Citat:
Ursprungligen postat av
zobra
Inte oroa oss för kärnvapen riktade mot storstäder i Europa? Är du korkad?
Förstår du ens innebörden om du har fel?
Om jag hänger med i era svängar så diskuterar ni eventuella kärnvapen på vift vid en rysk kollaps med påföljande inbördeskrig, warlords, balkanisering, etc?
Ja, det är en knivig fråga men jag tror inte vi behöver vara oroliga för "riktade" vapen då. De kräver för mycket infrastruktur, systemstöd, personal, etc, för att användas, och detta på geografiskt spridda platser. Det förefaller mig som att vi snarare ska oroa oss för någon som smugglar in en 10 kT bomb på lastbil till en europeisk storstad, snarare än att det finns en warlord som har kontroll över en silo med intakt infrastruktur, bränsle och tekniska system och som väljer att fyra av den mot staden.
Ju mindre kärnvapen, ju äldre och i sämre skick, desto djupare instuvad i något förråd med svårare pappersarbete och större risk för att hamna på ovägar och desto lättare att piffa upp och göra något som fungerar av den. Man kommer sakna saker som tritium att fylla på och det enklaste blir att göra en bomb som kan "fissle" eller "bara" utgör en smutsig bomb. All teoretiskt teknisk information om kärnvapen är förvisso ute i det vilda, men den praktiska tekniska informationen avseende specifika vapen är lite av sådan natur att även om man snattar åt sig forskare och tekniker samtidigt som man snattar bomben, så är möjligheterna att använda begränsade.
Nu är detta förstås inget att skratta åt heller, vi talar fortfarande om något som kan döda tusentals, men det är inte ett apokalyptiskt scenario. Å andra sidan ska det väldigt mycket till för ett dylikt scenario. Visst, Ryssland
kan falla samman katastrofalt, det finns på kartan, men det är fortfarande inte
troligt. Det är ett antal steg mellan exempelvis att Putin tappar kontrollen och ett sådant scenario, med gott om off-ramper på vägen. Och det är också ett antal steg mellan läget nu och att Putin tappar kontrollen och det är ingen självklar, deterministisk eller linjär resa. Inte helt osannolikt, men fortfarande inte "troligt" eller "kommer hända".
Ber om ursäkt om jag missförstod vad ni pratade om...