2024-08-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Finns sådana där muppar i bostadsrätter också.

Helvete vad jag hatar dem.

Även i hyresrätter. Vi hade en granne där jag växte upp som borrade i väggen nästan dagligen. När jag blev kanske 10 år tog jag mod till mig och frågade varför han borrade i väggen var och varannan dag. Svaret jag fick var ”jag håller på och sätter upp en hylla”. Vid något tillfälle långt senare berättade han för någon i familjen att han i princip bytt alla golv och byggt om en del i lägenheten. Men det förklarar ändå inte hur han kunde borra dagligen under 20 års tid. Måste varit hål precis överallt…
Citera
2024-08-19, 20:40
Medlem
KingHisss avatar
De är bara hyperaktiva, fixar-folk, är det inte tomten, då är det i garaget, på vinter är det renovering
Citera
2024-08-19, 21:47
Medlem
graFFes avatar
Ja sådan är man. Jobbar kontor i veckorna så har lite myror i brallan att komma ut på helgen ja. Dock är det ju mestadels måste-göra-saker man gör. Målar, renoverar, bygger, bygger in, bygger ut, oljar trallen, städar tomten, tvättar bilar och cyklar, rengör tak, ogräs, odlar, sköter pool, sköter spa, sköter grill, sköter kompost, slår sly, trimmar, klipper häck osv.

Ingen friggebod? Bygger en
Inget Vedskjul? Bygger ett
Mycket snö? Skottar
Is? Halkbekämpas

Sen repeat. Tar aldrig slut.
Citera
2024-08-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Berätta om era erfarenheter av det jag kallar Villa-ADHD. Inte att förväxla med ”besvärliga grannar” etc, utan detta är något annat.

Själv är jag en lugn medelålders man som njuter av uteliv, trädgård, grillning med en öl mm. Klipper gräsmattan en gång i veckan (högst) och plockar lite ogräs i rabatterna. Trädgården och villan är utformade för att behöva minimalt med underhåll och attention, men är alltid snygga och prydliga. Har flera grannar med samma inställning. Vissa nöjer sig med gräsmatta och häck, andra har mer avancerad trädgård men lejer ut grovarbetet som alltså då sköts av extern part medan de flesta är iväg på jobbet.

Så kommer vi då till grannen med s k Villa-ADHD. Det är i mitt fall en synnerligen pratsam, trevlig och välinformerad person som har full koll på alla dimensioner av villalivet, inklusive senaste försäljningarna och hur man får bort ohyra från växter till hur högt grundvattnet ligger och hur man gör sig av med jordmassor på billigaste vis.

Personen är ALLTID utomhus så länge väderleken tillåter, och det pågår ALLTID ett projekt. Projektet (eller, när det är färdigställt, underhåll av detsamma) kräver nästan undantagslöst en maskin som låter högt. Det byggs och byggs om uterum, pool, trädäck, växthus, pergola, etc. T o m solpaneler monteras av denna person. Needless to say så är det svårt att själv inte bli lite stressad av all aktivitet på andra sidan staketet.

Så, berätta om din egen eller din maka/makes Villa-ADHD. Kliar det i fingrarna så fort du vaknar? Planerar du alla projekt långt innan, eller är det spontana grejer som ”bara måste” genomföras?

Är det kanske t o m en sorts flykt från övriga familjen som det i verkligheten handlar om?

Du som lever med denna aktiva person, fördelar/nackdelar?

Till Moderator: svårt med forumval här. Kanske mer en fråga för Relationer/samlevnad, samtidigt som jag tror intresserade användare håller till här i Bostad.

Jag hatat äga hus eftersom mins grannar är så som du beskriver medan jag är mer av chill typen . Därför får jag dålig självkänsla som att jag är sämre än dom . Vill bo i lägenheten igen 🤣
Citera
2024-08-19, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Berätta om era erfarenheter av det jag kallar Villa-ADHD. Inte att förväxla med ”besvärliga grannar” etc, utan detta är något annat.

Själv är jag en lugn medelålders man som njuter av uteliv, trädgård, grillning med en öl mm. Klipper gräsmattan en gång i veckan (högst) och plockar lite ogräs i rabatterna. Trädgården och villan är utformade för att behöva minimalt med underhåll och attention, men är alltid snygga och prydliga. Har flera grannar med samma inställning. Vissa nöjer sig med gräsmatta och häck, andra har mer avancerad trädgård men lejer ut grovarbetet som alltså då sköts av extern part medan de flesta är iväg på jobbet.

Så kommer vi då till grannen med s k Villa-ADHD. Det är i mitt fall en synnerligen pratsam, trevlig och välinformerad person som har full koll på alla dimensioner av villalivet, inklusive senaste försäljningarna och hur man får bort ohyra från växter till hur högt grundvattnet ligger och hur man gör sig av med jordmassor på billigaste vis.

