2024-07-23, 09:53
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej, Ukraina kryllar inte eller kryllade inte utav nazister. Att ni ryssar kallar alla som inte vill bli slavar under Rysslands förtryck för nazister gör dem inte till nazister.

Om staten gick på val att stärka försvaret och sedan efter valet montera ner försvaret och bjuda in ryssland till förhandlingar om hur sverige kan bli en rysk sattelitstat så hade jag mer än accepterat att regeringen blev avsatt.

Du som tjatar om det här borde ju redan veta om detta. Eller sitter du bara och upprepar kremls propaganda utan att vara insatt i ämnet? Nazistiska krypskyttar? Ja nu snackar du ur nattmössan (som vanligt)

Om du varken kan diskutera eller medge några sakförhållanden, hur självklara de än är, så är "dina" "slutsatser" inte värda något heller. Men håll du fast vid bilderboksförklaringen ni har skedmatats med, att Ryssland är roten till allt ont, som en duktig liten vovve.

Citat:
Du har uppgett ett namn men inga källor.

Voff! Jag har gett ett namn. Det borde räcka för lite egna efterforskningar. Du behöver inte investera en sommardag på biblioteket, nu för tiden finns det något som kallas "sökmotor" på "interwebben". Hade det inte varit uppenbart att du är en i raden av hopplösa fall så hade jag gjort det till dig. Var är källan till ditt påstående om vad "Ukraina har sagt" om fredsförhandlingarna?

Citat:
På Krim gick Ryssland in med trupp.

Precis.

Citat:
Ni Ryssar är patetiska som agerar som kvinnor och vägrar ta ansvar för era handlingar.

Vilka handlingar tar jag inte ansvar för? I mina ögon är det ni som är patetiska medlöpare åt härskarklassen. Ni vägrar tillskriva väst något ansvar vilket innebär att det är carte blanche* att fortsätta söndra, mörda och härska.

*Noterbart att de i flera fall är medlemmar ur Ukraina Fan Club som ivrigast hejar på massmorden av palestinier i trådarna om Gaza-konflikten.

Citat:
Ja, du vill sprida massor av falsk dynga och hoppas att ingen säger emot. Så som ni kan göra på era ryska forum.

Allt som inte passar in i narrativet är falsk dynga för er.
Rulla runt! Sitt! Duktig vovve!
Citera
2024-07-23, 10:58
Medlem
texashatts avatar
Tittar på kartan, och ser det inte ut som om Ryssland har växt och Ukraina krympt?
Jo jag tror faktiskt det.

Börjar likna läget för fred som väst inte kunde godta å Ukrainas vägnar. Dom måste vara jätteglada nu i Ukraina.
Citera
2024-07-23, 11:26
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Om du varken kan diskutera eller medge några sakförhållanden, hur självklara de än är, så är "dina" "slutsatser" inte värda något heller. Men håll du fast vid bilderboksförklaringen ni har skedmatats med, att Ryssland är roten till allt ont, som en duktig liten vovve.

Voff! Jag har gett ett namn. Det borde räcka för lite egna efterforskningar. Du behöver inte investera en sommardag på biblioteket, nu för tiden finns det något som kallas "sökmotor" på "interwebben". Hade det inte varit uppenbart att du är en i raden av hopplösa fall så hade jag gjort det till dig. Var är källan till ditt påstående om vad "Ukraina har sagt" om fredsförhandlingarna?

Precis.

Vilka handlingar tar jag inte ansvar för? I mina ögon är det ni som är patetiska medlöpare åt härskarklassen. Ni vägrar tillskriva väst något ansvar vilket innebär att det är carte blanche* att fortsätta söndra, mörda och härska.

*Noterbart att de i flera fall är medlemmar ur Ukraina Fan Club som ivrigast hejar på massmorden av palestinier i trådarna om Gaza-konflikten.

Har du ett narrativ?
Hur ser du, andra som inte håller med dig?
Härskarklassen??? Från vilket århundrade kommer du ifrån?
Pratar vi inte om Rysslands invasion av Ukraina? Men du ska diskutera Palestina?
Ryssland i denna tråd, är förövaren. Oavsett hur mycket du försöker peka på andra händelser.
Att det finns en plan sedan länge för vad Ryssland håller på med, finns dokumenterat. Läs tråden Euromaidan, om du vill ha sakförhållanden.

Nu till topic.
Ryssland har inte vunnit någonting.
Landet är i kris. Passagerare(Ryssland)på ett plan som är på väg mot marken, en krasch, med piloten (Putin) vid spakarna, inser att han inte klarar av Ukraina.
Ryssland är på väg mot systemkrasch. Ingen vinst alls för Ryssland.
Citera
2024-07-23, 12:30
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Har du ett narrativ?

Man skulle väl kunna säga att jag följer samma narrativ som Sachs och Mearsheimer?

Citat:
Hur ser du, andra som inte håller med dig?

Jag betraktar det som att de förmedlar slutsatser som någon helt annan har förmedlat till dem. Jag skulle tycka att det var intressant att diskutera med någon som har dragit andra slutsatser än mig, givet att de utgår från premisser om vad som faktiskt har hänt.

