Medlemmarna i EU kan inte straffa varandra hur som helst, och i många frågor måste alla vara överrens.
Men jag har för mig att medlemarna i EU kan komma överens om att fördröja vissa typer utbetalningar från den gemensamma kassan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Varje land har väl suveränitet?
EU skulle väl egentligen bara handla om handel och en lättare gränsövergång?
EU handlade om att förhindra ytterligare krig som Första Världskriget, Andra Världskriget och alla andra ständiga krig på 186 platser samtidigt som präglat Europa under hela dess historia. Och det har varit framgångsrikt – Europa har aldrig varit så fredligt som nu (och då kan jag även räkna med Rysslands invasion av Ukraina)
Att det även är en ekonomisk och inflytelserik succé är väl bara mest en trevlig bieffekt
Citat:
Nu pendlar feta politiker mellan Bryssel och Strasbourg för att bestämma hur böjd en gurka ska vara samt hur många timmar folk ska få arbeta... Va fan hände? Varför protesterar ingen mot att EU nu är som en diktator med lydstater? Sverige är såklart lydigast av dem alla och strösslar svenskens pengar över denna koloss.
För att det är ett frivilligt samarbete? Vilket land kan gå ur när som helst, vilket UK visade och ångrar brittert
Eventuella regler kring hur böjda gurkor får vara är något vi kommit överrens om med andra (förmodligen just för att underlätta handel)
När man samarbetar och förhandlar så är det inte ovanligt att man kommer överens om vissa regler