2024-08-18, 21:09
Medlem
Imalosers avatar
Min fru har denna diagnos. Har du förslag på medicin? Jag vill bara få lite lugn och ro i tillvaron...
Citera
2024-08-18, 21:09
Medlem
Baalzamons avatar
Klart man måste ha en massa projekt, det är ju hela grejen med att bo i hus
Citera
2024-08-18, 22:09
Medlem
Grannens villa-ADHD heter Kristin (37f).
Kristin ser något på sociala medier och måste genast ha det. Kristin är fru nummer två i ordningen och jobbade tydligen i receptionen på den lokala golfklubbens gym innan hon på heltid började leta efter projekt på insta.

Sen vi flyttade in (drygt ett år efter dem, för 16 månader sen) så har de:
-Utvidgat det mindre än ett år gamla pooldäcket i två olika steg.
-Monterat solceller.
-Byggt (och sedermera delvis rivit) ett högt, täckande plank som saknade bygglov.
-Bytt ut de mindre än två år gamla häckplantorna till rejäla tujor (detta efter den påtvingade partiella rivningen av planket).
-Gjort om den mindre än 2 år gamla carporten till ett garage.
-Dragit ner panelen på plakhelvetet för att sätta in belysning/dra el.
-Gjutit extra fundament till tvärslåar till planket (tydligen är det en dålig idé att ha ett heltäckande plank på ett ställe där det blåser mer eller mindre konstant).
-Brutit upp den senaste delen av pooldäcket, i syfte att, vad det verkar, flytta spottarna någon dm.
-Gjort sig av med den sista skärvan gräsmatta genom att anlägga något slags japanskinspirerat stenparti.
-Monterat pooltak.
-Utökat solcellsparken.

Vad de däremot inte gjort är vistats på sitt fina trädäck eller använt poolen.

Vi har går från frågande, till irriterade, till oerhört investerade i deras bygga/nyttja-ratio. Och har numera börjat gå upp och stänga alla fönster kl.07 på lördagar och söndagar.
Citera
2024-08-18, 22:45
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Meningen med att bo i hus är att man ska bygga och förbättra. Känner förakt för trötta "gubbar" som bara klipper gräset.

Det är en viss skillnad mellan att "bygga och förbättra" och att ha MINST ett projekt igång KONSTANT.

Behöver man verkligen bygga och förbättra varje dag? Det låter mer som att man är en brutalt rastlös person som aldrig kan tillåta sig själv att vara nöjd.

Sådana personer brukar tyvärr till slut "krascha" fullständigt. Hjärnan får aldrig någon frid.
Citera
2024-08-18, 23:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag skiter i vad andra gör - men det gör tydligen inte TS och de andra leffe med vattenslagen.
Du skrev ju att du föraktar dom som bara klipper gräset! Så du och TS sitter i samma båt.
Citera
2024-08-18, 23:21
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du skrev ju att du föraktar dom som bara klipper gräset! Så du och TS sitter i samma båt.
Bra observation! Har inte ens funderat på att herr/fru Villa-ADHD kan känna förakt mot oss lite lugnare husägare. Men då tycker jag vi stoppar in även den dimensionen i diskussionen (väldigt bra sådan hittills!). Vill du börja att lätta ditt hjärta 526?
Citera
2024-08-18, 23:33
Medlem
Det är så vi slappnar av..

Genom att hålla oss igång i nobrain sysslor slappnar man av.

Att bara ligga i en stol/hammock är stressigt.
Att inget sker är stressigt därför sätter vi igång något hela tiden.
Citera
2024-08-18, 23:38
Medlem
Jag grejar konstant. Jag har diagnosticerad adhd och numera även villa-adhd. Kan helt enkelt inte slappna av. Att sitta och "njuta" är inte tänkbart för mig. Min avslappning är förmodligen att syssla med saker. Vissa projekt är planerade. Andra börjas på när man egentligen grejar med den första projektet varpå man kommer av sig.
Citera
2024-08-19, 00:02
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alveol
Kristin ser något på sociala medier och måste genast ha det. Kristin är fru nummer två i ordningen och jobbade tydligen i receptionen på den lokala golfklubbens gym innan hon på heltid började leta efter projekt på insta.

