utomhus så länge väderleken tillåter, och det pågår ALLTID ett projekt. Projektet (eller, när det är färdigställt, underhåll av detsamma) kräver nästan undantagslöst en maskin som låter högt. Det byggs och byggs om uterum, pool, trädäck, växthus, pergola, etc. T o m solpaneler monteras av denna person. Needless to say så är det svårt att själv inte bli lite stressad av all aktivitet på andra sidan staketet.

Så, berätta om din egen eller din maka/makes Villa-ADHD. Kliar det i fingrarna så fort du vaknar? Planerar du alla projekt långt innan, eller är det spontana grejer som ”bara måste” genomföras?

Är det kanske t o m en sorts flykt från övriga familjen som det i verkligheten handlar om?

Till Moderator: svårt med forumval här. Kanske mer en fråga för Relationer/samlevnad, samtidigt som jag tror intresserade användare håller till här i Bostad.

Det konstigaste är folk som skaffar hus med stora, arbetskrävande trädgårdar fast de har NOLL intresse att fixa i trädgården. Har man en stor, prunkande trädgård får man fan se efter den annars bör man asfaltera bort hela skiten.
Citera
2024-08-19, 16:08
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multitudes
Var glad över att du bor i ett underhållsfritt hus och kan grilla med öl och njuta. Varför måste du starta en tråd om dina olyckliga grannar när du är så lycklig?
Alla hus i vårt område är byggda inom samma 3-årsperiod och har ungefär samma underhållsbehov. Det jag tar upp är något mer än normal målning och rensning av plattfogar.
Citera
2024-08-19, 16:12
Avslutad
Citat:

Såna här grannar är definitivt en av de största nackdelarna med att bo i tätare villa/radhusområden. Det blir aldrig tyst! Folk som håller på och renoverar och fittar runt med allt i trädgården. Det är fan tystare i en lägenhet i stan mitt på dagen.
Citera
2024-08-19, 16:20
Medlem
Mitt ex har villa-ADHD. Fick han inte jobba på sina husprojekt så mycket han ville så blev det konflikter.

Funkade tyvärr inte att bo ihop. Jag ”störde” honom om jag föreslog att vi skulle göra något annat tillsammans än hans snickrande.
Citera
2024-08-19, 16:23
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Såna här grannar är definitivt en av de största nackdelarna med att bo i tätare villa/radhusområden. Det blir aldrig tyst! Folk som håller på och renoverar och fittar runt med allt i trädgården. Det är fan tystare i en lägenhet i stan mitt på dagen.
Så är det onekligen. Vi skulle ha en tillställning utomhus i maj och jag visste att chansen var hög att grannens projekt skulle störa. Trädäcket skulle slipas för att matcha det nyare trädäcket. Så jag frågade försynt om de kunde tänka sig att hålla låg profil de timmar våra gäster var här, och det kunde de! Men sen var det full rulle från morgon till kväll hela helgen. Glöm en lugn kvällsmiddag på terrassen.
Citera
2024-08-19, 16:32
Medlem
Har villa-ADD. Får inte gjort ett skit. Björnbärsbuskarna ska klippas, gräset ska klippas, en buske slår mot huset.
Citera
2024-08-19, 18:18
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag brukade ha Villa-ADHD.

Numera dricker jag hellre en bira eller en GT och tänder grillen med något kött, helst på en måndag.

Köper fortfarande en del verktyg, och sen försöker jag hitta på något användningsområde.

Om det gick hade jag lejt ut gräsklippandet, men det slutar nog med en robot när de börjar fungera utan slingor.

Tänk er de med pool. Det får jag damp av bara att tänka på.
Bada några minuter, rengöra och betala för uppvärmning året runt (mina grannar har +26C året om).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in