Personen är ALLTID utomhus så länge väderleken tillåter, och det pågår ALLTID ett projekt. Projektet (eller, när det är färdigställt, underhåll av detsamma) kräver nästan undantagslöst en maskin som låter högt. Det byggs och byggs om uterum, pool, trädäck, växthus, pergola, etc. T o m solpaneler monteras av denna person. Needless to say så är det svårt att själv inte bli lite stressad av all aktivitet på andra sidan staketet.

Så, berätta om din egen eller din maka/makes Villa-ADHD. Kliar det i fingrarna så fort du vaknar? Planerar du alla projekt långt innan, eller är det spontana grejer som ”bara måste” genomföras?

Är det kanske t o m en sorts flykt från övriga familjen som det i verkligheten handlar om?

Du som lever med denna aktiva person, fördelar/nackdelar?

Till Moderator: svårt med forumval här. Kanske mer en fråga för Relationer/samlevnad, samtidigt som jag tror intresserade användare håller till här i Bostad.
Du beskriver mig och min fru nästan på pricken. Dock är det väl inte direkt knutet enbart till villan egentligen, även om det där är lättast att få utlopp för sina "lustar". Jag blir rastlös om jag inte har något att göra, klarar inte av att bara ligga i hängmattan så att säga. Vi använder väl inte alltid maskiner som låter högt, det mesta görs med skruvdragare eller spade (jag handjagar allt grävande eftersom jag inte vill köra sönder gräsmattan med stora maskiner), däremot så har det väl blivit en del sågande och stenkapande som kanske inte alltid är så diskret ljudmässigt

Men jag har av alla grannar jag hittills pratat med, även de som bara går förbi med hunden, enbart fått komplimanger att det blir väldigt fint det jag och min fru gör på gården så de verkar inte lida allt för mycket av våra påhitt. Det enda knorret är väl av vår närmsta granne som tycker vi kanske gör lite för mycket trädgårdsförbättringsprojekt så han är orolig vi ska insiprera hans sambo att villa göra saker hos dem också för och han är mer som dig, klipper gräset emellanåt och håller det prydligt, men vill inte ha några projekt.

Det kanske är så att du är rädd att du ska dras med och själv bli en villa-projektare?

Den här känns lite träffande för topic: https://www.youtube.com/watch?v=kjOIfmJQrhE
Senast redigerad av dissidentx 2024-08-19 kl. 22:06.
Citera
2024-08-20, 01:22
Medlem
anusbygels avatar
Jag vet inte om alla dessa med villa-adhd:are HAR adhd, men i mitt fall så är definitivt min omedicinerade adhd en stor grundorsak. Det är en frustration men också ett stort kontrollsbehov som kliar i en när man inte är i trädgården och pillar. Ibland måste jag bara ut och borra ihop plankor exempelvis utan till något syfte, bara för att känna något.

Vi brukar bespara högljutt fix i trädgården till dagtid för respekt för grannar, annars är det nog någon form av projekt igång hela tiden.

Byggde en utebar för jag tänkte att det skulle varit trevligt, inte använt den så mycket men den fyller en funktion i att ta plats. Silat grus och för hand placerat ut småsten till en gruslagd botanisk del i trädgården med en förlängd del som boulebana. Går någon i den så måste jag snabbt platta till gruset igen. Jag hetsar sambon till att spela med mig där för att han ska uppskatta vad jag gjort, men går som en svans efter för att stampa till när han gör det fult med sina fötter, dvs att han går omkring.
Jag har suttit med grässaxen och hukande klippt gräsmattan för hand för att ha kontroll. Gör jag fel och klipper kortare än vad jag klippt, ja då måste jag börja om och justera HELA gräsmattan till den nya längden. Sist jag klippte höll jag oavbrutet på i 7h. Vi har en gräsklippare, jag gillar bara inte att använda den.

Är inte den pratglada varianten, utan försvinner in i arbetet, och blir snarare störd om någon skulle försöka sig till att samtala.