Citat:
Härskarklassen??? Från vilket århundrade kommer du ifrån?

1900-talet.

Citat:
Pratar vi inte om Rysslands invasion av Ukraina? Men du ska diskutera Palestina?

Jag drog en kort parallell som du av någon anledning lyfter fram.

Citat:
Ryssland i denna tråd, är förövaren. Oavsett hur mycket du försöker peka på andra händelser.

Händelserna leder fram till slutsatserna, inte tvärtom.

Citat:
Att det finns en plan sedan länge för vad Ryssland håller på med, finns dokumenterat. Läs tråden Euromaidan, om du vill ha sakförhållanden.

Jag menar att jag har en god uppfattning om vad som hände under Maidan, och vilka parter som var inblandade. Tänker du på något specifikt (plan)?

Citat:
Nu till topic.
Ryssland har inte vunnit någonting.
Landet är i kris. Passagerare(Ryssland)på ett plan som är på väg mot marken, en krasch, med piloten (Putin) vid spakarna, inser att han inte klarar av Ukraina.
Ryssland är på väg mot systemkrasch. Ingen vinst alls för Ryssland.

Vad grundar du det på?
Citera
2024-07-23, 13:59
Medlem
zergrushs avatar
Verkar som de primitiva orcherna fortfarande försöker återanvända sina Ding Ding Värld-påståenden om att Ryssland "vinner mark" eller att Ukraina "förlorar" den? Som vanligt när det gäller precis allting från deras Google Translate-fabricerade Kreml-dravel så är det lögn från början till slut:
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian-occupied_territories_of_Ukraine
Russian-occupied territories of Ukraine

• 22 March 2022 - 27% of Ukrainian territory
  • 20 May 2024 - 18% of Ukrainian territory
"Världens andra armé" har inte gjort några betydande landvinningar sedan november 2022. Så istället känner de sig tvungna att ljuga om det, lol.

Med den medeltida militära disciplin och utrustning som orcher ständigt visar prov på, hur tänkte de att någon framgång ens skulle vara möjlig?
https://twitter.com/wartranslated/status/1815668241483661617
Russian military are stealing vehicles from each other (again and again).
https://pbs.twimg.com/media/GTJ85QEXMAA_BLI?format=jpg&name=medium
Duman försöker nu lagstifta mot "leksaker inom SMO-zonen", dvs. mobiltelefoner eftersom mobiks fotar krigsbrott och försöker ringa hem via det ukrainska telefonnätet och naturligtvis blir avlyssnade... Det är också mycket vanligt att orcherna använder mobiltelefoner i militär kommunikation. Lagförslaget har naturligtvis väckt vilda protester bland tjänstgörande mobiks som kallar Duma-representanter för "jävla idioter"
Detta eftersom det inte funnits någon krypterad radio eller långdistanskommunikation bland deras trupper sedan början av 2022...
Senast redigerad av zergrush 2024-07-23 kl. 14:07.
Citera
2024-07-23, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Precis.

Du kan ju förklara hur Ryssland inte är orsaken till allt som sker i Ukraina nu istället. Vem var det som beordrade invasionerna 2014 och 2022?

Så du har inga källor. Säg det istället för att gagga på som en inavlad ryss.

Vad exakt är det väst har gjort i Ukraina för att söndra, mörda och härska? Vilka ambitioner har Ukraina visat för att göra detta i sitt närområde (eller i övriga världen för den delen)?

Vi stödjer Israels rätt att försvara sig. Att du inte förstår vad det kriget handlar om är inte så konstigt eftersom du inte förstår vad det här kriget handlar om heller.
Citera
2024-07-23, 15:26
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du kan ju förklara hur Ryssland inte är orsaken till allt som sker i Ukraina nu istället. Vem var det som beordrade invasionerna 2014 och 2022?

Så du har inga källor. Säg det istället för att gagga på som en inavlad ryss.

Vad exakt är det väst har gjort i Ukraina för att söndra, mörda och härska? Vilka ambitioner har Ukraina visat för att göra detta i sitt närområde (eller i övriga världen för den delen)?

Vi stödjer Israels rätt att försvara sig. Att du inte förstår vad det kriget handlar om är inte så konstigt eftersom du inte förstår vad det här kriget handlar om heller.

Han hänger på Mearsheimer och Sachs.
Härskarklassen….säger allt om tankesätt.
Konspirationsteorier de luxe i botten stärkt av Sachs som deltagit ett antal gånger i Solovyov tv-show.
Citera
2024-07-23, 15:59
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Tittar på kartan, och ser det inte ut som om Ryssland har växt och Ukraina krympt?
Jo jag tror faktiskt det.

Börjar likna läget för fred som väst inte kunde godta å Ukrainas vägnar. Dom måste vara jätteglada nu i Ukraina.

Är du glad över utvecklingen i Ukraina?
Citera
2024-07-23, 18:33
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Är du glad över utvecklingen i Ukraina?

