2024-09-07, 17:22
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej så har det inte varit tidigare i mänsklighetens historia.
Eller andra delar av världen där det inte råder en epidemi av övervikt och fetma.

Daglig motion och äta vanlig mat som inte är proccesserad.
Eller klassikern man tar en måttlig omgång mat inte flera.

Grejen är den att för många människor är mat något väldigt centralt i deras liv som är kopplat till känslor.
För andra människor är det främst ett måste för att kunna göra andra saker i livet.

Det ena behöver inte utesluta det andra, det är väl ändå vedertaget att något händer med förbränningen både vid 30+ och 40+. Säkert även vid 50, 60 osv. Man kom undan med mer förr tex äta processat en större andel av sin kost, men på äldre dar gäller det att verkligen äta naturlig mat och inte lika mycket energi som förr. Ja precis, många använder mat till annat än bara energi.
Citera
2024-09-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det ena behöver inte utesluta det andra, det är väl ändå vedertaget att något händer med förbränningen både vid 30+ och 40+. Säkert även vid 50, 60 osv. Man kom undan med mer förr tex äta processat en större andel av sin kost, men på äldre dar gäller det att verkligen äta naturlig mat och inte lika mycket energi som förr. Ja precis, många använder mat till annat än bara energi.
Har främst att göra med aktivitetsnivån sjunker hos en del människor när de blir äldre.
Sen äter kanske fler äldre av tristess för att det inte händer så mycket i livet.

Åt själv mycket mat, bakverk, godis mm när jag var ung. Mina föräldrar gav mig visserligen bra mat näringsmässigt men det vart mycket feta såser och snacks mm.
Men jag rörde på mig väldigt mycket, var på träning i fotboll och innebandy 4-5 gånger i veckan.
Samtidigt som jag var ute en del och cyklade gick längre sträckor, fysiska aktiviteter osv.

Man kunde vara ute 2-3 timmar efter skolan och ännu mera på sommaren.

Sover man dåligt, stressar och har tråkigt så äter man helt enkelt mer.

Visst det sker hormonella förändringar när man blir äldre men att många blir överviktiga har oftast med att de äter mer kalorier och rör på sig mindre.

Jävligt tragiskt med människor som går och tänker på vad de ska äta hela dagarna eftersom de inte har så mycket annat i livet.
Citera
2024-09-08, 09:40
Medlem
Fast att de är feta behöver inte betyda att de vräker i sig just nu. Ifall personerna inte blir fetare men inte heller går ner i vikt ligger dom troligen på rätt nivå kalorimässigt. Fettet kan vara gamla synder eller vidderna av en graviditet som aldrig tränats bort.

Däremot kvinnor som petar i sig och inte förstår varför de inte kan gå ner i vikt gör förstås något fel.
Citera
2024-09-11, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det du skriver ang kaloriöverskott och fettlagring stämmer inte. Du verkar kunna en del men du behöver nog bättre källor. Det går nämligen utmärkt att bli överviktig på kött och fett.
Samtidigt stämmer en hel del av det du skriver men din helhet blir fel och missvisande.

Jag utmanar dig att bli tjockis på enbart kött och fett
Och då menar vi i princip carnivore.
Citera
2024-09-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Jag utmanar dig att bli tjockis på enbart kött och fett
Och då menar vi i princip carnivore.

Jag förstod hur du menade första gången. Nu vänder du ditt resonemang mot Carnivore vilket inte framgick tidigare. Innan ingick ost osv också. Men det är samma här att man kan bli överviktig. Vikt handlar om livsstil som helhet och inte bara kost.
Citera
2024-11-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Inte snoppen tyvärr, den blir mindre och många får PLÄP (Pung Längre Än Penis).
Vet jag inget om, tycker nog att kuken fortfarande står som ett hammarskaft varje morgon.
Citera
2024-11-30, 07:38
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Har främst att göra med aktivitetsnivån sjunker hos en del människor när de blir äldre.
Sen äter kanske fler äldre av tristess för att det inte händer så mycket i livet.

Åt själv mycket mat, bakverk, godis mm när jag var ung. Mina föräldrar gav mig visserligen bra mat näringsmässigt men det vart mycket feta såser och snacks mm.
Men jag rörde på mig väldigt mycket, var på träning i fotboll och innebandy 4-5 gånger i veckan.
Samtidigt som jag var ute en del och cyklade gick längre sträckor, fysiska aktiviteter osv.

Man kunde vara ute 2-3 timmar efter skolan och ännu mera på sommaren.

Sover man dåligt, stressar och har tråkigt så äter man helt enkelt mer.

Visst det sker hormonella förändringar när man blir äldre men att många blir överviktiga har oftast med att de äter mer kalorier och rör på sig mindre.

Jävligt tragiskt med människor som går och tänker på vad de ska äta hela dagarna eftersom de inte har så mycket annat i livet.