-Monterat solceller.
-Byggt (och sedermera delvis rivit) ett högt, täckande plank som saknade bygglov.
-Bytt ut de mindre än två år gamla häckplantorna till rejäla tujor (detta efter den påtvingade partiella rivningen av planket).
-Gjutit extra fundament till tvärslåar till planket (tydligen är det en dålig idé att ha ett heltäckande plank på ett ställe där det blåser mer eller mindre konstant).
-Brutit upp den senaste delen av pooldäcket, i syfte att, vad det verkar, flytta spottarna någon dm.
-Gjort sig av med den sista skärvan gräsmatta genom att anlägga något slags japanskinspirerat stenparti.
-Monterat pooltak.
-Utökat solcellsparken.

Vi har går från frågande, till irriterade, till oerhört investerade i deras bygga/nyttja-ratio. Och har numera börjat gå upp och stänga alla fönster kl.07 på lördagar och söndagar.

Haha, tack för ett roligt inlägg!

Får mig att tänka på flådiga, dyra sommarhus/stugor som står tomma året om.
Citera
2024-08-19, 00:24
Medlem
Sababas avatar
Jag har reflekterat över det beteendet och jag tror en utforskad förklaring kan vara girighet. Utför man arbetet själv så ökar man faktiskt värdet på sin fastighet.

Följ pengarna.
Citera
2024-08-19, 03:08
Medlem
Galdars avatar
Nu bor jag inte i hus , men jag har grannar med liknade projekt , fast dessa projekt sker ofta i deras garage , de tvättar och rekondar sina bilar konstant. Fixar och grejar med möbler och verktyg i sina garage , verkar alltid lite stressade, trevliga att prata med , jag tror att det är deras intresse eller livsstil att alltid ha något att pilla med.
Citera
2024-08-19, 05:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alveol

-Monterat solceller.
-Monterat pooltak.
-Utökat solcellsparken.

Det mesta av det där är ju bra saker som det är helt normalt att en husägare vill ha.
Men visst . det är illa om de aldrig använder grejorna de byggt.
Fråga: Hur vet du att de inte hade bygglov på planket? Och varför måste de riva det?
Du är väl inte en sån som kollar grannars bygglov? För såna måste ju avrättas genom stegling.

Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Det är en viss skillnad mellan att "bygga och förbättra" och att ha MINST ett projekt igång KONSTANT.

Behöver man verkligen bygga och förbättra varje dag? Det låter mer som att man är en brutalt rastlös person som aldrig kan tillåta sig själv att vara nöjd.

Sådana personer brukar tyvärr till slut "krascha" fullständigt. Hjärnan får aldrig någon frid.

Ok ger mig lite. Nu när ni beskriver det mer i detalj så kommer jag ihåg den här typen. Det är jobbigt med såna som alltid slamrar och jobbar. Min föräldrar hade en sån, och han hade dessutom massa skit på tomten. Såg ut som en byggarbetsplats. Högar med bråte och helvete. Båt, bilar. De planterade tujahäck för att slippa se eländet.

Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Bra observation! Har inte ens funderat på att herr/fru Villa-ADHD kan känna förakt mot oss lite lugnare husägare. Men då tycker jag vi stoppar in även den dimensionen i diskussionen (väldigt bra sådan hittills!). Vill du börja att lätta ditt hjärta 526?
Visst kan jag göra det. Jag håller med om att det finns villa-adhd, men motsatsen är också deprimerande. De är de där välkammade tråkiga paret som har några enkla utemöbler, en grill och en välklippt gräsmatta. Inget custom made, inga onödiga buskar, blommor, växthus eller några egna installationer. Det känns lite kommunal anläggning över deras hus. Allt är rakt, funktionellt, stelt. Samma med inredningen i huset. Standard 1A. Man får en känsla av att det är personer som egentligen vill bo i lägenhet, men som fått för sig att de vill ha hus. Egentligen hade en lgh med uteplats passat bättre.
Senast redigerad av 526 2024-08-19 kl. 05:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in