Citat:
Öh? Jag vet inte riktigt vad du vill säga, men jo, jag har läst en del forskarrapporter om tjernobylkatastrofen, speciellt inom mina studier i strålbiologi, och sådana genereras fortfarande. Jag vet inte riktigt vad du tror att vem vill/kan dölja här och vad det har att göra med kärnvapen som är en annan grej?Ja ryssar. Kolla länken. De forskare du pratar om har ju upptäckt att eftersom det inte behövdes göras studier eftersom de vet allt och kan allt om radioaktivitet och Soviet är bäst och inget var fel i Soviet och gränserna inte fanns som det är nu osv så skickades mängder av dricksvatten ut från vitryska området och ryska till ryssar som senare har dött. Finns att läsa i forskarrapporter, vilket du tydligen inte har gjort. Många ryska värnpliktiga fick sätta livet till också för att få slut på branden. Detta finns inte att läsa i något arkiv utan det är ryska mammor som har berättat vad de tror har hänt deras son.
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Chernobyl_radiation_map_1996.svg
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Chernobyl_radiation_map_1996.svg
Området ligger i Ukraina och Ukraina drabbades värst och den mesta forskningen har varit i Ukraina och Vitryssland. Detta handlar inte ett smack om att dölja initiala skador och försöka dölja omfattning av olyckan, utan epidemiologi under lång jäkla tid efter Sovjets fall och med forskare från hela världen. Det finns ingen här som vill skydda Sovjet/Ryssland och jag kan inte alls se hur detta har att göra med initial sovjetisk respons och att det kan finnas döda (brandmän, etc) vars vittnesmål bara anekdotiskt finns från deras föräldrar osv.
Vad som finns i marken kring Tjernobyl och vad som drev vidare över Vitryssland, Baltikum, Skandinavien, Finland och Polen är inte föremål för "sovjetisk nedtystning", naturligtvis.
Vad har detta med någonting att göra? Kärnkraftsolyckor är en helt annan sak än kärnvapen och återigen, jag frågade dig vilken isotop du oroar dig för? Om vi ska kunna diskutera sakligt, så bör du ju ha en hum och kunna demonstrera att du vet/oroar dig för något specifikt. Annars blir det ju bara "öööh, kärnstrålningkontamineringradioaktivitet dåligt, blä!".
Jag vet inte vilken nivå du vill att vi diskuterar på? Specifika isotoper och skadeverkningar, doser och liknande, eller är detta bara någon sorts flum kring "radioaktiva moln" i största allmänhet du vill få fram?
Jag vidhåller, kärnvapen på östra sidan av Östersjön kommer antingen kontaminera östra sidan där det smäller, eller i princip "ingenstans". Det sista är en överdrift så klart, men detta handlar om nivåer och gränsvärden, inte antingen eller. Behöver vi skydda oss mot I-131? Ja. I några veckor. Behöver vi skydda oss mot Cs-137? Ja, genom att kanske inte äta specifika saker under en viss (men väsentligt längre) tid. Behöver vi oroa oss för humanitära och sanitära insatser i katastrofområdet? Ja. Kommer vi kunna bo kvar i Sverige? Ja. Kan det finnas områden som under en kort eller lång tid inte bör beträdas? Ja, men knappast i Sverige, knappast på en skala som gör detta till någon sorts existentiellt hot eller något att ligga vaken om natten över.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Men nej, vi kommer inte behöva utrymma bostäder i Sverige, etc, annat än möjligtvis tillfälligt och/eller mycket lokalt.