Nej

Alla Ukrainska människoliv som skickats in i döden för ingenting annat än att tillfredsställa västpolitikernas krigshets, påhejade av vanligt folk som låtsas bry sig om Ukraina.
Men ingen bryr sig, bara det dör ryssar också så är det bra säger dom. Och Ukrainare som flyr ska helst skickas tillbaka omgående så att dom kan kriga lite till.

Bryr du dig om Ukraina?
Citera
2024-07-23, 20:10
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Nytt fenomen är att Ryssland numera har vunnit hela den militära specialoperationen och kriget är de facto över. Men frågan jag ställer mig är vad exakt Ryssland vunnit? Ett antal oblast, visst. Men om det hela tiden varit målet, varför har de fortsatt in i Ukraina under våren och sommaren? Varför var de tvungna att ta Bachmut? Varför är de tvungna att fortsätta strida vid Charkiv? Och varför tog de över de oblast de förlorade 2022 om bara de nuvarande oblasten varit målet hela tiden? Och varför sa Putin att målet var att demilitarisera och denazifiera Ukraina? Landet är ju knappast demilitariserat och enligt de flesta av Putins lojala anhang är ju fortfarande Ukraina en nazistisk stat.

Jag blir inte klok på detta så upplys mig varför Ryssland agerar/agerat som de gör/gjort om de ändå redan vinnit?

Så länge konflikten fortfarande pågår har ingen vunnit någonting. Det mest positiva för Rysslands del så här långt är att mängder med tjuvar, mördare, våldtäktsmän m.m har stupat vid fronten. Sådant folk klarar sig samhället utan. Det ryskmongoliska folket har också fått en yttre fiende att enas kring, det onda Väst. Vi måste förstå att Ryssland (eller Ryssmongoliet, som jag föredrar att kalla eländet) var på väg rätt ner i toaletten redan innan konflikten, med risk för splittring och upplösning som följd. Därför valde den ryska regimen att starta vad man trodde skulle bli ett kort krig som skulle boosta den nationella självkänslan och regimens popularitet. Man hade kallt räknat med ytterligare sanktioner, vilket är nödvändigt för att Kreml ska kunna skylla de inre problemen på externa krafter utanför deras kontroll. Vad man inte hade räknat med var att kriget skulle bli betydligt långvarigare och att sanktionerna skulle bli så massiva som de blev. Frågan är om kriget kommer att innebära att det väldiga, mångetniska Ryssland håller ihop, eller om kriget i stället kommer att påskynda dess kollaps. Jag hoppas på det senare.
Citera
2024-07-23, 20:34
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Nytt fenomen är att Ryssland numera har vunnit hela den militära specialoperationen och kriget är de facto över. Men frågan jag ställer mig är vad exakt Ryssland vunnit? Ett antal oblast, visst. Men om det hela tiden varit målet, varför har de fortsatt in i Ukraina under våren och sommaren? Varför var de tvungna att ta Bachmut? Varför är de tvungna att fortsätta strida vid Charkiv? Och varför tog de över de oblast de förlorade 2022 om bara de nuvarande oblasten varit målet hela tiden? Och varför sa Putin att målet var att demilitarisera och denazifiera Ukraina? Landet är ju knappast demilitariserat och enligt de flesta av Putins lojala anhang är ju fortfarande Ukraina en nazistisk stat.

Jag blir inte klok på detta så upplys mig varför Ryssland agerar/agerat som de gör/gjort om de ändå redan vinnit?
Inget från den civiliserade delen av världen, förutom förakt..!
Citera
2024-07-24, 18:06
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
OK, det här är faktiskt ett meningsfullt och intressant perspektiv. Det fungerar också bra för att förklara varför Ryssland inte mobiliserat mer och tidigare än det gjort. Att det gick så dåligt för dem i början kan absolut förklaras med hybris och felbedömningar, det är fullt möjligt att de trodde att Ukraina skulle vara rökt på några dagar till några veckor och inte var beredda på det benhårda motstånd de faktiskt mötte. Men efter det saknas en bra förklaring till varför Ryssland inte gjort mer för att kompensera för denna motgång - istället för fler mobiliseringar efter de två de gjorde 2022 så lät de diverse förband gå underbemannade länge och förlitade sig på legoknektar (Wagnergruppen m.fl), och det är först nu ungefär som de maxat potentialen i sin krigsindustri efter en otroligt seg upprustning där. Idén att snabb seger inte är av större betydelse specifikt för Putin är faktiskt en rimlig förklaring till det. Han personligen gynnas absolut av fortsatt och utdraget krig.

Någon högre upp citerade Kamil Kazani, han vill jag minnas har också något resonemang om att kriget i Ukraina inte handlar om rysk utrikespolitik utan snarare om rysk inrikespolitik.
Vi var en hel del som vid krigsstarten hävdade att en av de största orsakerna till kriget var putins maktbegär och rädsla för att bli impopulär.
Invasionen av Krim gjordes ju 2014 i skenet av dalande stöd, och nu har han låst landet i nåt slags evigt krig, som i romanen 1984, typ.
Han missade dock rejält , han hade aldrig räknat med ett sånt stöd som Ukraina fick,
så går det för diktatorer i sin bubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in