2024-08-12, 18:18
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
"Ukrainska styrkor väller in i Kurskregionen"

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/ukrainska-styrkor-valler-in-i-kurskregionen/

Man får hoppas de kan avancera söderut och lätta på trycket för försvararna av Kharkiv.
Citera
2024-08-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det tycker jag … väst hade ju accepterat det som Ukrainskt iallafall.
Nej, det har väst inte gjort.
Citera
2024-08-12, 18:22
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Putler håller på att gå upp i limningarna.

https://x.com/KyivPost/status/1822982824737071557

Det lär knapras benzo utav helvete i kreml dessa dagar
Fan vad kassa ryssarna är. Deras stora stolthet...militären. Makten som besegrade det stora nazistiska hotet (enligt sig själva iallafall, vi utanför vet att ryssland var besegrat och räddades av USA) skulle expandera riket och införliva Ukraina som på den "gamla goda tiden". Ingen kunde hindra dom trodde de, deras stora stolthet skulle genomföra en total seger inom 3 dygn.

Men nu står de där, deras stolthet är sämre än valfri negernation.
Hade jag varit ryss hade jag tagit livet av mig.
Citera
2024-08-12, 18:22
Avslutad
Ryktet går att i följden av Ukrainas attack mot Kursk så har plundring börjat ske... av ryska soldater mot ryska civilbefolkningens bostäder.
https://x.com/ChrisO_wiki/status/1823003072177553458

Upp till var och en att bedöma sanningshalten av detta. Som jag ser det kan det möjligen vara desinformation för att så misstro mot den ryska försvarsmakten bland civila ryssar.

Vore ju humor om det är på riktigt så att ryska bögkrigare plundrar i sitt eget land.
Citera
2024-08-12, 18:26
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Ryktet går att i följden av Ukrainas attack mot Kursk så har plundring börjat ske... av ryska soldater mot ryska civilbefolkningens bostäder.
https://x.com/ChrisO_wiki/status/1823003072177553458

Upp till var och en att bedöma sanningshalten av detta. Som jag ser det kan det möjligen vara desinformation för att så misstro mot den ryska försvarsmakten bland civila ryssar.

Vore ju humor om det är på riktigt så att ryska bögkrigare plundrar i sitt eget land.

Så konstigt är det ju inte, ryska armén består väl mest av icke ryssar och fångar?
Men snart så får Putin mobilisera män från Moskva och St. Petersburg.
Citera
2024-08-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Du fattar verkligen ingenting precis som alla andra.

Storbritannien har sin kära yttrandefrihet och demokrati men det går ju inte så bra där eller hur? Få 26 månaders fängelse för ett Facebookinlägg? Hur tycker du att demokrati och yttrandefrihet uttrycker sig i Tyskland? Eller i Frankrike? Eller i Irland? Eller i USA? Eller i Kanada?

Sist jag kollade så har inte heller nordkoreanerna blivit befriade i den här globala kampen mot diktatorer. Hur kommer det sig tror du? De om någon borde väl först få erbjudandet om frihet och demokrati?

Ingen i Ryssland har problem med avvikande åsikter. Vad man däremot har problem med är landsförrädare som korrekt avrättas eller fängslas.

Till skillnad från förståndshandikappade västliga ledare så tillåter man inte öppningar i Ryssland där utländska makter kan komma att få tillträde till Ryssland. Det är en stat med rejäla naturtillgångar, som dessutom är helt självförsörjande på mat och med världens största kärnvapenarsenal.

Du menar på fullt allvar att man ska vara så jävla blåst, och så jävla pantad i huvudet, så att man ska acceptera öppningar i maktstrukturen och låta icke-ryska västmakter få möjlighet till infiltrering för att pantade ryska invånare, sådana som svenska motsvarigheter återfinns i överflöde i den här tråden, är höga på godhet och vill ha västerländsk demokrati?

Om man tror det så är man nåt så oerhört och obegränsat blåst i huvudet på ett kolossalt plan.

Ok! Så din lösning på problemen är att ukrainarna ska backa tillbaka till Ukraina då? Sedan gå med på ryssarnas freds-krav och betala skadestånd till dom, är världen bra igen då?

Kanske väst-världen ska ge Ryssland ett jättelikt skadestånd också för att Nato åsamkat Ryssland stora ekonomiska förluster? Samt att vi i väst ska återuppbygga Ukraina också eftersom det är vår skyldighet att städa upp efter oss och skiten vi ställt till det med.

Nja! Att Nato och USA skulle slicka röv på Putin nu kan du nog bara önska i dina drömmar.

Det existerar helt enkelt inte.
Citera
2024-08-12, 18:32
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Man får hoppas de kan avancera söderut och lätta på trycket för försvararna av Kharkiv.
Rimligen är området kring Belgorod bättre försvarat än kursk-regionen, då det varit en viktig knutpunkt för den ryska krigsinsatsen och dessutom har området redan utsatts för flera ukrainska attacker. Dessutom är det 15 mil, vilket låter som en övermäktig uppgift för den numerär som Ukraina nu gått in med i Kursk. Gissar att man i så fall hade behövt en lika stor styrka till, och det undrar jag om de har?
Citera
2024-08-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De har inte kunnat tidigare. Det var först i våras som de fick tillåtelse att använda västvapen inne i Ryssland. SÅ de har nog planerat det här sedan dess.

Förmodligen är det så men lite löjligt samtidigt och ställa krav sådana krav, antingen ger man bort dom eller så ger man inte ut några vapen.
Citera
2024-08-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Förmodligen är det så men lite löjligt samtidigt och ställa krav sådana krav, antingen ger man bort dom eller så ger man inte ut några vapen.

Jag håller med i det, men det är tyvärr så det gått till. Vi bakbinder Ukraina samtidigt som vi hjälper dom.
Citera
2024-08-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Eller ett tecken på att man inte kan försvara sitt land

Det är precis det som dom gör. Genom att slå till där Ryssland är som svagast så tvingar de ryssarna att tänka om med sitt eget anfall och försvaga sina egna linjer. bara en Ryss är så korkad att han anfaller där fienden är som starkast.
Citera
2024-08-12, 18:37
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Rimligen är området kring Belgorod bättre försvarat än kursk-regionen, då det varit en viktig knutpunkt för den ryska krigsinsatsen och dessutom har området redan utsatts för flera ukrainska attacker. Dessutom är det 15 mil, vilket låter som en övermäktig uppgift för den numerär som Ukraina nu gått in med i Kursk. Gissar att man i så fall hade behövt en lika stor styrka till, och det undrar jag om de har?

Ja, men kan de passera bakom försvarslinjerna kanske det inte är lika lätt för Ryssland att sätta upp ett nytt aktivt försvar. Sen tror jag inte heller att Ukraina kan nå hela vägen till Kharkiv bakom de ryska linjerna men om de avancerar tillräckligt långt söderut är det tänkbart att Ryssland tvingas ta trupper från Kharkivregionen för att försvara sig norrut. Just nu ser det iallafall ut som det finns en liten möjlighet till det.
Citera
2024-08-12, 18:38
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Så konstigt är det ju inte, ryska armén består väl mest av icke ryssar och fångar?
Men snart så får Putin mobilisera män från Moskva och St. Petersburg.
Du har en poäng där. Eller iaf något jag funderat över i detta krig. Båda sidor verkar behålla sina bästa så länge de kan.
Ukraina tar in medelålders först och har massor av de i åldern som brukar kallas in först och ryssarna tar in legosoldater, kriminella, utlänningar och tjetjener och nyrekryterade.
Nytänkande i krig? Kan det påverka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in