2024-08-18, 14:22
Medlem
Musikopps avatar
Berätta om era erfarenheter av det jag kallar Villa-ADHD. Inte att förväxla med ”besvärliga grannar” etc, utan detta är något annat.

Själv är jag en lugn medelålders man som njuter av uteliv, trädgård, grillning med en öl mm. Klipper gräsmattan en gång i veckan (högst) och plockar lite ogräs i rabatterna. Trädgården och villan är utformade för att behöva minimalt med underhåll och attention, men är alltid snygga och prydliga. Har flera grannar med samma inställning. Vissa nöjer sig med gräsmatta och häck, andra har mer avancerad trädgård men lejer ut grovarbetet som alltså då sköts av extern part medan de flesta är iväg på jobbet.

Så kommer vi då till grannen med s k Villa-ADHD. Det är i mitt fall en synnerligen pratsam, trevlig och välinformerad person som har full koll på alla dimensioner av villalivet, inklusive senaste försäljningarna och hur man får bort ohyra från växter till hur högt grundvattnet ligger och hur man gör sig av med jordmassor på billigaste vis.

Personen är ALLTID utomhus så länge väderleken tillåter, och det pågår ALLTID ett projekt. Projektet (eller, när det är färdigställt, underhåll av detsamma) kräver nästan undantagslöst en maskin som låter högt. Det byggs och byggs om uterum, pool, trädäck, växthus, pergola, etc. T o m solpaneler monteras av denna person. Needless to say så är det svårt att själv inte bli lite stressad av all aktivitet på andra sidan staketet.

Så, berätta om din egen eller din maka/makes Villa-ADHD. Kliar det i fingrarna så fort du vaknar? Planerar du alla projekt långt innan, eller är det spontana grejer som ”bara måste” genomföras?

Är det kanske t o m en sorts flykt från övriga familjen som det i verkligheten handlar om?

Du som lever med denna aktiva person, fördelar/nackdelar?

Till Moderator: svårt med forumval här. Kanske mer en fråga för Relationer/samlevnad, samtidigt som jag tror intresserade användare håller till här i Bostad.
Senast redigerad av Musikopp 2024-08-18 kl. 14:33.
Citera
2024-08-18, 16:09
Medlem
Vitiss avatar
När jag hade större hus höll jag på som Din granne.
Projekterade / konstruerade faktiskt i sömnen, vaknade, drack nästan upp kaffet och sen igång.
Stiltje gav mig ångest, och en annan av de pådrivande motorerna var hotet från självföraktet (som skulle hälsa på om jag inte gjorde det jag föresatt mig att göra).

Men.
Jag hade aldrig ljudstörande projekt för mig på helgmorgnar eller -kvällar.
Inte ens gräsklippning.
Detta pga att jag själv inte ville bli störd av ljudliga arbeten dessa tider.
Citera
2024-08-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
När jag hade större hus höll jag på som Din granne.
Projekterade / konstruerade faktiskt i sömnen, vaknade, drack nästan upp kaffet och sen igång.
Stiltje gav mig ångest, och en annan av de pådrivande motorerna var hotet från självföraktet (som skulle hälsa på om jag inte gjorde det jag föresatt mig att göra).

Men.
Jag hade aldrig ljudstörande projekt för mig på helgmorgnar eller -kvällar.
Inte ens gräsklippning.
Detta pga att jag själv inte ville bli störd av ljudliga arbeten dessa tider.

Jag har alltid levt i tron att människor som lider av Villa-ADHD är helt omedvetna om sitt tillstånd, men så är det alltså inte? Var du medveten om att du led av Villa-ADHD även på den tiden, eller har du kommit till insikt i efterhand?
Citera
2024-08-18, 16:18
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle-Kuling-
Jag har alltid levt i tron att människor som lider av Villa-ADHD är helt omedvetna om sitt tillstånd, men så är det alltså inte? Var du medveten om att du led av Villa-ADHD även på den tiden, eller har du kommit till insikt i efterhand?

Jag såg det inte som ett lyte, så jag led inte.
Jag är fortfarande sån, fast i mindre skala.
Citera
2024-08-18, 16:52
Medlem
Har en granne som har adhd, konstant ute och bygger, byggt om utsidan huset de köpte vilket blev jävligt snyggt, gjort om hela insidan men har nu börjar riva mer.
Tog bort hela trädgården, va tidigare en jätte lummig halvtät trädgård med massa buskar/blommor och träd. Nu-plan gräsmatta med nån enstaka buske. Inte så illa egentligen men jag gillar mer buskar/blommor.
Byggt en ganska stor altan under förra sommarn, denna sommaren byggdes ett trädäck nedanför i gräsmatte nivå.
Och han är lite av en perfektionist.
Brukar höra hur han svär ibland när det blir nån millimeter fel
Han är dock väldigt trevlig och vi brukar vara över på festligheter hos varrandra, och aldrig oljud efter kl.8
Men som du sa, man blir ju lite stressad när det tar 4 veckor för en annan och måla ett garage.
Citera
2024-08-18, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Berätta om era erfarenheter av det jag kallar Villa-ADHD. Inte att förväxla med ”besvärliga grannar” etc, utan detta är något annat.

