2024-08-18, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej,

Jag har märkt att många kvinnor 40+ äter typ en liten sallad till lunch eller en liten matlåda med något husmanskost hemifrån. Ofta är det "fräsch" mat.

Ändå är dom halvtjocka. Hur går det ihop? Dom äter som husmusar och gluffsar inte i sig en pizza till lunch på jobbet någonsin.

Äter dom tre kilo pasta när dom kommer hem och sväljer ner det med en flaska vin? Känns offside liksom. Man ser ju aldrig tjejer äta massor (nu pratar jag inte om 300kg fetton utan sådär medelålders feta)

Vad gör ni efter jobbet? Vad fan äter ni egentligen som gör att ni är tjocka?

Samma sak med många män 40+. Så det är ju inte bara medelålders kvinnor som blir feta. Det är svårare att gå ner i vikt när man blir äldre och fettet tenderar att sätta sig på andra ställen på kroppen (t.ex runt midjan). Sen rör nog många mindre på sig med stigande ålder. Inte något stort mysterium det här.
Citera
2024-08-18, 15:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fattar ej det där med alkohol och kalorier. Om man dricker nåt med låg sockerhalt bör det väl vara lugnt? Eller är det kalorier i själva alkoholen?

Ska du bli full utan att bli fet så ska man i princip dricka ren vodka med kranvatten. O tänka på vad man äter under tiden (skippa jordnötter, chips, oliver, ost, dipp etc) o efter (skippa tunnbrödrulle med räksallad, supermeal med stor pommes o läsk, jansons frestelse etc) o nästa dag hoppa över bakismaten i form av pizza o läsk, pyttipanna o starköl etc.

50 cl öl innehåller:ca 225 Kcal
50 cl rött vin innehåller 395 Kcal
50 cl coca cola innehåller 210 Kcal
50 cl Apelsin Juice Innehåller 215 Kcal
50 cl Bacardi innehåller 1100 Kcal
50 vl Vodka innehåller 1050 Kcal

Det finns en hel del på Youtube om hur kroppen hanterar alkohol o socker o lagrar fett.
Citera
2024-08-18, 15:21
Medlem
Svaret är de har en liten sallad till lunch. Så dom går hungriga hem. Men där blir det berg av kakor, glass, chips och godis sköljt ner med sjöar av läsk.

Approach på. Har sett lite på en dokumentär om olika danser runt jorden på SVT. Flera gånger har dom tjejerna som sk är experter och dans entusiaster. Varit smäll feta, hur fan går det till? Tar dom grädde med socker intravenöst?
Citera
2024-08-18, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ska du bli full utan att bli fet så ska man i princip dricka ren vodka med kranvatten. O tänka på vad man äter under tiden (skippa jordnötter, chips, oliver, ost, dipp etc) o efter (skippa tunnbrödrulle med räksallad, supermeal med stor pommes o läsk, jansons frestelse etc) o nästa dag hoppa över bakismaten i form av pizza o läsk, pyttipanna o starköl etc.

Det finns en hel del på Youtube om hur kroppen hanterar alkohol o socker o lagrar fett.
Tackar.
Jag kör vodka med lightläsk och äter inte så mycket skräpmat så då känner jag mig lugn.
Citera
2024-08-18, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Ja det heter ju vinmage och inte ölmage av någon anledning! Vi vet ju också hur small folk blir som bara dricker läsk! Man kan ju riktigt se hur feta italienare fransmän och spanjorer är jämfört med de känt smala tyskarna.
Citera
2024-08-18, 15:36
Medlem
Nog mest vanlig mat...alldeles för mycket å fet blir jag..men det är det värt.
Citera
2024-08-18, 15:36
Medlem
De flesta gottar nog i sig mycket mer kcal på kvällarna framför tvn än dom tror. Det blir snabbt några extra tusen kcal på helgen
Citera
2024-08-18, 15:54
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jag misstänker att det kan ha med alla fröoljor att göra. De äter en massa skit som är fullpumpat med ohälsosamma fröoljor, vilket kroppen inte kan bryta ner effektivt.

Sen dricker man sin sojamjölk, havremjölk(fullsmockad med rapsolja), och undrar varför man aldrig går ner i vikt.

Men vad, alla försöker rädda klimatet.

Gick in här för att nämna precis detta.
Börjar man hålla sig med smör, cocosolja, olivolja endast (dvs i princip sluta med halvfabrikat helt...) och käkar surkål varannan dag för tarmfloran så börjar kroppen må bra.
Citera
2024-08-18, 15:54
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Bredyxa
Ja det heter ju vinmage och inte ölmage av någon anledning! Vi vet ju också hur small folk blir som bara dricker läsk! Man kan ju riktigt se hur feta italienare fransmän och spanjorer är jämfört med de känt smala tyskarna.

Dom perioder jag har slutat med öl helt så har kilona rasat efter en vecka.
Citera
2024-08-18, 16:19
Avslutad
1 bag in box i veckan bidrar nog angående trådstarten.
Citera
2024-08-18, 16:34
Medlem
Timoteuss avatar
Svaret finns väl till dels i rubriken? _medelålders_.
Både män och kvinnor jag känner som har lite extra hull äter som vore de 25,trots att metabolismen är på nedåtgående. Kvinnorna har ofta fött några barn och därmed ändrat kroppsform på ett sätt som dessutom gör att allt fett som tillkommer syns mer.
Dvs, när de föddes barn, utvidgades bröstkorgens nedre del och midjan försvann. Fett ovanpå det= bilring. Bysten blev större och tyngre= sitter längre ned så att överkroppen ser mer blockartad ut.

Medelåldern betyder ofta att det finns lite mer pengar än när man är fattig student eller under småbarnsåren. Man kan unna sig.
Samtidigt är det längesedan de fick ge upp egna hobbies som medförde lite mer rörelse.
Man ordnar parmiddag istället för att gå på konsert med kompisar. Man har kompisar som är matintresserade och allt större del av umgänget kommer att kretsa kring mat.
Citera
2024-08-18, 16:37
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Samma sak med många män 40+. Så det är ju inte bara medelålders kvinnor som blir feta. Det är svårare att gå ner i vikt när man blir äldre och fettet tenderar att sätta sig på andra ställen på kroppen (t.ex runt midjan). Sen rör nog många mindre på sig med stigande ålder. Inte något stort mysterium det här.
30 % fler kvinnor än män i Sverige är feta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in