2024-07-31, 12:06
Avslutad
Hur ska man kunna hitta Essie om det är så att hon är avliden? Är det någon här som har kollat närliggande områden, skogar och sjöar? Är det ens någon som letar fortfarande?

Kan en eftersökshund hitta nergrävda djur?
Citera
2024-07-31, 12:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
För att försäkringen skall falla ut måste ägaren göra en polisanmälan.
Därtill är det kutym att efterlysa hunden i lämpliga sociala medier. Hade pappan varit skyldig till hundens död hade han på sin höjd lagt ut några inlägg i lokala facebookgrupper. Men här har pappan varit mycket energisk i efterlysningarna, under lång tid.

Swish-insamlingen försvann lika fort som den dök upp, men pappans energi i att få tillbaka hunden har fortsatt, till och med med framträdanden i nyhetsprogram på TV.

Pappan hade inte räknat med att misshandeln skulle komma fram. Efter det har han inte varit med i tv men det kommer nog. Den här historien är en journalistisk godbit mycket smaskigare än en försvunnen hund.
Citera
2024-07-31, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Det var boende i hemmet, mamman "jobbade" väl inte mer än normal arbetstid.
När hon eller pappan var där så var det så klart att de som bestämde, ingen anställd vågade ifrågasätta något.

Hoppas nu att kommunen (i det nya boendet som de har kostat på denna kvinna) tar ansvar både för vilka som anställs och vilka mediciner hon är i behov av för att anställda ska känna sig trygga!

Och att det inte finns några djur i närheten, kanske akvariefiskar (med bepansrat glas).

Fast det är ju just det som är den stora frågan avseende detta. Drivs nya stället i kommunal regi eller drivs det på entreprenad, dvs har assistansbolaget fått upphandlingen om själva vården
Citera
2024-07-31, 12:15
Medlem
Jag vet att det är ett totalt ointressant inlägg, men jag är övertygad om att Essie är död. Skulle jag mot förmodan ha fel så vill jag tacka den/dem som stal/räddade henne. Ni har min största sympati och stöd. Jag hade gjort samma sak. Men sanningen kommer aldrig komma fram, så det enda som finns kvar är att med alla medel se till att familjen ALDRIG får ha djur och att eventuella ekonomiska oegentligheter kommer fram och att de skyldiga får sina straff. Fusk i assistansbolag är utbrett och inget ovanligt.
Citera
2024-07-31, 12:16
Medlem
Citat:
För att försäkringen skall falla ut måste ägaren göra en polisanmälan.
Därtill är det kutym att efterlysa hunden i lämpliga sociala medier. Hade pappan varit skyldig till hundens död hade han på sin höjd lagt ut några inlägg i lokala facebookgrupper. Men här har pappan varit mycket energisk i efterlysningarna, under lång tid.

Swish-insamlingen försvann lika fort som den dök upp, men pappans energi i att få tillbaka hunden har fortsatt, till och med med framträdanden i nyhetsprogram på TV.

#pappans energi"...
Att synas i media men inte masa sitt arsle UT och söka, inte ens direkt efter.
Ingen granne har noterat något sökande.
Jajamän, just den insamlingen försvann, och han lyckades regga Essie hos JBV och en del annat, EFTER att han läst den här tråden samt annat på facebook.
"Lång tid" ? vet inte vad dina referensramar är men jag vet folk som aktivt varit ute och sökt sin hund åtskilligt längre tid än vad som gått sen den här hunden försvann.
Som suttit i skogen och grillat korv efter korv för att det ska lukta mumma för en hund, som sökt med bil mil efter mil.
Här går mamman och plockar ihop lite grejer efter att hon noterat att Essie inte är kvar på gården.
Hade min hund försvunnit hade samhället varit tapetserat med efterlysningslappar, jag hade dragit ihop alla jag kunnat för att söka.
Och min hund är en byracka utan stamtavla och kostade inte många spänn men för mig är hon värd allt.
Citera
2024-07-31, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Han fick ju sina 5 min. Of fame. Bra inför företagsstöd. Glöm inte att han har alla tecken på att vara narcissist/psykopat. De fungerar inte som en normal människa i huvudet

Jag gissar att när han la ut efterlysningen hade han nog inte en tanke på att det skulle bli så här stort, inte sluta i kaos. Antagligen trodde han att det skulle bli delningar på Facebook, i media och bara en massa omtanke och kärlek. Så blev det inte. Fattade nog inte att folk skulle börja ifrågasätta och räkna ut att något är väldigt lurt, se igenom lögner. Antar att i hans egovärld kändes det som ett omöjligt scenario.
Verkar som att hans 5 min of fame blev väldigt mycket mer än han tänkte. Snarare en sommar i katastrof men jag känner inga sympatier med honom. Tvärtom!
Citera
2024-07-31, 12:23
Medlem
Hur kan det vara ok att en utåtagerande person med stora svårigheter ska ha en assistanshund från första början? Är ingen miljö ett djur ska vara i. Och att pappan menar att det är assistenternas uppgift att ta undan hunden när dottern blir aggressiv och utåtagerande för att skydda hunden. Så de ska hindra dottern från att skada hunden, sig själv eller någon annan samtidigt? Det är deras jobb tycker han. Ja eller så ska en hund inte vara i den miljön från första början. Även om man hinner få undan hunden så blir den säkert orolig och skrämd.

