2024-08-10, 23:42
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Räcker med vapenförråden. Utrota ryssland, men inte ryssen. Inget inte?

Och förråden i Sibirien? Du pratar i fantasier.
Citera
2024-08-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Ingen vet hur många fungerande kärnvapen Ryssland har. USA lägger 36 miljarder dollar per år på att underhålla deras kärnvapen, det är flera gånger mer än den vad den ryska försvarsbudgeten uppgick till fram tills 2020. Det sägs att Ryssland ska ha lika många kärnvapen som USA. Men då går inte kalkylen ihop överhuvudtaget.
Jag har noll koll på deras antal, jag upprepar bara från minnet vad som kan härstamma från Wikipedia. För min del får deras antal helst vara 0.
Citera
2024-08-10, 23:45
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Och förråden i Sibirien? Du pratar i fantasier.

Säg hellre: önskvärda scenarier.

Vilka jävla sibiriska förråd? De med sönderrostade t55'or?
Citera
2024-08-10, 23:48
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Säg hellre: önskvärda scenarier.

Vilka jävla sibiriska förråd? De med sönderrostade t55'or?

1 av 100 kärnvapen på Köpenhamn dödar fortfarande miljoner. Du förstår helt enkelt inte. Som ett barn.
Citera
2024-08-10, 23:51
Medlem
Citat:
Att ge riktningen till en ICBM från 60-70tal kräver inte mycket infrastruktur. Koordinatorerna är redan satta. Du tror väl inte att hela kalla kriget var ett skämt och det kunde lösas med en infrastrukturattack? Googla Sovjets Dead Hand system.
Jodå, jag känner till detta system, men du underskattar svårigheten här. Dessa ICBMs var till att börja med baserade på flytande bränsle och behöver tankas. De kan heller inte flyttas runt hursom och speciellt inte i valfri konfiguration. De flesta är inte i bruk och du kan inte bara "hitta" en 60-tals ICBM, fylla på lite bränsle och knappa in koordinater på en liten frontpanel. Vid en kollaps så grundläggande att "fullt utrustade" silos hamnar långt bortom all myndighetskontroll så kommer det givetvis finnas hjälp att få. Sovjets kollaps var inte tillnärmelsevis så dramatiskt och ändå fick man hjälp att säkra vissa kärnvapen på blotta misstanken att de var på drift. Det som faktiskt hamnade på drift är oklart p.g.a korruption och brutna länkar i pappersarbetet men vi har ju nog alla hört rykten om dessa "väskbomber" där ett fåtal ska ha kommit på drift. Och någon kärnvapenterrorism har vi inte sett. ICBMs från 60-70-talet kommer inte komma "på drift" och de är avställda. Det är mycket troligare att "någon" hittar stridsspetsar utan vapenbärare, stridsspetsar på några kT som man *kan* bygga bomber av, åtminstone teoretiskt.

Koordinaterna är högst troligtvis inte alls "redan satta". Det är en slags signalpolitisk kliché och kan ha stämt på just 60-70-talet om/när det var bökigt att ställa in. De vapen som dessutom inte är redo i just detta nu, saknar i allmänhet stridsspets helt eller har andra åtgärder som gör att de inte går att fyra av. Alls. Jag vet inte vilka vapen du specifikt tänker på. Rimligtvis kan bara det som faktiskt är på förband, i aktiv service, med bränsle eller med hållbart fastbränsle, användas. Och dessa är få och ytterst välkontrollerade. Och jävligt bökiga att mecka med för någon utomstående.
Citera
2024-08-10, 23:52
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
1 av 100 kärnvapen på Köpenhamn dödar fortfarande miljoner. Du förstår helt enkelt inte. Som ett barn.

Du är rädd för att Ukrainas anfall på Ryssland kommer att orsaka dess kollaps och risk för spridning av kärnvapen? Så du tror anfallet är krigsavgörande?

