• 1
  • 2
2024-07-21, 13:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ja detta är en galning som måste stoppas.

Japp. Hela systemet bör ses över också. Blir ju så jävla beklämd av att läsa detta. Han ger sig ju på och har fått pengar av folk som inte haft koll. Inte kunnat klaga. Som denna kvinnan som en bror skrev om. Där hon alltså i åratal levt på något mindre än existensminimum för den här jävla idioten sagt hon ansökt om lån 2010 och kronis sedan gett honom rätt att månad efter månad dra pengar för en skuld som idag hon ska ha som är nära 100k. Hon minns ju inte kanske hon ansökte om ett lån 2010, och även om inte fick det enligt villkoren kostade det alltså säg 100 spänn. Som efter 10 år ökat till 100k...

Det är ju för fan grundfel om skit som det här händer. Det måste rätten för fan stoppa.
Senast redigerad av Zaedrews 2024-07-21 kl. 13:54.
Citera
2024-07-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseDanderyd
Jag är redan förbi steget han har skickat mitt ärende till tingsrätten.
Då skall tingsrätten skicka stämningen till dig för yttrande. Se till att svara senast enligt den tid som står i stämningen - annars riskerar du att det blir tredskodom. Svaret behöver inte vara komplicerat men det kan vara finess att ta hjälp av en jurist.

Börja med att kolla din hemförsäkring om det ingår rättsskydd där - den kan täcka kostnaderna för jurist. Vänta inte, utan kontakta försäkringsbolaget redan nu för att få reda på hur du behöver gå vidare när stämningen kommer.

När stämningen kommer från tingsrätten, kolla vilken bevisning som företaget säger finns och återkom gärna här.
Citera
2024-07-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Då skall tingsrätten skicka stämningen till dig för yttrande. Se till att svara senast enligt den tid som står i stämningen - annars riskerar du att det blir tredskodom. Svaret behöver inte vara komplicerat men det kan vara finess att ta hjälp av en jurist.

Börja med att kolla din hemförsäkring om det ingår rättsskydd där - den kan täcka kostnaderna för jurist. Vänta inte, utan kontakta försäkringsbolaget redan nu för att få reda på hur du behöver gå vidare när stämningen kommer.

När stämningen kommer från tingsrätten, kolla vilken bevisning som företaget säger finns och återkom gärna här.

Han skickade in till Tingsrätten förra veckan.
När kan jag förväntas få något ifrån dom?
Citera
2024-07-21, 15:59
Medlem
Citat:
Han skickade in till Tingsrätten förra veckan.
När kan jag förväntas få något ifrån dom?
Det beror på så många olika saker. Men gissningsvs framåt Oktober.
Citera
2024-07-21, 16:42
Medlem
Citat:
Det beror på så många olika saker. Men gissningsvs framåt Oktober.

Kommer han att kunna bevisa preskubtionsbrott?
Citera
2024-07-21, 16:46
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej,
Precis som tiotusentals andra Svenskar är jag offer för Adam Smith. Vem det är och vad denna pysslar med kan ni läsa här (FB) Adam Rønnberg Smith (f. 1993) från Bjuv, åtal grovt bedrägeri, grovt ocker nov 2021 eller här https://morgonposten.se/2023/04/21/a...bedrageri-och/

Till saken hör att han kräver mig på en fodran som är 200.000 på ett lån jag tog runt 2010-2011.

Lånet var ifrån början 1000:-

Om jag någonsin har lånat utav honom - då har jag betalat tillbaka men hur ska jag bevisa det?

Jag antar att det är upp till mig att bevisa jag har betalat om han hävdar motsatsen men med tanke på att jag inte längre har Swedbank och lånet är betalat för 15 år sen hur fan ska jag bevisa det?
Banken lär knappast ha sparat 15 år gamla betalningar åt någon som inte ens är kund. Men även om dom mot all förmodan har gjort det hur fan ska jag veta vilken betalning som var till hans blufföretag med tanke på att han konkat det bolaget efter att ha blåst massa människor.

Hur fan ska jag gå till väga? Tips? Råd?

Företaget i fråga är ARS Enterprise / Snabbsmskredit....

Det är bara att skita i låt det vara.
Han kommer inte komma något vart med detta. Han försöker bara skrämma er och på vissa så lyckas han säkert.
Citera
2024-07-21, 16:57
Medlem
Citat:
Hej,
Precis som tiotusentals andra Svenskar är jag offer för Adam Smith. Vem det är och vad denna pysslar med kan ni läsa här (FB) Adam Rønnberg Smith (f. 1993) från Bjuv, åtal grovt bedrägeri, grovt ocker nov 2021 eller här https://morgonposten.se/2023/04/21/a...bedrageri-och/

Till saken hör att han kräver mig på en fodran som är 200.000 på ett lån jag tog runt 2010-2011.

Lånet var ifrån början 1000:-

Om jag någonsin har lånat utav honom - då har jag betalat tillbaka men hur ska jag bevisa det?

Jag antar att det är upp till mig att bevisa jag har betalat om han hävdar motsatsen men med tanke på att jag inte längre har Swedbank och lånet är betalat för 15 år sen hur fan ska jag bevisa det?
Banken lär knappast ha sparat 15 år gamla betalningar åt någon som inte ens är kund. Men även om dom mot all förmodan har gjort det hur fan ska jag veta vilken betalning som var till hans blufföretag med tanke på att han konkat det bolaget efter att ha blåst massa människor.

Hur fan ska jag gå till väga? Tips? Råd?

Företaget i fråga är ARS Enterprise / Snabbsmskredit....

Hävda att skulden är preskriberad, om du inte fått brev under dessa 15 år. Då har preskriptionen avbrutits.

Preskriptionstiden är 10 år på fordringar.

Preskriptionstid

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

För fordran på pension räknas preskriptionstiden från den dag fordringen tidigast kan göras gällande.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1981-130/
Citera
2024-07-21, 17:54
Medlem
Du kan också skriva till Swedbank och fråga om det går att få fram gamla kontoutdrag där betalningen framgår. Det lär kosta en peng men kan vara bättre än att betala skurkarna.
Citera
2024-07-21, 18:20
Medlem
Citat:
Du kan också skriva till Swedbank och fråga om det går att få fram gamla kontoutdrag där betalningen framgår. Det lär kosta en peng men kan vara bättre än att betala skurkarna.

Det tänkte jag först men saknar tyvärr deras bankgiro så jag vet inte hur dom ska kunna hitta det.
Citera
2024-07-21, 21:39
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Banken sparar uppgifter om transaktioner i sju år enligt bokföringslagen. Men självklart skadar det inte att fråga banken.
Citera
2024-07-24, 12:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Det har alltså funnits en ursprunglig skuld? Hur uopkom den och hur blev bedragaren ägare av fordran?
Citera
2024-08-04, 21:23
Medlem
Citat:
Det tänkte jag först men saknar tyvärr deras bankgiro så jag vet inte hur dom ska kunna hitta det.

Här har du uppgifterna på deras Bankgiro:

C I*formation AB
Adress
Ri*gstorpsvägen 28
25445 HELSINGBORG
Organisationsnummer
5*92097579
Bankgironummer
*71-9877

*= n , 5
Citera
  • 1