Pappan känns oerhört skum. Skriver på facebook på ett sätt som tydligt visar att han vetat om att hunden farit illa. Allt är assistenternas fel och ansvar. Allt de lärt sig om hunden och hur den ska bemötas är via Jenny på Hundhjälpen. Men det är väl sen hon som gjort anmälan till Länsstyrelsen? Så hon bedömer också att hunden far illa? Pappan vill väl inte se dotterns svårigheter, att hon är svår att jobba med, utåtagerande. Det är någon annans fel. Nog vanligt bland föräldrar till barn med så här stora besvär och har nog varit en hemsk arbetsmiljö för assistenterna.

Antingen har hunden dödats dottern och man försöker få in försäkringspengar eller donationer. Att vara extra på och ute i media kan ju vara en strategi för att, som någon skrev, om han var skyldig skulle han väl inte göra så stor grej i media av det och dra till sig uppmärksamhet. Ja eller så gör han precis det för att vilseleda och att man inte tänker att en skyldig gör så.

Eller så har en assistent förbarmat sig över den stackars hunden och tagit den därifrån och till ett bättre ställe. Oavsett har hunden det bättre och det är ju betryggande

Intressant också med mammans totala frånvaro i media.
Senast redigerad av Andromeda136 2024-07-31 kl. 12:25.
Citera
2024-07-31, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Fast det är ju just det som är den stora frågan avseende detta. Drivs nya stället i kommunal regi eller drivs det på entreprenad, dvs har assistansbolaget fått upphandlingen om själva vården

Vet inte vad du lyckades missa i mitt inlägg... jag skrev uttryckligen att jag hoppas att kommunen tar hand om detta (olyckliga) fall!
Citera
2024-07-31, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Om någon hade stulit Essie, eller om hon sprungit bort (vilket lustigt nog aldrig varit aktuellt för pappan), då hade det suttit lappar om Essie runt Enköping på varje matbutik och veterinärklinik mm, det hade samlats grupper som sökt, framförallt hade grannarna varit involverade.

Ingenting sådant har rapporterats.

Istället är familjen mån om att snabbt samla in swishpengar till ny hund och få ut försäkringspengar för den ”gamla” avfärdade Essie.

Nej, Essie finns inte i livet.

Jag tror inte på nån hemlig grupp som ”vet att Essie” lever.

Citat:
Om det hade varit så som en del i tråden konspirationsteoretiserar kring, att pappan/familjen är skyldiga till hundens försvinnande, till följd av att hunden dödats/omkommit i familjens vård, så hade pappan knappast haft så bråttom att göra en jättesak av hundens försvinnande. I ett sådant fall hade en anmälan till polisen gjorts och så fort den lades ner hade pappan/familjen pustat ut, kasserat in försäkringspengarna, och gått vidare.

Nog för att de videos som visats av hunden väcker en del frågor även kring pappan/familjen, men inte ens pappan kan vara så korkad att han så energiskt skapar all denna uppståndelse kring ett ärende där han själv är den skyldige.
Jag läste angående Narcissistisk personlighetsstörning på bla Wikipedia och visst kan en sådan person tro sig kommit på en smart idé att tjäna en slant. Inte heller ovanligt att diagnosen är ärftlig och det kan ju förklara varför flera i släkten är engagerade och inte ser vad vi ser.
Citera
2024-07-31, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
#pappans energi"...
Jajamän, just den insamlingen försvann, och han lyckades regga Essie hos JBV och en del annat, EFTER att han läst den här tråden samt annat på facebook.
"Lång tid" ? vet inte vad dina referensramar är men jag vet folk som aktivt varit ute och sökt sin hund åtskilligt längre tid än vad som gått sen den här hunden försvann.
Som suttit i skogen och grillat korv efter korv för att det ska lukta mumma för en hund, som sökt med bil mil efter mil.
Här går mamman och plockar ihop lite grejer efter att hon noterat att Essie inte är kvar på gården.
Hade min hund försvunnit hade samhället varit tapetserat med efterlysningslappar, jag hade dragit ihop alla jag kunnat för att söka.
Och min hund är en byracka utan stamtavla och kostade inte många spänn men för mig är hon värd allt.

Ja allt verkar kallblodigt planlagt...
Citera
2024-07-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vet inte vad du lyckades missa i mitt inlägg... jag skrev uttryckligen att jag hoppas att kommunen tar hand om detta (olyckliga) fall!

Ja, man kan hoppas på det men är det nån insatt som vet hur det verkligen ser ut?
Citera
2024-07-31, 12:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
#pappans energi"...

Jaha, du har alltså pratat med alla grannar som har berättat detta för dig?

Citat:

Jösses vilken massa skitsnack du kommer med. Du har verkligen ingen koll överhuvudtaget på någonting. Essie var registrerad hos JBV långt innan hon kom till familjen Ö.

Citat:

Och?
Sökningen efter Essie pågår också fortfarande!

Citat:

Man får vara bra korkad om man går ut i skogen och sätter sig och grillar korv i tron att det skall återbörda en stulen hund!

Citat:

Du hade tapetserat med papperslappar. Essies husse var lite smartare än så och tog istället till sociala medier, vilket fick till följd att massmedia med TV och hela landet är engagerade.

Att du helt saknar förståelse för hur olika människor hanterar sorg säger en hel del om dig men inte ett skit om mamman.

Citat:

Hade din hund varit värd "allt" för dig hade du aldrig kallat din hund för en "byracka".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in