Borde inte ryssen innan kollapsen kunna förutse den och dra sig ur Ukraina?
Citera
2024-08-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Jag har noll koll på deras antal, jag upprepar bara från minnet vad som kan härstamma från Wikipedia. För min del får deras antal helst vara 0.

Deras siffror gällande stridsvagnar, pansarskyttefordon och artilleri har bevisats vara kraftigt överdrivna under kriget. Skulle inte förvåna mig om det även gäller mer avancerade vapen.
Citera
2024-08-10, 23:56
Medlem
Anktalares avatar
Citat:

Köpenhamn har inte så många invånare.
Citera
2024-08-11, 00:01
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jodå, jag känner till detta system, men du underskattar svårigheten här. Dessa ICBMs var till att börja med baserade på flytande bränsle och behöver tankas.

Underhåll ligger nog på lika nivå som jänkaren.

Citat:
De kan heller inte flyttas runt hursom och speciellt inte i valfri konfiguration.

Koordinaterna är redan satta. Varför flytta dom? Jänkarn gör inte heller något nått så korkat.

Citat:
De flesta är inte i bruk

Hur vet du det? Det är inte skrotbilar på Bosses uppfart vi talar om.

Citat:
Sovjets kollaps var inte tillnärmelsevis så dramatiskt och ändå fick man hjälp att säkra vissa kärnvapen på blotta misstanken att de var på drift. Det som faktiskt hamnade på drift är oklart p.g.a korruption och brutna länkar i pappersarbetet men vi har ju nog alla hört rykten om dessa "väskbomber" där ett fåtal ska ha kommit på drift. Och någon kärnvapenterrorism har vi inte sett. ICBMs från 60-70-talet kommer inte komma "på drift" och de är avställda. Det är mycket troligare att "någon" hittar stridsspetsar utan vapenbärare, stridsspetsar på några kT som man *kan* bygga bomber av, åtminstone teoretiskt.

Sovjets kollaps är det vi märker av nu. Verkliga livet är inte ett TickTock klipp.

Citat:

Koordinaterna är högst troligtvis inte alls "redan satta". Det är en slags signalpolitisk kliché och kan ha stämt på just 60-70-talet om/när det var bökigt att ställa in. De vapen som dessutom inte är redo i just detta nu, saknar i allmänhet stridsspets helt eller har andra åtgärder som gör att de inte går att fyra av. Alls. Jag vet inte vilka vapen du specifikt tänker på. Rimligtvis kan bara det som faktiskt är på förband, i aktiv service, med bränsle eller med hållbart fastbränsle, användas. Och dessa är få och ytterst välkontrollerade. Och jävligt bökiga att mecka med för någon utomstående.

Varför skulle dom inte vara satta? "NÄ vi har flera tusen kärnvapen och en fiende som också har det. Men vi tänker inte sätta in koordinaterna för att det är är bökigt" Skärp dig.
Citera
2024-08-11, 00:08
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Köpenhamn har inte så många invånare.

Och du förstår inte hur Europa är sammankopplat med dess infrastruktur och logistik. Tack och God Natt idiot.
Citera
2024-08-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Om jag inte missminner har Ryssland tusentals kärnvapen. Det räcker med 1 i handen på en galning för att orsaka förödelse. Det är dock bortom nåt jag kan kontrollera så jag kommer inte tänka på det.

Den ryska kärnvapendoktrinen kräver att tre personer ger sitt samtycke till att avfyra deras kärnvapen. Vapnets karaktär och storlek gör att det är inget som man tar under armen efter jobbet och knallar hem. Eller något som man avfyrar från sin balkong.

Men visst är USA orolig över risken att kärnvapenteknologi hamnar på drift.
Citera
2024-08-11, 00:11
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Och du förstår inte hur Europa är sammankopplat med dess infrastruktur och logistik. Tack och God Natt idiot.

Tror du överskattar hur mycket skada en atombomb gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in