Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Nytt fenomen är att Ryssland numera har vunnit hela den militära specialoperationen och kriget är de facto över. Men frågan jag ställer mig är vad exakt Ryssland vunnit? Ett antal oblast, visst. Men om det hela tiden varit målet, varför har de fortsatt in i Ukraina under våren och sommaren? Varför var de tvungna att ta Bachmut? Varför är de tvungna att fortsätta strida vid Charkiv? Och varför tog de över de oblast de förlorade 2022 om bara de nuvarande oblasten varit målet hela tiden? Och varför sa Putin att målet var att demilitarisera och denazifiera Ukraina? Landet är ju knappast demilitariserat och enligt de flesta av Putins lojala anhang är ju fortfarande Ukraina en nazistisk stat.
Jag blir inte klok på detta så upplys mig varför Ryssland agerar/agerat som de gör/gjort om de ändå redan vinnit?
De har inte vunnit föränns det är över.
men en stor fråga har ju varit ett alliansfritt ukraina, EU är helt ok, men inte NATO. Det har putin talat om sedan hans tillträde 1999, det har aldrig varit oklart heller vad som låg i vågskålen.
man kan väl säga de redan nu har till stor säkerställt ett annat mål, eller nästan, säkerheten för den ryska populationen i donbass som var grunden till allt detta varför det skedde iallafall utlöste det.
en annan var demilitarisera ukraina, det är väl oxå i princip klart mer eller mindre.
det har aldrig varit prat om territorium eller ta hela ukraina, än mindre har ingen sagt något om polen eller liknande. Det är en mediaprodukt, precis som att det skulle vara över på 3 dagar.