Citat:
Ursprungligen postat av
1ulvius9
Jag räknar inte med det.
Men om Trump vinner någon av de 3 staterna så tror jag att han kommer att vinna även de söderut förutom kanske nevada och då räcker det.
Med det sagt så vet jag inte så mycket om demografin i de här staterna och hur de har utvecklas. De kanske har utvecklats på olika sätt under senaste mandatperioden med olika lokaa frågor som är viktiga som jag inte känner till.
Det kan ju bli 269-269 också och faithless electors kan spela in.
OK, du resonerar på det sättet - jo, det kan man förstås göra. De här tre "Rust Belt States" avgjorde både 2016 och 2020, och det mesta tyder på att de som grupp blir avgörande även i år.
Att man skulle hamna i ett dött lopp-läge 269-269 hoppas jag verkligen inte på, det skulle i sig skada förtroendet för valsystemet ytterligare (på bägge sidor).
En intressant detalj är att RFK Jr står kvar på valsedalarna i bl a Michigan och Pennsylvania. Efter att han anslöt sig till Trump gjorde han ett domstolssvep för att bli bortplockad från valsedlarna i de flesta delstater där Trump hade en god chans att vinna, men stod kvar i ett antal delstater som förväntades gå till demokraterna - "även om jag inte är med på riktigt i valet längre så kan jag fortfarande blåsa demokraterna på röster", typ. Men han har misslyckats med att bli bortplockad i ett antal delstater där han hade velat raderas, som t ex Pennsylvania. Det
kan alltså bli så att han oavsiktligt stjäl viktiga marginalröster där från Trump!