Citat:
Ursprungligen postat av
Musikopp
Berätta om era erfarenheter av det jag kallar Villa-ADHD. Inte att förväxla med ”besvärliga grannar” etc, utan detta är något annat.
Själv är jag en lugn medelålders man som njuter av uteliv, trädgård, grillning med en öl mm. Klipper gräsmattan en gång i veckan (högst) och plockar lite ogräs i rabatterna. Trädgården och villan är utformade för att behöva minimalt med underhåll och attention, men är alltid snygga och prydliga. Har flera grannar med samma inställning. Vissa nöjer sig med gräsmatta och häck, andra har mer avancerad trädgård men lejer ut grovarbetet som alltså då sköts av extern part medan de flesta är iväg på jobbet.
Så kommer vi då till grannen med s k Villa-ADHD. Det är i mitt fall en synnerligen pratsam, trevlig och välinformerad person som har full koll på alla dimensioner av villalivet, inklusive senaste försäljningarna och hur man får bort ohyra från växter till hur högt grundvattnet ligger och hur man gör sig av med jordmassor på billigaste vis.
Personen är ALLTID utomhus så länge väderleken tillåter, och det pågår ALLTID ett projekt. Projektet (eller, när det är färdigställt, underhåll av detsamma) kräver nästan undantagslöst en maskin som låter högt. Det byggs och byggs om uterum, pool, trädäck, växthus, pergola, etc. T o m solpaneler monteras av denna person. Needless to say så är det svårt att själv inte bli lite stressad av all aktivitet på andra sidan staketet.
Så, berätta om din egen eller din maka/makes Villa-ADHD. Kliar det i fingrarna så fort du vaknar? Planerar du alla projekt långt innan, eller är det spontana grejer som ”bara måste” genomföras?
Är det kanske t o m en sorts flykt från övriga familjen som det i verkligheten handlar om?
Du som lever med denna aktiva person, fördelar/nackdelar?
Till Moderator: svårt med forumval här. Kanske mer en fråga för Relationer/samlevnad, samtidigt som jag tror intresserade användare håller till här i Bostad.
Du beskriver mig och min fru nästan på pricken. Dock är det väl inte direkt knutet enbart till villan egentligen, även om det där är lättast att få utlopp för sina "lustar". Jag blir rastlös om jag inte har något att göra, klarar inte av att bara ligga i hängmattan så att säga. Vi använder väl inte alltid maskiner som låter högt, det mesta görs med skruvdragare eller spade (jag handjagar allt grävande eftersom jag inte vill köra sönder gräsmattan med stora maskiner), däremot så har det väl blivit en del sågande och stenkapande som kanske inte alltid är så diskret ljudmässigt
Men jag har av alla grannar jag hittills pratat med, även de som bara går förbi med hunden, enbart fått komplimanger att det blir väldigt fint det jag och min fru gör på gården så de verkar inte lida allt för mycket av våra påhitt. Det enda knorret är väl av vår närmsta granne som tycker vi kanske gör lite för mycket trädgårdsförbättringsprojekt så han är orolig vi ska insiprera hans sambo att villa göra saker hos dem också för och han är mer som dig, klipper gräset emellanåt och håller det prydligt, men vill inte ha några projekt.
Det kanske är så att du är rädd att du ska dras med och själv bli en villa-projektare?
Den här känns lite träffande för topic:
https://www.youtube.com/watch?v=kjOIfmJQrhE