• 1
  • 2
2024-07-20, 20:48
Medlem
Hej,
Precis som tiotusentals andra Svenskar är jag offer för Adam Smith. Vem det är och vad denna pysslar med kan ni läsa här (FB) Adam Rønnberg Smith (f. 1993) från Bjuv, åtal grovt bedrägeri, grovt ocker nov 2021 eller här https://morgonposten.se/2023/04/21/a...bedrageri-och/

Till saken hör att han kräver mig på en fodran som är 200.000 på ett lån jag tog runt 2010-2011.

Lånet var ifrån början 1000:-

Om jag någonsin har lånat utav honom - då har jag betalat tillbaka men hur ska jag bevisa det?

Jag antar att det är upp till mig att bevisa jag har betalat om han hävdar motsatsen men med tanke på att jag inte längre har Swedbank och lånet är betalat för 15 år sen hur fan ska jag bevisa det?
Banken lär knappast ha sparat 15 år gamla betalningar åt någon som inte ens är kund. Men även om dom mot all förmodan har gjort det hur fan ska jag veta vilken betalning som var till hans blufföretag med tanke på att han konkat det bolaget efter att ha blåst massa människor.

Hur fan ska jag gå till väga? Tips? Råd?

Företaget i fråga är ARS Enterprise / Snabbsmskredit....
Citera
2024-07-20, 20:53
Medlem
Undrar samma jag är också offer för liknande bedrägeri men ifrån 2009. Kan jag hävda preskription? Jag har aldrig fått brev av honom vem har bevisbördan han eller jag?
Citera
2024-07-20, 22:56
Medlem
Har ni bara lånat pengar av en random person med superhög ränta, eller vad e grejen? Be han komma med bevis på att ni lånat något?
Citera
2024-07-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Har ni bara lånat pengar av en random person med superhög ränta, eller vad e grejen? Be han komma med bevis på att ni lånat något?

Du får kika på den tråden ovan. Det är en bedragare.
Citera
2024-07-20, 23:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Du får kika på den tråden ovan. Det är en bedragare.

Men han verkar ju vara stoppad? Dvs Kronis bryr sig inte längre när det kommer in krav från han eller något av hans företag?
Citera
2024-07-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men han verkar ju vara stoppad? Dvs Kronis bryr sig inte längre när det kommer in krav från han eller något av hans företag?

Det stämmer men han har snurrat upp Kronofogden på läktaren så han undviker dom och går istället med sina fodringar till domstolar som tvignar KFM agera.
Citera
2024-07-21, 00:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det stämmer men han har snurrat upp Kronofogden på läktaren så han undviker dom och går istället med sina fodringar till domstolar som tvignar KFM agera.

Ok. Ja sjukt värre. Lika sjukt som han alltså fick igenom överklagan och blev friad. Annars hade han ju fortsatt suttit inne nu. Det är jävla problematiskt när någon utnyttjar systemet så här.

Men att dra det direkt till Tingsrätten kommer alltså kosta för honom minst 3000 kr varje gång, och om kronis sedan inte är sugen på att driva in pengar även om tinget nu faktiskt ger honom absurt nog rätt. Så är det väl bara en tidsfråga innan han inte har råd mer med detta heller.

Var ju jävla svårt att ens förstå att Hovrätten rev upp tidigare dom, bla denna om näringsförbud för denna skojaren. En ny rättegång om detta och man portar honom på minst 10 år att bedriva företag borde ju vara extremt önskvärt.
Citera
2024-07-21, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseDanderyd
Jag antar att det är upp till mig att bevisa jag har betalat om han hävdar motsatsen men med tanke på att jag inte längre har Swedbank och lånet är betalat för 15 år sen hur fan ska jag bevisa det?

Företaget i fråga är ARS Enterprise / Snabbsmskredit....

Sitt lugnt i båten. Det är som huvudregel upp till företaget att bevisa:
  • Att skulden faktiskt fortfarande finns
  • Att de påmint om det tillräckligt ofta

En skuld mellan företag och privatperson preskriberas efter 3 år (det finns vissa undantag som inte är aktuella här). Preskription innebär att skulden inte längre finns och inte kan krävas in genom kronofogden. Preskription kan avbrytas till exempel genom att företaget skickar ett brev med krav. Men om nu skulden är 15 år gammal så måste de ha skickat minst 5 påminnelser och kunna bevisa att det gått högst tre år mellan varje påminnelse (alternativt att du betalt ränta eller så).

Det du skall göra är att kopiera företagets brev och på det skriva "Jag bestrider skulden" med dag/datum/din underskrift. Spara kopia på det du skickat. Svara på samma sätt på alla andra brev från företaget. Om företaget går till kronofogden får du ett brev från dem, och där svarar du återigen att du bestrider skulden. Företaget får då lämna in en stämning till tingsrätten. Min gissning är att det inte kommer hända, men skulle det ske skall företaget då visa upp bevis på att de påmint om skulden på korrekt sätt.

Läs på kronofogdens sida
Senast redigerad av ArundoDonax 2024-07-21 kl. 10:00.
Citera
2024-07-21, 10:03
Medlem
Citat:
Undrar samma jag är också offer för liknande bedrägeri men ifrån 2009. Kan jag hävda preskription? Jag har aldrig fått brev av honom vem har bevisbördan han eller jag?
Företaget har bevisbördan.

Kopiera bara brevet, skriv på det att du bestrider skulden plus datum och underskrift. Skicka till företaget, behåll kopia. Vill du vara helt säker på att brevet kommer från skicka som rekommenderat brev med brevavisering (kostar dock 107 kronor).
Citera
2024-07-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Företaget har bevisbördan.

Kopiera bara brevet, skriv på det att du bestrider skulden plus datum och underskrift. Skicka till företaget, behåll kopia. Vill du vara helt säker på att brevet kommer från skicka som rekommenderat brev med brevavisering (kostar dock 107 kronor).

Jag är redan förbi steget han har skickat mitt ärende till tingsrätten.
Citera
2024-07-21, 12:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseDanderyd
Jag är redan förbi steget han har skickat mitt ärende till tingsrätten.

Detta är ju en extremt skum filur. Men som sagt om det handlar om 2010 så enligt lagen om det fanns en skuld så enligt lagen måste du blivit påmind om den vart tredje år minst. Det är upp till han filuren att först bevisa att det ens blev en skuld. För att påminna om det sjuka här. Att ens ansöka om ett lån hos den här skojaren innebar en avgift. Sedan har rätten redan visat att det han bedriver är ocker. Så om inte helt sjuka i huvudet i tinget kommer de gå på din sida.
Citera
2024-07-21, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Detta är ju en extremt skum filur. Men som sagt om det handlar om 2010 så enligt lagen om det fanns en skuld så enligt lagen måste du blivit påmind om den vart tredje år minst. Det är upp till han filuren att först bevisa att det ens blev en skuld. För att påminna om det sjuka här. Att ens ansöka om ett lån hos den här skojaren innebar en avgift. Sedan har rätten redan visat att det han bedriver är ocker. Så om inte helt sjuka i huvudet i tinget kommer de gå på din sida.

Ja detta är en galning som måste stoppas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in