2025-10-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Jag vet inte var du bodde då, kanske napoli? Där jag bodde hade vi några juggar som bakade pizzor, dom gjorde allt från gunden.
Jag bodde i Gbg-området och det vara bara Italienare som bakade pizzor på den tiden. Juggarna kom en bit in på 80-talet.
Citera
2025-10-19, 01:22
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag bodde i Gbg-området och det vara bara Italienare som bakade pizzor på den tiden. Juggarna kom en bit in på 80-talet.

Jag är född på 70-talet, köpte pizza först på 80-talet. Så det stämmer väl av våran erfarenheter-

Jag hade en pizzeria i mellanstor stad, vars ägare var jugge. Punkt slut!
Citera
2025-10-19, 03:34
Medlem
Tycker jag inte. Några gånger om året smakar de precis lika gott. Man får självklart välja ut rätt sunkhak, det går inte att bara ramla in varsomhelst. Men få saker slår en stund i ensamt kontemplerande över en sunkpizza och en stöl.

Men ingen pizza slår min första Capricciosa 1976.
Citera
2025-10-19, 03:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Den bästa och godaster pizzan jag har ätit finns hos Fredo's pizzagastronomia i Malmö. Dyrt men 100% värt pengarna varje gång.

Tack för tipset
Citera
2025-10-19, 03:43
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Men ingen pizza slår min första Capricciosa 1976.

Vilket kanske beror mer på att den var din första än på att den var särskilt märkvärdig objektivt sett?
Citera
2025-10-19, 03:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag upplever samma sak. Pizza smakar sämre med åren. Troligtvis är det ingen skillnad på pizzorna, det är man själv som ändras. Med åldern får man en mer kräsen smak. En degig sörja med fet ost, billig industriskinka och konserverad tomatsås uppskattas helt enkelt inte lika mycket med åren.

Är man yngre upplevs också pizzorna som goda pga att man är rejält hungrig hela tiden eftersom man sportar, tränar, cyklar och studsar runt hela tiden. Hungern är bästa kryddan heter det ju. Som äldre har man inte alls samma behov av energiintag, en pizza på 3000 kalorier upplevs därför som ganska meningslös, kroppen har inget större behov av den.

Delar man en pizza med någon så smakar den halva pizzan mycket bättre än när man försöker trycka i sig en hel pizza själv. Detta faktum stödjer min teori att pizzorna är sig lika men kroppens efterfrågan på dem minskat.

Jo, det är skillnad på råvarorna.
Man saltbesudlar skinkan på ett sätt man inte gjorde förr.
Tomater växer numera i en näringslösning, inte i jord, blir vattniga och smaklösa.
Svensk ekonomi är körd och för att kunna ligga runt hundringen måste sunkhaken köpa dom billigaste, fejkade ingredienserna.
ost är inte ens ost längre, det har ersatts av något skit vars namn jag inte kommer på just nu

Boskapen får sämre foder och pumpas fulla med vidriga "vacciner"
Detta påverkar köttet på ett manligt sätt
Citera
2025-10-19, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Vilket kanske beror mer på att den var din första än på att den var särskilt märkvärdig objektivt sett?
Så var det säkert. Det var något den här ungen aldrig kunnat föreställa sig. Och exotiskt med dessa utländska män som tillagade denna enormt främmande delikatess!
Citera
2025-10-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Nej, du är väldigt opåläst, det fanns juggar som kom till sverige vad jag minns på 60-tal, arbetsinkraft.
Det första avtalet som skrevs med sverige och dåvarande jugoslavien skedde år 1961, då portarna öppnades.
Försök bemästra mig din lilla skit!

Sköt om din ruttna hjärna.

mvh
Men på 70-talet var det i princip bara Italienare som jobbade på pizzeriorna....

Du är inte så gammal antar jag.
Citera
2025-10-20, 23:55
Medlem
Masingas avatar
Åt en capricciosa, tror fan att de använde falukorv på den. Smakade inte bra.
Citera
2025-10-21, 00:41
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Håller med till fullo. Har inte ätit en god vanlig turkpizza på tre fyra år. Tomatsåsen är minimal på pizzan, och helt smaklös, detsamma gäller osten. Fyllningen är undermålig, pizzorna är lövtunna. Jag köper Billy's Chili Cheese när jag är sugen på pizza, tyvärr.

Kanske på just DIN pizzeria precis nära dig. Men jag och många andra tycker att pizzorna smakar precis likadant som för tre-fyra år sedan. Inte nog med det, de smakar likadant som de gjorde för 25 år sedan då jag var tonåring. Med det inte sagt att pizzorna är eller var jättegoda, men det är ingen jävla skillnad nu.
Citera
2025-10-21, 08:37
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Kanske på just DIN pizzeria precis nära dig. Men jag och många andra tycker att pizzorna smakar precis likadant som för tre-fyra år sedan. Inte nog med det, de smakar likadant som de gjorde för 25 år sedan då jag var tonåring. Med det inte sagt att pizzorna är eller var jättegoda, men det är ingen jävla skillnad nu.

Jag pratar om pizzerior och turkpizzor överlag, inte MIN pizzeria, eftersom jag inte har någon egen pizzeria eller stamhak (känns sunkigt att ha), dessutom äter jag i princip aldrig pizza längre, pizza är mat för tonåringar och ensamma incelmän med nazistsympatier, bestäm själv vilken av kategorierna du tillhör.

Över och ut.
Citera
2025-10-21, 08:45
Medlem
Det är nog fullt naturligt att pizzor inte smakar lika gott överallt eller alltid. I grund och botten krävs vissa kunskaper även hos en pizzabagare, vilket såklart kan variera kraftigt när det inte är ett skyddat yrke utan både du och jag kan bli pizzabagare i morgon så att säga.

Sedan har vi det här med själva pizzadegen, den varierar oerhört i kvalitet för det är här som kunskapen varierar och även att man fuskar. Degens kvalitet och hur man gör den är såpass viktig att även en fryspizza kan vara godare just bara för att man inte fuskat med degen.

Utöver det så har vi ingredienserna och ugnens kvalitet. Allt sådant påverkar givetvis. Har man köpt in billigaste möjliga ingredienser så får de sina konsekvenser för slutprodukten.

Slutligen, det går inte komma ifrån tyvärr. Det slarvas alltför mycket med hygien, sista-datum och sådant. Gammal deg, gamla ingredienser, ej städat ordentligt, dålig förvaring av ingredienser och så vidare.

Jag tror att generellt så har kunskapen och även yrkesstoltheten att vara en riktigt bra pizzabagare till stora delar försvunnit. Man betraktar idag pizza som snabbmat och det blir därför något man till stor del försöker köpa in så färdigt som möjligt, så att tillagningen går på några minuter.

Jämför lite med skolornas lunchrestauranger. Om de tillagar maten själva från början till slut så tar det tid och matpersonalen är igång redan tidig morgon. Men om man istället köper in färdig mat att bara värma upp från något annat företag, då kan matpersonalen börja jobba vid 10 och sedan gå hem kl 14.

Att eleverna spyr och kräks av att se maten är inget att bry sig om.

Om man då återgår till pizzabagaren. För 20-30 år sedan jobbade de häcken av sig flera dagar i förväg med förberedelser och att välja/köpa in rätt ingredienser etc etc, medan idag så vill nog pizzabagaren jobba sina 8 timmar och bara plocka ihop det mesta slänga in degen i ugnen och servera.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-10-21 kl. 08:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in