2024-08-10, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Du kan ju inte bara vara fuller. Du måste ju vara plakat…
Var det inte du som påstod att man i Tyskland serverar potatisgratäng kall, och som är baseerad av olja?

Kanske läge att du nu ska visa det.
Citera
2024-08-10, 20:54
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Mat Tinas potatisgratäng är grym i den är det ingen ost .
Citera
2024-08-10, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av thatgirldahmer
Köpte en färdig, kall potatisgratäng idag och fick en tanke som aldrig poppat upp i mitt huvud innan. Är en potatisgratäng egentligen bara en varm potatissallad??

Jag menar, det är potatis, grädde och sådant tjofräs, smaksättning och så vidare då alla har så olika saker i. i stort sett samma med en basic potatissallad, bara kall och annan form på potatisen. Visst blir potatisgratängen lite krispigare när den varit i ugnen, men tror ni fattar hur jag tänker.
Potatisgratäng har ost och grädde medan potatissallad har majonnäs och inte ost.
Citera
2024-08-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det gör även pursvenska kalla potatissallader. Men jag tror inte att man använder olja i varma potatissallader.

Har bara sett Potatissallad i Sverige med o någon slags majonäsaktig vit sås.

Nej givetvis viss kall olja med lite vinäger.
Citera
2024-08-10, 21:23
Medlem
Citat:
Intressant. Menar du varma potatissallader? Har du någon länk till ett sådant recept?

Nej kalla i en klar vinegrette.
Ofta med kapris och inlagd paprika. Riktigt gott och inte alls så fett och kladdig.

Ja det är i princip receptet men.
Skivad kok potatis
Kapris (köp Lidls lika bra mycket billigare)
Inlagd paprika skuren i små rutor.
Olja och vitt vinäger.
Kanske lite svart peppar.
Rör om

Låt gärna stå i kylen men kan ätas med en gång.

Mänger väljer du efter smak.
Senast redigerad av Ulf-Bredyxa 2024-08-10 kl. 21:33.
Citera
2024-08-10, 21:54
Medlem
Citat:
Intressant. Menar du varma potatissallader? Har du någon länk till ett sådant recept?

Har ingen länk, men brukar göra med kokt varm potatis (helst halvade små nypotatis) som blandas med en röra av hackad scharlottenlök, olivolja, vinäger, dijonsenap, salt, svartpeppar, ev lite buljong, och hackad färsk dill. Den ska inte kallna eller kylas, bara svalna lite och ätas ljummen. Visst kan man äta den kall, men rester brukar bli bättre om de värms i mikron till just ljummet.

Men det är ju ingen grädde, så skulle inte jämföra med potatisgratäng.
Citera
2024-08-10, 22:08
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Var har jag sagt det?
Har jag sagt något annat?
Jag har aldrig skrivit det du påstår.
Jag har beskrivit skillnaderna i inlägg. Att du inte förstår är ditt problem.

Du är ju pinsamt korkad.....

Citat:
Potatisgratäng har hon typ grädde, lite mjöl, kryddor och ost när hon gör. I potatissallad (ej fransk) har hon majonäs, crème fraiche, kapris och kryddor.

Citat:
Kanske är svaret på din fråga receptet på din mammas potatisgratäng? Hennes mycket speciella recept lutar lite åt potatissallad.

Citat:
Hur sjutton kan du få min mammas gratäng att liknas vid recept för potatissallad?

Citat:
Jag har inte påstått det. Det är du som berättar att din mammas potatisgratäng är som potatissallad.

Citat:
Först vad det är som är så speciellt med receptet på gratäng. Men sen hur det påminner eller lutar åt potatissallad?

Citat:
Gott, absolut, men inte en potatisgratäng. Är du uppvuxen med det så förstår jag din liknelse med potatisgratäng.

Citat:
Fast du skrev ju att gratängen liknade en potatissallad? Huruvida man kan ha lite mjöl i mjölk/grädden känns som en petitess. Det är ju inte så att det finns något som heter "äkta potatisgratäng" vad jag vet. Det är ju inte så att receptet är skyddat så som för falukorv och sånt.

Citat:
Läser du verkligen vad jag skriver?

