2024-08-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Men vad fan, Ni pro-ryssar har ju sagt att Rysslands invasion av Ukraian var självförsvar och de försvarar sig emot NATO? Hur fan ska ni ha det? Är det försvar eller inte att gå in andra länder?

Kan inte påminna mig om att jag sagt de men har jag sagt så får jag väl stå för de. Jag är Pro Svensk så du vet. Med tanke på att de står en hel del Nato utrustning i Ukraina så finns de stor chans att de är involverade och säkerligen inblandade sedan tidigare. För min del ser jag att Svensk utrustning befinner sig i Sverige för att kunna försvara Sverige inte långt åt helvete in i Ryssland eller Ukraina. Räcker att Sverige varit där tidigare utan anledning.
Citera
2024-08-12, 15:57
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Han bestämmer inte ensam över kärnvapnen utan det är en betydligt längre kedja av beslutsfattande inbegripet flera nivåer och nyckelpersoner. Just för att inte någon skall drabbas av mental sjukdom el dyl och trycka på knappen bara för att.

Nej, han kanske inte klarar av att skicka iväg kärnvapnen själv, men är det inte vad ni skrivit i tråden att han omger sig med en massa "JA-sägare" och dessa kan väl inte vara svåra att manipulera, muta och/eller övertala? Jag hoppas du har rätt att det inte är enkelt att få sända iväg dessa domedagsvapen, men så länge det är tekniskt och "ideologiskt/tankemässigt" möjligt så skulle jag i alla fall inte ta detta hot lättvindigt...
Citera
2024-08-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jo det gäller nog alla nationaliteter.
Jag drog bara en lans mot att den enskilde soldaten i fält hela tiden är fri att agera som han vill.

Det blev korkat det där. Jag är ju på anti-Putin sidan egentligen.

Jo visst, om man vill dö kanske. Om du skjuter en person så lär hans kamrater knappast låta dig gå därifrån som om inget har hänt.
Citera
2024-08-12, 15:58
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Försvarar man sitt hemland på bortaplan?

Svar ja, din obegåvade yngling. Det finns inga jävla regler om ditt fosterland blir invaderat av främmande makt.
Citera
Medlem
Citat:
Om Ryssland angriper Ukraina och Ukraina som ett svar på det ger sig in i Ryssland så sysslar Ukraian med försvarskrigsföring och Ryssland med anfallskrigsföring. Det finns liksom inga suddiga linjer där.

De är inte försvar. Försvar är att försvara sitt land inte gå in i annat land.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det är det nog inte. De legosoldater som är med och krigar för Ukraina är frivilliga, men de får så klart lön av Ukrainska militären. De har inget med NATO att göra.
Sedan lär det finnas ett fåtal NATO-soldater i Ukraina, men de har mer i uppgift att vara observatörer och instruktörer.

Man kan inte vara legosoldat och frivillig samtidigt. Definitionen av Legosoldat enligt tillägg till Haagkonventionen (hämtat från Wikipedia):

Enligt Genèvekonventionernas tilläggsprotokoll I är en legosoldat en person som uppfyller alla kriterierna:

är speciellt värvad för att delta i väpnad konflikt
som faktiskt deltar direkt i strid
som motiveras att delta i strid väsentligen för egen vinning
har blivit lovad betydligt högre ersättning än den som lovas eller betalas till krigsmän av motsvarande grad
inte är medborgare i någon av de stridande staterna eller bosatt i territorium kontrollerat av dessa
inte är medlem av de stridande parternas väpnade styrkor och
inte har blivit sänd av tredje land på officiellt uppdrag som medlem av dess väpnade styrkor.[2]

Definitionen syftar till att utesluta bland andra främlingslegionärer, frivilligsoldater och Gurkhasoldater.

Notera att detta innebär att ryska Wagnersoldater inte är legosoldater i detta krig, även om Wagnergruppen i sig är ett legoförband.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad är det för "rysk propaganda", jag framfört?

Tja, t ex att Ukraina är chanslösa och att Ryssland kommer att vinna.

Att det är dumt av Ukraina att försvara sig gör det leder bara till att ukrainare dör och att deras land förstörs

Nog nu, tråden handlar inte om dig, ryssapologet.
Citera
2024-08-12, 15:59
Medlem
Citat:
Jo visst, om man vill dö kanske. Om du skjuter en person så lär hans kamrater knappast låta dig gå därifrån som om inget har hänt.
Precis.
Citera
2024-08-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du menar det här:https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/putin-ukraina-f%C3%B6rs%C3%B6ker-s%C3%A4tta-sig-i-f%C3%B6rhandlingsl%C3%A4ge/ar-AA1oEAhC?ocid=BingNewsSerp
?

Du är nog inte dum, egentligen. Du har bara otur när du tänker.

Skillnaden är att du mer eller mindre konstant hittar på ,där av får man stämpel -Idiot.
Citera
2024-08-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Men narrativet säger att putin omgett sig av jasägare och nickedockor och att putin i praktiken är diktator.

Tyvärr men erat narrativ ekar ihåligt...

Det är å andra sidan fullständigt sant vilket precis allt dessutom tyder på.
Citera
2024-08-12, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jo, men UAF berömmer sig för att följa krigets lagar.

Nu har ryssarna tuttat eld på kärnkraftverket i Zaporizzja (östra Ukraina). Det är säkert inte heller enligt regelboken..
Citera
2024-08-12, 16:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag måste säga att jag är då extra imponerad om det nu skulle visa sig att du har rätt.

Med tanke på hur mycket av det absolut mest moderna och vassate väst har pumpat över till Ukraina i form av krigsmaterial.. att då bli besegrade av pansarvagnar och mopeder från 50-talet är inget annat än imponerade.

Malmo ?
Vad pratar du för språk ens

Nädå.
Väst har inte skickat det va55aste eller m0derna.

Det överblivna förrådsmateriell vi har duger gott utrota orcherna

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in