Det enda som stoppar mig från att adhda i trädgården är om det regnar. Då sitter jag inne och glor ut genom fönstret, observerar trädgården efter potentiella fel och tänker ut nya projekt. Vill redan plantera om syrenbuskarna.
Citera
2024-08-20, 08:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror att ganska få villaägare skulle hålla med dig på den punkten.
Tycker du att meningen med mat, är att få stå i köket och laga dem också?
Självklart är matlagningen en del av grejen. Att laga mat är en konst och trevligt att göra med vänner eller bara själv med musik, en joint och ett glas vin. Samma med grillningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Alveol
Jodå, såklart ska folk få bygga. Men när det upptar varje vaken timme och ledig dag under hur många månader som helst och dem liksom vi, köpte nyproducerat i syfte att få flytta in i något helt färdigt så känns det underligt. De fick ju välja helt själv under byggprocessen hur de vill ha det. Vi fixade 99% innan vi flyttade in (har eftermonterat fler solskydd/markiser) och planerat lite bärbuskar och blommor.
Vi bor ju grannar så man får ju veta saker. Snarare kan jag sakna den övre delen av planker då det dämpade en hel del ljud från deras trädgård. Det som vi tror hände var att en granne på bottenplan i ett bakomliggande lägenhetshus fick sin utsikt över golfbanan förstörd och blev ilsk. Planket var högre än vad som godkänns i vår kommun så då fick det kapas ner till en lägre, tillåten, höjd.
Ok, bra att du inte är en golare. Finns inget värre än grannar som sätter dit andra för småsaker.
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Den "meningen" fanns kanske i det gamla bondesamhället när du förbättrade gården för efterkommande generationer och ökade deras chans till att överleva och deras välstånd. I dag lever de flesta i prefabricerade småhus som vars monetära värde i stort sett bestäms av dess placering. Bättre då att investera i aktier till barnen och skita i pergolan. För mig ger det mig väldigt lite att fixa med radhuset som kommer att säljas innan jag dör. Det känns betydligt mer meningsfullt att investera tid och pengar i "sommarstugan" (byggd 1870) som jag vet kommer tas över av framtida generationer.
Du är en äkta betahane. Det är en naturligt drift för sunda människor att bygga bo och förädla fastigheter. Grejen med villa-autister som köper "färdigt" och står och glor avundsjukt på sina alfa-grannar - är att ni är lata och odugliga och ni vet om det själva innerst inne. Nu försöker ni rättfärdiga att ni egentligen är runk-incells som flyttat hemifrån och helst sitter i soffan och bögrunkar.
Citera
2024-08-20, 09:02
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du är en äkta betahane. Det är en naturligt drift för sunda människor att bygga bo och förädla fastigheter. Grejen med villa-autister som köper "färdigt" och står och glor avundsjukt på sina alfa-grannar - är att ni är lata och odugliga och ni vet om det själva innerst inne. Nu försöker ni rättfärdiga att ni egentligen är runk-incells som flyttat hemifrån och helst sitter i soffan och bögrunkar.

Jaha, du bara skojade.
Ingen idé att lägga tid på att diskutera med dig då.
Citera
2024-08-20, 09:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jaha, du bara skojade.
Ingen idé att lägga tid på att diskutera med dig då.
Nej jag skojar inte, kanske överdriver lite för att förtydliga, men principen är rätt.
Villa-autisten är i botten avundsjuk och lat.
Citera
2024-08-20, 09:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Nej jag skojar inte, kanske överdriver lite för att förtydliga, men principen är rätt.
Villa-autisten är i botten avundsjuk och lat.

Låter ju helt efterblivet att du jobbar dag och natt, och tror att andra är avundsjuka på dig.
Citera
2024-08-20, 12:32
Medlem
Citat:
Självklart är matlagningen en del av grejen. Att laga mat är en konst och trevligt att göra med vänner eller bara själv med musik, en joint och ett glas vin. Samma med grillningen.

Ok, bra att du inte är en golare. Finns inget värre än grannar som sätter dit andra för småsaker.

Jag har renoverat flera hus från grunden och är sannolkt 10 ggr mer "handy" än det du är. Anlitar i princip aldrig hantverkare men gör allt själv; hus, bil, båt , stugan. Poängen var att det ger betydligt mer värde och glädje att lägga ned sin själ och hårdt arbete i ett hus som mina barn och barnbarn har glädje av än ett radhus som oansertt kommer att säljas om några år.

"Beta"... (och medlem sedan 2005) Varför uttrycker du dig som om du vore en tonåring?
Citera
2024-08-20, 14:03
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har en kusin som har villa-ADHD (och förmodligen vanlig äkta ADHD också). Under samma tid som jag städar badrummet i min lägenhet så har han byggt en ny carport, rivit halva, och byggt upp den igen på ett annat sätt. Något tillspetsat...

Varje gång man är där och hälsar på så är det nåt projekt på gång. Och det är inga små grejer heller. Bygga hemmabio i källaren, flytta badrummet, göra om hela planlösningen på övervåningen typ vartannat år i takt med att barnen blir äldre och behöver(?) nya rum. Under de ca 20 år han och sambon har bott där så har:
- Köket totalrenoverats minst två gånger.
- Huset byggts ut och blivit nästan dubbelt så stort.
- Hela värmesystemet renoverats. Solfångare (värme) har både monterats upp och monterats ner igen.
- Det byggts enormt trädäck med badtunna.
- Befintliga träd fällts och nya planterats.
- Ett par stycken braskaminer avverkats.
- Mer eller mindre hela möblemanget bytts ut ett par gånger.

Och säkert en hel del ytterligare som jag inte känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in