Citat:
Ursprungligen postat av
Dishy
Det ena behöver inte utesluta det andra, det är väl ändå vedertaget att något händer med förbränningen både vid 30+ och 40+. Säkert även vid 50, 60 osv. Man kom undan med mer förr tex äta processat en större andel av sin kost, men på äldre dar gäller det att verkligen äta naturlig mat och inte lika mycket energi som förr. Ja precis, många använder mat till annat än bara energi.
Har främst att göra med aktivitetsnivån sjunker hos en del människor när de blir äldre.
Sen äter kanske fler äldre av tristess för att det inte händer så mycket i livet.
Åt själv mycket mat, bakverk, godis mm när jag var ung. Mina föräldrar gav mig visserligen bra mat näringsmässigt men det vart mycket feta såser och snacks mm.
Men jag rörde på mig väldigt mycket, var på träning i fotboll och innebandy 4-5 gånger i veckan.
Samtidigt som jag var ute en del och cyklade gick längre sträckor, fysiska aktiviteter osv.
Man kunde vara ute 2-3 timmar efter skolan och ännu mera på sommaren.
Sover man dåligt, stressar och har tråkigt så äter man helt enkelt mer.
Visst det sker hormonella förändringar när man blir äldre men att många blir överviktiga har oftast med att de äter mer kalorier och rör på sig mindre.
Jävligt tragiskt med människor som går och tänker på vad de ska äta hela dagarna eftersom de inte har så mycket annat i livet.