2024-08-04, 11:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Här har du ett exempel på en f.d. assistent som uttalat sig om hur det gick till hos familjen.

https://www.flashback.org/sp89004530

Det är ett citat från facebook och många här har sett inlägget på facebook.

Så hade vi då där ett 100% anonymt urklipp som påstås komma från facebook.

Men var är skärmdumpen på denna påstått icke-anonyma person, som dessutom i motsats till vad som påstås här i tråden skriver att Essie togs väl omhand! Inte ett enda ord om något djurplågeri!

Nej, det finns inga skärmdumpar, det finns nog inga icke-anonyma assistenter som har påstått det som påstås här i tråden heller.

Men tack för att du belyser att assistenterna såg till att hunden togs väl omhand. Det styrker också det pappan sagt, att assistenterna gjorde just detta och att det inte finns några sådana incidenter registrerade av assistenterna, eftersom de som sägs i citatet tog hand om Essie.

Då kan vi lägga alla dessa lögner och förtal åt sidan nu kanske!?
Citera
2024-08-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
https://delafil.se/83f52fa58af1b545/Uppsala_TR_Ä_3877-18_Slutligt_beslut_(ej_särskilt_uppsatt)_2018-08-31.pdf

Länk till Uppsala Tingsrätt gällande förvaltareskapet
En person satt under förvaltarskap ska inte kunna få ha en assistanshund. En förvaltare ska inte kunna skaffa en assistanshund åt en person som ”är ur stånd att vårda sig eller sin egendom”.

Låt oss hoppas att de som utbildar och de som examinerar assistanshundar aldrig gör om detta misstag.
Citera
2024-08-04, 11:39
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Exaktemente. Hunden har till att börja med sin "medfödda lämplighet" och därtill hela sin grundutbildning. Därtill kan det mycket väl vara så att en del av den individuella träningen hunden fått kan komma till nytta hos en ny brukare också, och till sist så kan så klart hunden tränas vidare tillsammans med en ny brukare, men det kräver så klart någon som har kompetensen att träna en sådan hund.

Dock har jag lämnat min initiala tro att det var ett beställningsjobb för en "ny brukare", efter allt som framkommit, nu tror jag mer på att det är någon som vill familjen illa.
Jag tror att hunden har blivit dödad av någon i familjen Ö. Jag tror att pappa P och farfar L har röjt undan kroppen.
Citera
2024-08-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så hade vi då där ett 100% anonymt urklipp som påstås komma från facebook.

Men var är skärmdumpen på denna påstått icke-anonyma person, som dessutom i motsats till vad som påstås här i tråden skriver att Essie togs väl omhand! Inte ett enda ord om något djurplågeri!

Nej, det finns inga skärmdumpar, det finns nog inga icke-anonyma assistenter som har påstått det som påstås här i tråden heller.

Men tack för att du belyser att assistenterna såg till att hunden togs väl omhand. Det styrker också det pappan sagt, att assistenterna gjorde just detta och att det inte finns några sådana incidenter registrerade av assistenterna, eftersom de som sägs i citatet tog hand om Essie.

Då kan vi lägga alla dessa lögner och förtal åt sidan nu kanske!?
Din läggning är åt Trump-hållet.

Vi är många som läst på den stängda Facebooksidan, jobbigt för dig att du missade det för du framstår just nu som en total idiot här eftersom så många av oss faktiskt läst det du förnekar.
Det är väl rätt självklart att man inte lägger ut skärmdumpar eftersom det var flera unga personer upp till 25 år som kanske inte tänkte på att de kunde råka illa ut och bli anmälda för förtal, då vill ju knappast någon någorlunda funtad människa lägga ut bevis på det när det nu är borttaget/dolt.
Citera
2024-08-04, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
En person satt under förvaltarskap ska inte kunna få ha en assistanshund. En förvaltare ska inte kunna skaffa en assistanshund åt en person som ”är ur stånd att vårda sig eller sin egendom”.

Låt oss hoppas att de som utbildar och de som examinerar assistanshundar aldrig gör om detta misstag.

Se där. Jag tryckte av misstag på skicka.

I uppriktighetens namn är jag fly förbannad på HH som sålde Essie till den här familjen. Pengar verkar vara allt. Skriver de att de vet att hunden behöver skyddas, har de betydligt mer information från start än vad de gått ut med i efterhand. Jag ställer mig även tveksam till att det ska ingå i PA:s arbetsuppgifter att skydda en assistanshund från brukaren de jobbar för. Snacka om roll- och lojalitetskonflikter.
Citera
2024-08-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Se där. Jag tryckte av misstag på skicka.

