2024-07-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Fast nu börjar du fabulera utifrån egen fantasi.

Som situationen ser ut så vet du faktiskt inte om det överhuvudtaget förekommit någon misshandel av hunden? Eller om flickan är våldsam på ett sätt som är skadligt för hunden? Eller om det är så att det varit mycket svårt att få okunnig personal med bristande kompetens att sköta de uppdrag som ingått i deras arbetsuppgifter och därför fått lämna sina uppdrag och då surnat till och vill hämnas på familjen? Eller om det handlar om gränsdragningar och missförstånd och situationer som blåsts upp till för stora proportioner. Man kan ju bara titta i den här tråden så förstår man snabbt att det en person tycker är helt ok djurhantering tycker en annan är totalförkastligt. Så utan att veta exakt vad som hänt så kan man inte springa iväg och dra slutsatser.

Vi som utomstående vet ingenting bortom att det påstås en herrans massa saker. Och alla de sakerna har börjat påstås efter att hunden försvunnit.

I det finns det många saker som kan vara helt fel. Och det finns många frågetecken. Men i grunden är det bara synd om hunden OM den blivit illa behandlad. Om den inte blivit illa behandlad så är det synd om flickan och hennes familj. Och det är där alla vi som är utomstående står. Och vet inte var längs hela det spektrat som sanningen finns.

Jag tittar därför bara på faktiska förhållanden och ställer frågor utifrån det. Det är mycket märkligt om den här hunden av all personal som någonsin jobbat under tiden hunden funnits med i bilden uppfattat det som att den blir illa behandlad men att ingen i något sammanhang under sin tid som anställd sagt någonting till någon för att uppmärksamma de förhållandena under månad efter månad. Med alla de både öppna och anonyma möjligheter som finns särskilt för vårdpersonal.

Sen plötsligt när de fått sparken (om det nu stämmer att det är fem personer som nyligen fått sparken) så börjar man både anmäla och är villig att begå brott mot tystnadsplikt (som gäller även efter man avslutat anställning i såna här sammanhang) och kanske till och med har vågat kidnappa hunden?
Samma personer som då tidigare inte ens vågat skriva en icidentrapport eller ringa anonymt till IVO som anställd eller till LS för att göra en Lex Maja anmälan eller ens berättat för sin chef eller någon på kommunen?
Det är mycket märkligt. Och det väcker frågor både om arbetsförhållanden. Men också om sanningshalt och motiv.

Men rent allmänt så är det faktiskt ganska fyrkantigt att jobba i patientnära yrken. Och det ingår som en skyldighet att göra vissa saker. Att föra journal är en sådan sak. Följa rutiner en annan. Som man inte har rätt att låta bli. Och det vet också arbetsgivare. Så det räcker med ett telefonsamtal till någon kontrollinstans om man hindras i sinyrkesutövning, så kommer det att hanteras och då är man i så fall betydligt mer skyddad än de här påstådda fem individerna i så fall är nu… när de istället riskerar allmänt åtal.

Men nu vet vi ju att det finns både anmälningar till IVO och Lex Sarah.
O mamman är anställd assistent o borde då givetvis ha sagt något på personalmöte i sin roll som anställd.
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Ny katt kanske? Den som tydligen blev utsatt för våld omplacerades väl? Ny hund någon dag efter Essie o då åkte den andre hunden Molly, ny katt efter den som omplacerades. Djur ses som slit o slängvaror... som redskap.
Antog att det är så. Djurförbud vore det absolut bästa för den familjen.
PÖ ångrar nog bittert att han gick ut så hårt i media nu när så många synar lögnerna.
Det kommer att bli många anmälningar som familjen får på sig. 😂
Lika bra att låta myndigheterna göra ordentliga utredningar så får vi se hur rent mjöl i måsen dom har.
Personligen tror jag att det har fuskats och mörkats en hel del. Annars skulle dom inte behöva försvara sig så mycket och ändra historien hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hur många hundtränare har du haft på speeddial när du har hund? Jag och mina vänner har inte haft någon.
Inte heller har jag och mina vänner tagit fram ett journalföringssystem för att hålla koll på vad hunden råkat ut för under dagen.
Varken när jag varit hundvakt eller haft hundvakt har jag lämnat över ett stort dokument, som folk fått signerat efter läsning.
Varför behöver en hund ett journalföringssystem för att hålla koll på vad den råkat ut för?
Citera
2024-07-27, 16:50
Medlem
Citat:
Säg att man sätter upp 30 kameror för 15 år sedan. Så kanske man inte har järnkoll på vilka vinklar de täcker. Det behöver ju inte betyda att det är svårt att hitta filerna från den aktuella kameran, när man väl letar. Kan ju vara så enkelt som att ändra i en dropdown.

Varför är det konstigt att lämna in filerna till polisen? Han hade ju gjort en förlustanmälan, där han misstänkte stöld.
Själv har jag koll på mina saker men man kan säkert vara sån.

