Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Du menar att antingen är man med i klubben och lyder under dess lagstiftande församling eller så går man ur och får inte vara med i "samarbetet".
Man måste alltså lyda det "frivilliga" samarbetet för att vara medlem. Med andra ord är det alltså en högst tvingande hierarki där olydnad innebär uteslutning...
Uteslutning? EU kan inte utesluta ett medlemsland, det finns ingen sådan mekanism.
Den lagstiftande församlingen i EU är EU-parlamentet, förhoppningsvis använde du din demokratiska rättighet (och skyldighet imo) att i demokratisk ordning
rösta på vilka som ska sitta där för Sveriges räkning.
Och nej, du kan inte rösta på
regering i Sverige, det finns ingen valsedel med texten "Röst till regering", regeringen utses av riksdagens talman och är i princip riksdagens lilla bitch. Ska regeringen ha igenom något måste de föreslå (proponera) en lagändring men det är fortfarande riksdagen som klubbar igenom lagen. Eller inte. Regeringens jobb är att genomdriva lagen med hjälp av en stor administrativ apparat, alltså en massa statliga verk.
EU funkar som ett bikameralt parlament, vilket vi hade i Sverige till 1970. Kammare 1 kunde du inte rösta till, utan det var kommuner och landsting (som du kan rösta till) som i sin tur skickade representatnter. Till kammare 2 röstade du direkt, precis som idag. Indirekt val alltså.
Du har indirekt röstat på vem som sitter i EU-kommissinen också, de sitter på fem år och utses av Sveriges regering, som du indirekt har släppt fram genom ditt val till riksdagen. 2019 skickade dåvarande regering (Stefan Lövéns regering) Ylva Johansson till Bryssel på fem år. Jag tror det är dags för en ny kommissionär i år. Ska vi slå vad om att regeringen Kristersson INTE skickar en sosse för perioden 2024-2029?
Nästa fråga är hur jävla pissdålig samhällskunskapsundervisningen i PISA-särskolan har blivit? Jag har klarat mig undan (1970-79 grundskola, 1979-83 gymnasium)