2024-08-10, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Fast du skrev ju att gratängen liknade en potatissallad? Huruvida man kan ha lite mjöl i mjölk/grädden känns som en petitess. Det är ju inte så att det finns något som heter "äkta potatisgratäng" vad jag vet. Det är ju inte så att receptet är skyddat så som för falukorv och sånt.
Läser du verkligen vad jag skriver?

Man kan ha mjöl i en potatisgratäng som ett substitut till grädde. Naturligtvis får du ha vad fan du vill i din potatisgratäng. Jag bara svarar på din fråga i trådstarten.

Normalt så kokar man potat... Jaja, jag har redan skrivit det. Och jag har också berättat om skillnaden mellan potatisgratäng och potatissallad.

Men det behövs att du läser.

Glöm att du kan slå mig på fingrarna när det gäller mat.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-10 kl. 19:51.
Citera
2024-08-10, 19:50
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Japp, räksallad är bara kall räksoppa.
Citera
2024-08-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Bredyxa
Riktiga tyska potatissallader tex innehåller oftast vaken grädde eller majonnäs. Utan matolja istället.
Det gör även pursvenska kalla potatissallader. Men jag tror inte att man använder olja i varma potatissallader.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-10 kl. 19:57.
Citera
2024-08-10, 19:55
Medlem
Smultronvisslares avatar
Jag undrar också hur folk gör sina potatissallader respektive potatisgratänger om man anser att det är samma sak men bara tillagade på annat sätt?

Det är ju helt olika ingredienser i. Jag har då aldrig gjort en potatissallad på grädde, mjölk, gul lök, vitlök eller ost.

Jag har aldrig heller gjort en potatisgratäng på creme fraiche, rödlök, majonnäs, dijonsenap eller gräslök.
Citera
2024-08-10, 20:00
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Intressant. Menar du varma potatissallader? Har du någon länk till ett sådant recept?

Du kan söka på fransk potatissallad så lär du hitta något liknande.
Citera
2024-08-10, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronvisslare
Jag undrar också hur folk gör sina potatissallader respektive potatisgratänger om man anser att det är samma sak men bara tillagade på annat sätt?

Det är ju helt olika ingredienser i. Jag har då aldrig gjort en potatissallad på grädde, mjölk, gul lök, vitlök eller ost.

Jag har aldrig heller gjort en potatisgratäng på creme fraiche, rödlök, majonnäs, dijonsenap eller gräslök.
Såklart skiljer sig kryddningen, men mest tillagningen, och där verkar ts propp helt gått ut.
Citera
2024-08-10, 20:05
Medlem
Citat:
Du kan söka på fransk potatissallad så lär du hitta något liknande.
Och den serveras varm? Förstår du frågan i trådstarten?
Är en potatisgratäng egentligen bara en varm potatissallad?
Förstår du att man serverar en fransk potatissallad kall. Att den inte är varm som en potatisgratäng? Förstår du skillnaden?
Citera
2024-08-10, 20:06
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Läser du verkligen vad jag skriver?

Man kan ha mjöl i en potatisgratäng som ett substitut till grädde. Naturligtvis får du ha vad fan du vill i din potatisgratäng. Jag bara svarar på din fråga i trådstarten.

Normalt så kokar man potat... Jaja, jag har redan skrivit det. Och jag har också berättat om skillnaden mellan potatisgratäng och potatissallad.

Men det behövs att du läser.

Glöm att du kan slå mig på fingrarna när det gäller mat.

Fast du sa ju att receptet liknade receptet till an potatissallad???? Har du mjöl i din potatissallad eller vad sjutton dillar du om?

Det är väl vidare fullständigt självklart att man använder färdigkokt potatis till en kall rätt?! Eller ska man använda rå potatis?

Du skriver att ett recept bestående av potatis, mjölk/grädde, ost och lite mjöl påminner om ett recept bestående av potatis, majonnäs, gräddfil/creme fraish och kapris…
Jag förstår inte likheterna. Att du drar upp att man har färdigkokt potatis i potatissalladen gör ju att recepten blir än mer olika?!

Det är vad du menar är likt mellan recepten jag är nyfiken på. Inte ytterligare olikheter, olikheterna är redan tydliga för mig.
Citera
2024-08-10, 20:08
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Det gör även pursvenska kalla potatissallader. Men jag tror inte att man använder olja i varma potatissallader.

Varma sallader??! Och dig slår ingen på fingrarna när det kommer till mat? Okej att man kan servera fransk potatissallad varm, men hur vanligt är det med varma sallader?

Har du redan gått och blivit fuller?
Citera
2024-08-10, 20:09
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Förstår du att man serverar en fransk potatissallad kall. Att den inte är varm som en potatisgratäng? Förstår du skillnaden?

Du kan ju inte bara vara fuller. Du måste ju vara plakat…
Citera
2024-08-10, 20:13
Medlem
Citat:
Fast du sa ju att receptet liknade receptet till an potatissallad???? Har du mjöl i din potatissallad eller vad sjutton dillar du om?
Var har jag sagt det?
Citat:
Det är väl vidare fullständigt självklart att man använder färdigkokt potatis till en kall rätt?! Eller ska man använda rå potatis?
Har jag sagt något annat?
Citat:
Du skriver att ett recept bestående av potatis, mjölk/grädde, ost och lite mjöl påminner om ett recept bestående av potatis, majonnäs, gräddfil/creme fraish och kapris…
Jag förstår inte likheterna. Att du drar upp att man har färdigkokt potatis i potatissalladen gör ju att recepten blir än mer olika?!
Jag har aldrig skrivit det du påstår.
Citat:
Det är vad du menar är likt mellan recepten jag är nyfiken på. Inte ytterligare olikheter, olikheterna är redan tydliga för mig.
Jag har beskrivit skillnaderna i inlägg. Att du inte förstår är ditt problem.
Citera
2024-08-10, 20:17
Medlem
Citat:
Varma sallader??! Och dig slår ingen på fingrarna när det kommer till mat? Okej att man kan servera fransk potatissallad varm, men hur vanligt är det med varma sallader?

Har du redan gått och blivit fuller?
Tråden handlar om bland annat varm potatisgratäng.
Är en potatisgratäng egentligen bara en varm potatissallad?
Sorry om du missat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in