2024-11-01, 15:17
Medlem
DjPuttes avatar
https://i.imgur.com/btS0TmS.jpeg
Game Over Donnie kvinnorna har röstat ut dig redan!
2024-11-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Känns som att det är Michigan, Wisconsin och Pennsylvania som avgör.
Tar Trump någon av dem så vinner han.
Tar Harris alla tre så vinner hon.

De övriga "swing states" känns hyfsat säkra. De tre ovan är 50/50.

Av allt att döma så måste Harris vinna alla 3 och att det räcker för Trump med 1, ffa Pennsylvania.
2024-11-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Av allt att döma så måste Harris vinna alla 3 och att det räcker för Trump med 1, ffa Pennsylvania.
Du utgår tydligen från att Trump tar de fyra swing states som ligger längre söderut, utanför "rostbältet", det är inte alls självklart. Arizona och Nevada t ex är det mycket jämnt i. Däremot stämmer det att om Harris vinner PA/MI/WI så är hon framme vid 270 elektorer och kan i stort sett räkna in segern.

Minnesota vinner demokraterna med ganska stor säkerhet, det är ju också Walz hemstat.
2024-11-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du utgår tydligen från att Trump tar de fyra swing states som ligger längre söderut, utanför "rostbältet", det är inte alls självklart. Arizona och Nevada t ex är det mycket jämnt i. Däremot stämmer det att om Harris vinner PA/MI/WI så är hon framme vid 270 elektorer och kan i stort sett räkna in segern.

Minnesota vinner demokraterna med ganska stor säkerhet, det är ju också Walz hemstat.

Jag räknar inte med det.

Men om Trump vinner någon av de 3 staterna så tror jag att han kommer att vinna även de söderut förutom kanske nevada och då räcker det.

Med det sagt så vet jag inte så mycket om demografin i de här staterna och hur de har utvecklas. De kanske har utvecklats på olika sätt under senaste mandatperioden med olika lokaa frågor som är viktiga som jag inte känner till.

Det kan ju bli 269-269 också och faithless electors kan spela in.
2024-11-01, 15:36
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
För att amerikaner är korkade.

Bevis, absolut.

Epstein och Trump festar ihop på på Trump-nätet Mar-A-Lago:
https://www.youtube.com/watch?v=KLcfpU2cubo

Fnns även massvis med bilder på Trump och och bordellmamman Ghislaine Maxwell som var Epsteins högra hand.

Ett klipp på att de festar ihop på Trumps klubb i Florida för 32 år sedan var inte riktigt den form av bevis jag tänkte mig.

DiCaprio, Hawking och M. Jackson finns ju med på listorna. Det hör man inte mycket om.

Jag vill ha bevis på att han varit på ön och knullat minderåriga.
2024-11-01, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Jag räknar inte med det.

Men om Trump vinner någon av de 3 staterna så tror jag att han kommer att vinna även de söderut förutom kanske nevada och då räcker det.

Med det sagt så vet jag inte så mycket om demografin i de här staterna och hur de har utvecklas. De kanske har utvecklats på olika sätt under senaste mandatperioden med olika lokaa frågor som är viktiga som jag inte känner till.

Det kan ju bli 269-269 också och faithless electors kan spela in.
OK, du resonerar på det sättet - jo, det kan man förstås göra. De här tre "Rust Belt States" avgjorde både 2016 och 2020, och det mesta tyder på att de som grupp blir avgörande även i år.

Att man skulle hamna i ett dött lopp-läge 269-269 hoppas jag verkligen inte på, det skulle i sig skada förtroendet för valsystemet ytterligare (på bägge sidor).

En intressant detalj är att RFK Jr står kvar på valsedalarna i bl a Michigan och Pennsylvania. Efter att han anslöt sig till Trump gjorde han ett domstolssvep för att bli bortplockad från valsedlarna i de flesta delstater där Trump hade en god chans att vinna, men stod kvar i ett antal delstater som förväntades gå till demokraterna - "även om jag inte är med på riktigt i valet längre så kan jag fortfarande blåsa demokraterna på röster", typ. Men han har misslyckats med att bli bortplockad i ett antal delstater där han hade velat raderas, som t ex Pennsylvania. Det kan alltså bli så att han oavsiktligt stjäl viktiga marginalröster där från Trump!
2024-11-01, 16:03
Medlem
Faktorer som talar emot Trumps nuvarande övertag och möjlighet till vinst.

1. Antalet registrerade republikaner som vänt Trump ryggen.

Något som inte framgår i statistik är antalet republikaner som faktiskt har vänt Trump ryggen efter stormningen av capitolium och utspelen om valfusk 2020.

Detta återspeglas i antalet offentliga profiler/politiker som öppet tagit avstånd eller ger Harris sitt stöd, och det syns även i mätningar som undersökt väljarbasens stöd i fuskfrågan (inte ens 50%).

Detta är viktigt att ha med sig då det kan grumla bilden över opinionsmätningarna då andel registrerade reps i själva verket har vänt partiet ryggen.

2. Förändrat beteendemönster gällande förtidsröster

Vi alla vet att Reps traditionellt röstar på valdagen men att det i år är annorlunda med en kraftigt större påtryckning att rösta tidigt.

Särskilt benägen att rösta innan valdagen är den förhållandevis stora mängden reps som menade på valfusk 2024.

Detta innebär att reps röster i år inte rättvist kan ställas i relation till siffror från tidigare val, och en risk finns att det traditionella "hammarslaget" på valdagen uteblir.