Man kan ha mjöl i en potatisgratäng som ett substitut till grädde. Naturligtvis får du ha vad fan du vill i din potatisgratäng. Jag bara svarar på din fråga i trådstarten.

Normalt så kokar man potat... Jaja, jag har redan skrivit det. Och jag har också berättat om skillnaden mellan potatisgratäng och potatissallad.

Men det behövs att du läser.

Glöm att du kan slå mig på fingrarna när det gäller mat.

Citat:
Det gör även pursvenska kalla potatissallader. Men jag tror inte att man använder olja i varma potatissallader.

Citat:
Du kan söka på fransk potatissallad så lär du hitta något liknande.

Citat:
Och den serveras varm? Förstår du frågan i trådstarten?
Är en potatisgratäng egentligen bara en varm potatissallad?
Förstår du att man serverar en fransk potatissallad kall. Att den inte är varm som en potatisgratäng? Förstår du skillnaden?

Citat:
Fast du sa ju att receptet liknade receptet till en potatissallad???? Har du mjöl i din potatissallad eller vad sjutton dillar du om?

Det är väl vidare fullständigt självklart att man använder färdigkokt potatis till en kall rätt?! Eller ska man använda rå potatis?

Citat:
Du kan ju inte bara vara fuller. Du måste ju vara plakat…
'

Citat:
Tråden handlar om bland annat varm potatisgratäng.
Är en potatisgratäng egentligen bara en varm potatissallad?
Sorry om du missat det.

Nej, tråden handlar om det blir en potatisgratäng om man stoppar in en potatissallad i ugnen dumfan!!!!
Citera
2024-08-10, 22:13
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Men, för faan - det är två vitt skilda rätter och bara för att du värmer potatissalladen så kommer den INTE smaka såsom potatisgratäng. Vad fan är det med er? Vem av er har ex. gräddfil och/eller majonäs i er potatisgratäng?

Skärpning!!!
Citera
2024-08-10, 22:44
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Största skillnaden är ättika/vinäger ev. Fransk senap i potatissalladen.
En gratäng innehåller aldrig så vitt jag vet ättika/vinäger.

Potatis är annars en väldigt mångsidig källa till massvis med både bra och sämre rätter.

Ja ättikan är anledningen till att man aldrig äter en köpt. Fy fan!
Citera
2024-08-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Bredyxa
Har bara sett Potatissallad i Sverige med o någon slags majonäsaktig vit sås.

Nej givetvis viss kall olja med lite vinäger.
Man har inte någon "majonsäaktig" sås i potatisgratäng-
Citera
2024-08-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Bredyxa
Nej kalla i en klar vinegrette.
Ofta med kapris och inlagd paprika. Riktigt gott och inte alls så fett och kladdig.

Ja det är i princip receptet men.
Skivad kok potatis
Kapris (köp Lidls lika bra mycket billigare)
Inlagd paprika skuren i små rutor.
Olja och vitt vinäger.
Kanske lite svart peppar.
Rör om

Låt gärna stå i kylen men kan ätas med en gång.

Mänger väljer du efter smak.
Vad är det du inte förststår?

Du skulle ge ett recept på potatisgratäng där man använder olja. Att man använder olja i potatissallad känner vi redan till.
Citera
2024-08-10, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thatgirldahmer
Köpte en färdig, kall potatisgratäng idag och fick en tanke som aldrig poppat upp i mitt huvud innan. Är en potatisgratäng egentligen bara en varm potatissallad??

Jag menar, det är potatis, grädde och sådant tjofräs, smaksättning och så vidare då alla har så olika saker i. i stort sett samma med en basic potatissallad, bara kall och annan form på potatisen. Visst blir potatisgratängen lite krispigare när den varit i ugnen, men tror ni fattar hur jag tänker.

Nu när du säger det så ja nästan.

Men i riktig gratäng har man ordentligt med ost i för att bli god. Man kan även ha i lite creme fraiche i för mer krämighet

Bara grädde o potatis är ju värdelöst.

Men i övrigt så håller jag lite med dig i din fråga. Har själv aldrig settdet som det förrän din frågeställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in