I uppriktighetens namn är jag fly förbannad på HH som sålde Essie till den här familjen. Pengar verkar vara allt. Skriver de att de vet att hunden behöver skyddas, har de betydligt mer information från start än vad de gått ut med i efterhand. Jag ställer mig även tveksam till att det ska ingå i PA:s arbetsuppgifter att skydda en assistanshund från brukaren de jobbar för. Snacka om roll- och lojalitetskonflikter.

Ännu mer på SBK som certifierade de som ekipage och pappan skrev under. Efter detta kommer nog SBK se över sina bedömningar och höja kvaliteten på bedömningarna får man hoppas. Så som Lena beskrev det var det mycket mer krav som ställdes av SBK så att dessa certifierades är en gåta.

Men som sagt alla tjänar på det
Citera
2024-08-04, 12:38
Moderator
OYs avatar
Bemöt sakligt, att kalla någon troll är inte att vara saklig.

/Mod
Citera
2024-08-04, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Ännu mer på SBK som certifierade de som ekipage och pappan skrev under. Efter detta kommer nog SBK se över sina bedömningar och höja kvaliteten på bedömningarna får man hoppas. Så som Lena beskrev det var det mycket mer krav som ställdes av SBK så att dessa certifierades är en gåta.

Men som sagt alla tjänar på det

Ja SBK bär även de stort ansvar i den här tragedin. Vi får hoppas som du säger att de ser över sina bedömningar framöver, men jag är relativt pessimistisk till att det kommer bli förändringar.
Citera
2024-08-04, 12:51
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Pappan har ingen som helst kontroll över det. Hon har en förvaltare och är inte omyndighetsförklarad. Det är enbart A som kan acceptera det eller inte.

A har tydligen EP också. Om hon är villig att ta medicin mot detta så kan hon säkert ta nåt som dämpar hennes ångest och förhindrar de våldsamma utfallen också. Om hon har fått det utskrivet.
Hade det varit mitt barn hade jag sagt till A att medicinen är för att hon ska må bättre, möjligen också att doktorn sagt att hon behöver medicinerna. Det är dessutom sant.

Fattar inte varför assistenter och arma djur ska behöva bli lidande för att föräldrarna har fått för sig att A inte ska ta mediciner. Kan det vara resttankar, en slags ideologi att mediciner och vaccinationer är ett hår av hin och att det sitter i sen tiden då A var hos antisarna på Saltå, tro?
Citera
2024-08-04, 12:54
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo, men nu får man inte tvångsmedicinera hur som helst. Och det är den verkligheten vi har att förhålla oss till.

Kanske hunden funnits kvar om man gett tjejen lite Valium? Vi vet inte.

Om hon hade stått på Valium schemalagt, ja. Allmänt lugnare och mindre oförutsägbar. Inte att tvingas i det enbart vid vredes-/ångestutbrott, för då är det verkligen tal om ett slags övergrepp..
Citera
2024-08-04, 12:59
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Nej precis som du tänker, tänker de allra flesta! Om man varit på en arbetsplats som inte tillåter att man gör sina arbetsuppgifter så stannar man inte kvar tills man får sparken eller hur? Man säger upp sig så fort som möjligt och man kommer innan man fattar det beslutet att säga ifrån och tala om för sin chef eller till IVO eller någon annanstans att här står det inte rätt till!

Det är just frånvaron av det som gör att de finns anledning att ställa sig frågande till vilka motiv som finns här egentligen. För här har ingen sagt eller gjort någonting. Inte någonting förrän en eller då om uppgiften stämmer FEM personer får sparken. Och DÅ plötsligt gör man något. Det är mycket märkligt. Det är inte omöjligt. Men det är mycket märkligt och det är tveksamt om det skulle kunna sägas vara sannolikt…

De väntade nog tills de inte stod ut längre.
Den sk droppen som fick bägaren att rinna över.

Inte lätt för väldigt unga personer att veta vart de ska vända sig om det kniper. Att känna till sina rättigheter.
Citera
2024-08-04, 13:06
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Fast enligt farfarn så har de inte omplacerar "jättefina katten, Snövit". Har någon anmälan inkommit till LS om Snövits lidanden?

Kanske var en annan katt de hade innan Snövit? Samma med hunden Molly, den blev väl omplacerad för att den och A inte fungerade ihop och då skylls det troligen på hunden.
Att det då skulle visa sig att inte ens en 3-årigt skolad assistenthund skulle klara sitt (vaga) uppdrag i en omöjlig situation - det skyller pappan på hunden och assistenterna, vad jag har förstått. Det pappa P har gjort är i stället att försvåra hela situationen och i hans ögon verkar det vara alla andra som har fel. Själv är han väl den enda människan på Jorden som är ofelbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in