Det är inte konstigt att han lämnade in dem till polisen. Däremot konstigt att det dröjde så länge att komma ihåg att de kan finnas.
Citera
2024-07-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Antog att det är så. Djurförbud vore det absolut bästa för den familjen.
PÖ ångrar nog bittert att han gick ut så hårt i media nu när så många synar lögnerna.
Det kommer att bli många anmälningar som familjen får på sig. 😂
Lika bra att låta myndigheterna göra ordentliga utredningar så får vi se hur rent mjöl i måsen dom har.
Personligen tror jag att det har fuskats och mörkats en hel del. Annars skulle dom inte behöva försvara sig så mycket och ändra historien hela tiden.

Historien ändras vartefter tråden här blir längre. Polisutredning pågår om man ska tro det sista inlägget av PÖ. Tror inte det är pga anmälningarna utan att polisen utreder de faktiska förhållanden i familjen.
Citera
2024-07-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prekas
Varför behöver en hund ett journalföringssystem för att hålla koll på vad den råkat ut för?

Just det kan väl en hund behöva, som arbetar inom psykisk vård.
Men just den här hunden hade, oavsett om ett behov finns eller inte. Och nu när den rutinen fuskades med, så vet vi att ett behov fanns.
Citera
2024-07-27, 16:54
Medlem
Citat:
Hur många hundtränare har du haft på speeddial när du har hund? Jag och mina vänner har inte haft någon.
Inte heller har jag och mina vänner tagit fram ett journalföringssystem för att hålla koll på vad hunden råkat ut för under dagen.
Varken när jag varit hundvakt eller haft hundvakt har jag lämnat över ett stort dokument, som folk fått signerat efter läsning.
Att hunden "råkar ut för" saker på daglig basis tyder ju inte på bättre hundhållning än andra hundägare. Kontaktuppgifter till hundtränare är ingalunda unikt. Vad är det för "stort dokument" som signeras? Det är inte märkvärdigt alls att ha överenskommelser, regler och villkor i skrift när hunden ska vara hos hundvakt.
Citera
2024-07-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Anmälaren kan ha varit rädd för konsekvenser, sa upp sig och sen anmälde? Själv skulle jag inte stå ut en sekund på en arbetsplats där en sån som PÖ hade något att säga till om.

Nej precis som du tänker, tänker de allra flesta! Om man varit på en arbetsplats som inte tillåter att man gör sina arbetsuppgifter så stannar man inte kvar tills man får sparken eller hur? Man säger upp sig så fort som möjligt och man kommer innan man fattar det beslutet att säga ifrån och tala om för sin chef eller till IVO eller någon annanstans att här står det inte rätt till!

Det är just frånvaron av det som gör att de finns anledning att ställa sig frågande till vilka motiv som finns här egentligen. För här har ingen sagt eller gjort någonting. Inte någonting förrän en eller då om uppgiften stämmer FEM personer får sparken. Och DÅ plötsligt gör man något. Det är mycket märkligt. Det är inte omöjligt. Men det är mycket märkligt och det är tveksamt om det skulle kunna sägas vara sannolikt…
Citera
2024-07-27, 16:56
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Varför skulle Essies kidnappare välja att ta henne just när mamman arbetade med dottern den kvällen?
Kanske var hon alltid där kvällstid, men någon gång var hon väl borta?
Borde varit enklare att ta hunden då bara överenskomna assistenter jobbade, om det är de som tagit hunden?

Var väl mer om mamman var inblandad av bortförandet.
Med tanke på att hon lugnt plockade ihop saker efter hunden försvunnit som man kunde se på filmerna har jag för mig.
Citera
2024-07-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Själv har jag koll på mina saker men man kan säkert vara sån.

Det är inte konstigt att han lämnade in dem till polisen. Däremot konstigt att det dröjde så länge att komma ihåg att de kan finnas.

Själv har jag 30 tera att lagra filer på. En fil som jag sparat 2021, är det helt ärligt inte så att jag vet vart den ligger i dag. Och då beskrivs jag som en ordningssam jävel.

Det beror ju på vad han gjorde under den tiden. Flög han omkring med en drönare och kollade med värmekamera, så hade han ju inte tid att kolla, oavsett vad minnet sa.
Citera
2024-07-27, 16:58
Medlem
Vilket jävla liv det är i facebookgruppen nog en tidsfråga innan det stängs ner?
Citera
2024-07-27, 17:01
Medlem
Citat:
Själv har jag 30 tera att lagra filer på. En fil som jag sparat 2021, är det helt ärligt inte så att jag vet vart den ligger i dag. Och då beskrivs jag som en ordningssam jävel.

Det beror ju på vad han gjorde under den tiden. Flög han omkring med en drönare och kollade med värmekamera, så hade han ju inte tid att kolla, oavsett vad minnet sa.

Får man flyga med en drönare hur som helst över villakvarter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in