2024-08-19, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Berätta om era erfarenheter av det jag kallar Villa-ADHD. Inte att förväxla med ”besvärliga grannar” etc, utan detta är något annat.

Själv är jag en lugn medelålders man som njuter av uteliv, trädgård, grillning med en öl mm. Klipper gräsmattan en gång i veckan (högst) och plockar lite ogräs i rabatterna. Trädgården och villan är utformade för att behöva minimalt med underhåll och attention, men är alltid snygga och prydliga. Har flera grannar med samma inställning. Vissa nöjer sig med gräsmatta och häck, andra har mer avancerad trädgård men lejer ut grovarbetet som alltså då sköts av extern part medan de flesta är iväg på jobbet.

Så kommer vi då till grannen med s k Villa-ADHD. Det är i mitt fall en synnerligen pratsam, trevlig och välinformerad person som har full koll på alla dimensioner av villalivet, inklusive senaste försäljningarna och hur man får bort ohyra från växter till hur högt grundvattnet ligger och hur man gör sig av med jordmassor på billigaste vis.

Personen är ALLTID utomhus så länge väderleken tillåter, och det pågår ALLTID ett projekt. Projektet (eller, när det är färdigställt, underhåll av detsamma) kräver nästan undantagslöst en maskin som låter högt. Det byggs och byggs om uterum, pool, trädäck, växthus, pergola, etc. T o m solpaneler monteras av denna person. Needless to say så är det svårt att själv inte bli lite stressad av all aktivitet på andra sidan staketet.

Så, berätta om din egen eller din maka/makes Villa-ADHD. Kliar det i fingrarna så fort du vaknar? Planerar du alla projekt långt innan, eller är det spontana grejer som ”bara måste” genomföras?

Är det kanske t o m en sorts flykt från övriga familjen som det i verkligheten handlar om?

Du som lever med denna aktiva person, fördelar/nackdelar?

Till Moderator: svårt med forumval här. Kanske mer en fråga för Relationer/samlevnad, samtidigt som jag tror intresserade användare håller till här i Bostad.
Troligtvis frugan som motar på och mannen är gärna ute och jobbar för att slippa hennes tjat.
Citera
2024-08-19, 06:14
Medlem
Haha underbar tråd

Jo när man väl köpt en massa verktygsmaskiner för ett projekt måste man ju fortsätta
Citera
2024-08-19, 06:17
Medlem
Hos mig ute på landsbygden så kan vi dela in villägarna i tre kategorier. Den första håller igång för det mesta men samtliga tar sig tid att använda trädgård med altan, bassäng med mera. Sedan en tredjedel som har en femveckorsplan för att klippa gräset. Den sista gruppen tillhör jag som har planer men det tar år av planering och prokastinering innan vi kommer igång med projekt.
Citera
2024-08-19, 07:10
Medlem
Cameltotems avatar
Jag har en teori om att när män med barn flyttar till villor så ser de projekt i huset som en undanflykt mot alla måsten i hemmet som ta hand om barn och vika tvätt.

De står hellre och bygger en ny trall eller målar om något än hjälpa till i hemmet.

Givetvis är renoveringarna något frugan vill också men mannen berättar självklart inte varför han vill renovera så mycket eller förstår inte ens själv varför han tycker det är så rogivande.
Citera
2024-08-19, 07:30
Medlem
elmerengues avatar
Dessa personer har någon låsning eller trauma i kroppen och kan inte slappna av för då kommer oron. Har folk i släkten som är så här. No chill öht. Visst blir mycket gjort men det mesta som görs är ju bara onödigt hittepå.
Citera
2024-08-19, 07:59
Medlem
Core.s avatar
Jag var som din granne. Byggde ut till den grad att det inte gick att göra mer, kommunen sa nej till allt.

Jag insåg att jag INTE är en villa-människa, jag köpte visserligen en nybyggd villa sen. Grejen är att jag inte fattar mig på att lunka runt och ruttna bort i nån soffa, jag vill göra saker, aktivera mig. Nu åker vi ofta på små resor över helgerna, jag tränar på kvällarna. Blir en central lägenhet så småningom, kanske med en stuga som komplement.