3. Taskig slutspurt

Madison Square Garden bjöd på tveksamma överraskningar, Elon Musk försöker köpa röster, andra plumpa händelser, samtidigt som Dems visar stryka och stor offentlig uppslutning sista veckan kan ha en avgörande påverkan hos många tveksamma.

Tittar man på senaste valen vinner ofta den som befinner sig i mätbar momentum sista veckan, det är åtminstone min erfarenhet.

Med mätbar momentum menar jag saker som svängningar i odds, (Trump tappar just nu), antal skandaler och negativa rubriker,

Så länge ingen kan komma med några rimliga motargument för dessa 3 punkter så säger min magkänsla att Harris kommer att ta detta.
2024-11-01, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
Faktorer som talar emot Trumps nuvarande övertag och möjlighet till vinst.

1. Antalet registrerade republikaner som vänt Trump ryggen.

Något som inte framgår i statistik är antalet republikaner som faktiskt har vänt Trump ryggen efter stormningen av capitolium och utspelen om valfusk 2020.

Detta återspeglas i antalet offentliga profiler/politiker som öppet tagit avstånd eller ger Harris sitt stöd, och det syns även i mätningar som undersökt väljarbasens stöd i fuskfrågan (inte ens 50%).

Detta är viktigt att ha med sig då det kan grumla bilden över opinionsmätningarna då andel registrerade reps i själva verket har vänt partiet ryggen.

2. Förändrat beteendemönster gällande förtidsröster

Vi alla vet att Reps traditionellt röstar på valdagen men att det i år är annorlunda med en kraftigt större påtryckning att rösta tidigt.

Särskilt benägen att rösta innan valdagen är den förhållandevis stora mängden reps som menade på valfusk 2024.

Detta innebär att reps röster i år inte rättvist kan ställas i relation till siffror från tidigare val, och en risk finns att det traditionella "hammarslaget" på valdagen uteblir.

3. Taskig slutspurt

Madison Square Garden bjöd på tveksamma överraskningar, Elon Musk försöker köpa röster, andra plumpa händelser, samtidigt som Dems visar stryka och stor offentlig uppslutning sista veckan kan ha en avgörande påverkan hos många tveksamma.

Tittar man på senaste valen vinner ofta den som befinner sig i mätbar momentum sista veckan, det är åtminstone min erfarenhet.

Med mätbar momentum menar jag saker som svängningar i odds, (Trump tappar just nu), antal skandaler och negativa rubriker,

Så länge ingen kan komma med några rimliga motargument för dessa 3 punkter så säger min magkänsla att Harris kommer att ta detta.
Garbage skandalen har väl inte spelat dems i händerna? Ganska många reggade demokrater som röstar på Trump detta val , tänk dig alla mislimer i michigan som kommer rösta Trump, många av dessa är nog reggade dems. Tror det var fler reggade republikaner 2016 som röstade mot Trump eller troligtvist inte röstade alls. Var mycket större uppslutning då för han var ogillad av Busch. Den enda som representerar reps som gått emot Trump ör Liz Cheeney och fettot från New Jersey och dessa är oerhört opopulära.
2024-11-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Garbage skandalen har väl inte spelat dems i händerna? Ganska många reggade demokrater som röstar på Trump detta val , tänk dig alla mislimer i michigan som kommer rösta Trump, många av dessa är nog reggade dems. Tror det var fler reggade republikaner 2016 som röstade mot Trump eller troligtvist inte röstade alls. Var mycket större uppslutning då för han var ogillad av Busch. Den enda som representerar reps som gått emot Trump ör Liz Cheeney och fettot från New Jersey och dessa är oerhört opopulära.
Sen är det enormt många från lämgre vänsterut som förbannade på Kamala och Biden tack vare kriget i gaza/mellanöstern. Deras möten har ju haft massivt med demonstranter utanför och dessa är ju inte republikaner.

Man märker att media inte vill rapportera längre från mellanöstern då det är dåligt för Kamalas vinstchanser.
2024-11-01, 16:27
Medlem
Reimers avatar
TIPP senaste poll ger Trump +1, har för mig att den näst senaste gav "Tie" eller + för Kamala Harris, tendensen verkar vara att Trump ökar så här i slutet av valrörelsen, det är väl dessutom nästan historiskt att han leder "popular vote".

https://www.realclearpolling.com/polls/president/general/2024/trump-vs-harris
2024-11-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Sen är det enormt många från lämgre vänsterut som förbannade på Kamala och Biden tack vare kriget i gaza/mellanöstern. Deras möten har ju haft massivt med demonstranter utanför och dessa är ju inte republikaner.

Man märker att media inte vill rapportera längre från mellanöstern då det är dåligt för Kamalas vinstchanser.
Det handlar också om att många journalister har dödats i Gazaremsan (i första hand av israeliska bombingar osv); det är ett av de farligaste områdena i världen på senare år att rapportera från.

Men jag skule tro att många till vänster inser att det är en dålig idé att proteströsta mot Harris (eller röstskolka) i det här läget, eftersom den ende som tjänar på det är Trump coh han är ännu mer pro-Netanyahu än Blinken.
2024-11-01, 17:24
Medlem
Det är fortfarande flip the coin som gäller

538 säger nu 51 procent chans att trump vinner och 49 procent för Harris och de går i genom "alla" opinionsundersökningar.

Spelbolagen är lite dopade av 4? stora insatser på Trump. Där får Trump 57 procent och Harris 42 procent chans att vinna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in