Själv är jag en lugn medelålders man som njuter av uteliv, trädgård, grillning med en öl mm. Klipper gräsmattan en gång i veckan (högst) och plockar lite ogräs i rabatterna. Trädgården och villan är utformade för att behöva minimalt med underhåll och attention, men är alltid snygga och prydliga. Har flera grannar med samma inställning. Vissa nöjer sig med gräsmatta och häck, andra har mer avancerad trädgård men lejer ut grovarbetet som alltså då sköts av extern part medan de flesta är iväg på jobbet.

Så kommer vi då till grannen med s k Villa-ADHD. Det är i mitt fall en synnerligen pratsam, trevlig och välinformerad person som har full koll på alla dimensioner av villalivet, inklusive senaste försäljningarna och hur man får bort ohyra från växter till hur högt grundvattnet ligger och hur man gör sig av med jordmassor på billigaste vis.

Personen är ALLTID utomhus så länge väderleken tillåter, och det pågår ALLTID ett projekt. Projektet (eller, när det är färdigställt, underhåll av detsamma) kräver nästan undantagslöst en maskin som låter högt. Det byggs och byggs om uterum, pool, trädäck, växthus, pergola, etc. T o m solpaneler monteras av denna person. Needless to say så är det svårt att själv inte bli lite stressad av all aktivitet på andra sidan staketet.

Så, berätta om din egen eller din maka/makes Villa-ADHD. Kliar det i fingrarna så fort du vaknar? Planerar du alla projekt långt innan, eller är det spontana grejer som ”bara måste” genomföras?

Är det kanske t o m en sorts flykt från övriga familjen som det i verkligheten handlar om?

Till Moderator: svårt med forumval här. Kanske mer en fråga för Relationer/samlevnad, samtidigt som jag tror intresserade användare håller till här i Bostad.

Vad skönt att man bor i lägenhet när man läser det där! Blir stressad av att bara läsa hur din granne håller på...

Jodå, jag känner några som höll på sådär. Alltid ett nytt husprojekt på gång, på ett rätt nervöst sätt. Sedan skiljde de sig. Försökte väl rädda äktenskapet genom att greja med huset, eller något.

Sedan har jag en nära polare som gör saker han verkligen vill ha till med sitt hus. Vilket är en helt annan femma. Han har ju haft det som tanke och plan redan innan han och hans fru flyttade till hus. Så han förverkligar helt enkelt bara sina drömmar/planer. Och han är soft i det hela.

i övrigt finns det mycket med hus och trädgård som behöver ordnas. och en del har mer av sådant än andra...
Citera
2024-08-18, 17:15
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:

Finns sådana där muppar i bostadsrätter också.

Helvete vad jag hatar dem.
Citera
2024-08-18, 17:19
Medlem
zombie-nations avatar
Det låter roligt. Att kunna tycka om projekt fast man aldrig blir nöjd ock vill ha mer. Tänk om man fick låna en burk av den energin, fast lagom mycket. Det jobbiga är ju om folk inte avslutar.
Citera
2024-08-18, 17:36
Medlem
526s avatar
Citat:

Meningen med att bo i hus är att man ska bygga och förbättra. Känner förakt för trötta "gubbar" som bara klipper gräset.
Citera
2024-08-18, 18:01
Medlem
Har en sådan. Som målade hela sin fasad med en liten pensel istället för roller. Fy vad plågsamt att se på. Sen är han i övrigt rätt korkad också. För 3 år efter han målat sin fasad var det tydligen dags att byta ut den med nytt virke. Och sådär håller det på hela tiden.

Han anlägger en grusgång. Sen två år senare ska det tydligen vara plattor istället.

Och när han inte har ett projekt igång, ja men då tar han upp sin kvast och borstar hela sin uppfart. Jag fattar inte ens vad som är smutsigt, men det ska tydligen borstas.

Har träffat honom någon gång i bygghandeln också, och då var han tydligen bara där ’och tittade lite’. Men hade ingen riktigt plan på vad han skulle bygga.

Så någon blandning mellan ADHD, perfektionist och samtidigt korkad (enligt mig iaf som hellre har lite is i magen och sedan bygger något bra). Men för honom som vill bygga konstant så behöver han ju inte ha någon plan. Men då blir det sällan bra.
Citera
2024-08-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Meningen med att bo i hus är att man ska bygga och förbättra. Känner förakt för trötta "gubbar" som bara klipper gräset.

Meningen med att bo i ett hus är väl att bo i ett hus? Du kan väl skita i vad andra gör med sin trädgård?
Citera
2024-08-18, 19:41
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stackoverdose
Meningen med att bo i ett hus är väl att bo i ett hus? Du kan väl skita i vad andra gör med sin trädgård?
Jag skiter i vad andra gör - men det gör tydligen inte TS och de andra leffe med vattenslagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in