Jag å andra sidan är helt fascinerad av er som alltid är hemma, men det är tyst. Vad gör ni? Tittar på Malou och dricker te? 😂
Citera
2024-08-19, 08:19
Medlem
Tror att jag skulle känna mig stressad som husägare. Känna att man aldrig är klar och behöver fixa nåt. Gillar inte att ha saker hängande över mig. Har även adhd så det är ju passande.
Känner verkligen igen typen. Min farsa är likadan, målar om huset titt som tätt, bygger ut, bygger altan, bygger hönshus, byter tak, bygger bastu m.m.
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2024-08-19 kl. 08:24.
Citera
2024-08-19, 08:38
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Min fru har denna diagnos. Har du förslag på medicin? Jag vill bara få lite lugn och ro i tillvaron...

Rekommenderar inte amfetamin eller ritalin. Sliter för mycket på kroppen och hjärnan. Skapar beroenden t.ex.

Testa naturliga adhd mediciner, finns väldigt många adaptogener med stimulerande verkan som forskning pekar på hade kunnat vara effektivt mot adhd. Finns sådana som har effekter som inte är sämre än receptbelagd medicin, fast med mindre biverkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag var som din granne. Byggde ut till den grad att det inte gick att göra mer, kommunen sa nej till allt.

Jag insåg att jag INTE är en villa-människa, jag köpte visserligen en nybyggd villa sen. Grejen är att jag inte fattar mig på att lunka runt och ruttna bort i nån soffa, jag vill göra saker, aktivera mig. Nu åker vi ofta på små resor över helgerna, jag tränar på kvällarna. Blir en central lägenhet så småningom, kanske med en stuga som komplement.

Jag å andra sidan är helt fascinerad av er som alltid är hemma, men det är tyst. Vad gör ni? Tittar på Malou och dricker te? 😂
Finns hur många saker som helst att göra inomhus om man är kreativ, du kan vara väldigt fysiskt aktiv inomhus också. Och de flesta försöker ha en balans mellan att vara inom och utomhus skulle jag tro.

Tycker man ruttnar bort när man pundigt måste göra repetitiva onödiga saker hela tiden också. Jag tror inte dessa människor vill vara sådär, för det ser jobbigt ut, typ som om man missbrukar crystal meth och har en psykos lol.

Man kan titta på Netflix och dricka shamanska brygder (skämt åsido...). Lyssna på metal och läsa om vetenskap, astronomi etc. Träna. Samt titta på Kim Kardashians arsle på nätet om man är intresserad av något sådant.
Senast redigerad av EpicUsername 2024-08-19 kl. 08:51.
Citera
2024-08-19, 08:45
Medlem
Facades avatar
Jag har väl villa-adhd som du beskriver det.
Eller snarare: jag gör inte super mycket på kåken.
Men jag har 4st projekt bilar som jag bygger samtidigt.
Måste hända någonting hela tiden.
Varför?
För att det är så jävla tråkigt att sitta still. Det finns ingen chans att jag skulle kunna spendera hel dag i en solstol som andra kan göra, rena plågan att bara sitta och inte göra ett skit.
Men du gör vad du vill och jag gör vad jag vill.
Om du blir stressad av mina/våra projekt så är det ju ditt problem, inte mitt/vårt.
Citera
2024-08-19, 08:47
Medlem
JokkMokks avatar
Jag lider verkligen av detta. Gubbdamp är min benämning på det. Att sitta i soffan en dag är inte ett alternativ.

Undermedvetet tror jag att det att det har att göra med värdet av fastigheten. Alltså att man gör ständiga förbättringar för att inte försumma värdet och försöker öka det istället.

Sedan är det ju en jävla cykel. Är x klart då har y växt ut igen etc.
Citera
2024-08-19, 09:07
Medlem
Twitterturkens avatar
Det är nog så enkelt att dom inte har någon riktigt hobby eller några vänner, därför måste de hålla på med massor av "projekt" för att hålla sig själv sysselsatt.
Citera
2024-08-19, 09:20
Medlem
Sommarvikingens avatar
Dom har kraftig dopaminbrist så dom måste renovera hela tiden för att bli lyckliga, ungefär som folk som måste ha den finaste bilen, så dom köper nya bilar hela tiden men blir aldrig lyckliga, materialistiska människor.

Förr så var det inte alls lika vanligt hos villaägare eftersom dopaminbrist inte var lika vanligt. Sociala medier och reklam bidrar till att folk blir hjärntvättade till att renovera hela tiden. Sen att andra grannar eller släktingar gör det.

Fenomenet kallas "Keeping up with the Joneses." Man vill ha det lika fint och bra som grannarna och släktingarna. En kombination av avundsjuka, dopaminbrist och materialism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in