Lyssnade på en podd där de lyfte något intressant, att de flesta inte blir överviktiga poff över natt eller över ett par år utan det är en effekt över 10-20 år. Som ung har man alltså inte "hunnit" bli överviktig. Det är väldigt vanligt och lätt att gå upp 1 kg per år. Så de där 75 kg man väger i 20-årsåldern blir utan problem 95 kg när man är medelålders. Och då har man antagligen redan bra vanor, tränar osv om man bara gått upp 1 kg per år. Men märker man att man gått upp i vikt och bestämmer sig för att göra något åt det efter några år så kan det vara svårt att äta ännu bättre eller träna ännu mer, att få ännu bättre vanor när man redan gör rätt osv.
Citera
2024-11-30, 07:55
Avstängd
LKKINGENs avatar
Det lastas in saker när ingen annan tittar, man blir inte fet för att man andas för mycket..
Citera
2024-11-30, 09:27
Medlem
Citat:
Lyssnade på en podd där de lyfte något intressant, att de flesta inte blir överviktiga poff över natt eller över ett par år utan det är en effekt över 10-20 år. Som ung har man alltså inte "hunnit" bli överviktig. Det är väldigt vanligt och lätt att gå upp 1 kg per år. Så de där 75 kg man väger i 20-årsåldern blir utan problem 95 kg när man är medelålders. Och då har man antagligen redan bra vanor, tränar osv om man bara gått upp 1 kg per år. Men märker man att man gått upp i vikt och bestämmer sig för att göra något åt det efter några år så kan det vara svårt att äta ännu bättre eller träna ännu mer, att få ännu bättre vanor när man redan gör rätt osv.
Har du enbart gått upp säg 10 kg så är det enkelt att gå ner och sedan väga sig kontinuerligt för att få en hum om hur mycket man äter.

Faktum är att folk generellt rör på sig mindre än någonsin och äter mer proccesad mat och fler kalorier än någonsin.
Folk har bild av sig själva som nä men jag äter nog rätt bra och rör på mig.
Jag har goda vanor, men i själva verket så är man som majoriteten där vanorna inte är så bra om man jämför med folks vanor från för.

Det har ju inte skett någon genetiskt evolution som gjort så många människor överviktiga på 1 generation.
Det har ju helt med beteendemönsteret.
Senast redigerad av Regnpojken 2024-11-30 kl. 09:29.
Citera
2024-11-30, 16:20
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Har du enbart gått upp säg 10 kg så är det enkelt att gå ner och sedan väga sig kontinuerligt för att få en hum om hur mycket man äter.

Faktum är att folk generellt rör på sig mindre än någonsin och äter mer proccesad mat och fler kalorier än någonsin.
Folk har bild av sig själva som nä men jag äter nog rätt bra och rör på mig.
Jag har goda vanor, men i själva verket så är man som majoriteten där vanorna inte är så bra om man jämför med folks vanor från för.

Det har ju inte skett någon genetiskt evolution som gjort så många människor överviktiga på 1 generation.
Det har ju helt med beteendemönsteret.

Gå ned 10 kg kanske är enkelt i 20-årsåldern men det är uppenbarligen inget man gör i en handvändning. Är liksom inte så ofta man ser folk i sin närhet som medan åren går går NED i vikt. Trots det massiva stigmat övervikt är. Och behålla viktnedgång är som bekant ännu svårare än att gå ned.

Ja vi är helt eniga om vad som orsakar övervikt, det är ett massivt överflöd av mat och framför allt kass mat runt oss. Sen kan man fråga sig vad som gör att folk trots nämnda stigma inte lyckas? Kanske för att det inte går att viljestyra hormonella signaler så bra som man tror. Starka hungersignaler, sug och mindre förmåga att känna mättnad är saker som absolut varierar mellan individer och de är inte bra saker att ha i dagens samhälle.
Citera
2024-11-30, 17:19
Medlem
Citat:
Gå ned 10 kg kanske är enkelt i 20-årsåldern men det är uppenbarligen inget man gör i en handvändning. Är liksom inte så ofta man ser folk i sin närhet som medan åren går går NED i vikt. Trots det massiva stigmat övervikt är. Och behålla viktnedgång är som bekant ännu svårare än att gå ned.

Ja vi är helt eniga om vad som orsakar övervikt, det är ett massivt överflöd av mat och framför allt kass mat runt oss. Sen kan man fråga sig vad som gör att folk trots nämnda stigma inte lyckas? Kanske för att det inte går att viljestyra hormonella signaler så bra som man tror. Starka hungersignaler, sug och mindre förmåga att känna mättnad är saker som absolut varierar mellan individer och de är inte bra saker att ha i dagens samhälle.
Det är exakt vad man gör! Det enda man behöver göra är att äta mindre och röra på sig mindre om man faktiskt vill göra det. Men folk vill inte göra det utan det trivs med livsstilen de har men vill bara inte erkänna det för sig själva.

Bra mat gör att inte får samma sug, vidare så får folk hitta på annat istället för att hela tiden gå runt och tänka på mat.
Bra tider skapar tyvärr svaga människor.
Citera
2024-11-30, 19:18
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Det är exakt vad man gör! Det enda man behöver göra är att äta mindre och röra på sig mindre om man faktiskt vill göra det. Men folk vill inte göra det utan det trivs med livsstilen de har men vill bara inte erkänna det för sig själva.

Bra mat gör att inte får samma sug, vidare så får folk hitta på annat istället för att hela tiden gå runt och tänka på mat.
Bra tider skapar tyvärr svaga människor.

Vi kanske behöver förakta fetma ännu mer så att folk verkligen tar sig i kragen! 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in