Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Ja, det här är exakt vad jag tror. Pappan spelar över och blir allt mer stressad, spelar över lite till och så är karusellen igång.
Frågan är om vi nånsin får veta vad som hänt.
Vad jag skulle önska är att nån fristående duktig journalist, bloggare, tik tokare, youtubare etc skulle börja rota i det här.
Vanliga media kommer aldrig skriva ifall det visar sig vara ett bedrägeri. Inte heller en Lex Maja när det gäller en funktionsnedsatt.
Njae...Vi säger att släktingar kidnappat Essie, då betyder det inte per automatik att familjen känner till det eller har regisserat hela teatern. Släktingarna kanske har känt oro för vovven länge och valt att rädda den på det här sättet. Essie kan sedan ha placerats vidare hos andra personer som inte har någon koppling till familjen alls.
En kanske kan tycka att det skulle räckt med anmälan till Länsstyrelsens djurskydd OM Essie utsatts för något i hemmet, såsom fysisk el psykisk misshandel el annan försummelse. Att skrämma sitt djur på olika sätt är också vanvård. Djur har rätt att känna sig trygga.
Samtidigt vet jag hur enormt svårt det är att hundar eller andra djur som missköts eller far illa hos personer, omhändertas av djurskyddshandläggare. Djurförbud ges endast i få fall och mycket ska till för det. En person ska först få möjlighet att "förbättra sig" och i de aspekter en anmälan avser, om Länsstyrelsen ser att uppgifterna i anmälan stämmer. Exempelvis klippa klor, ge katten mat, gå ut med hunden, ta djur till veterinär för vård osv. Kontroller görs sedan på nytt för att se om det förbättrats för djuret. Oftast får djuren på kvar.
Även de som har djurförbud kan bli med djur igen, då Länsstyrelsen har så ytterst begränsade resurser att göra kontroller. De behöver helt enkelt mer pengar från regeringen.
Jag har anmält fyra personer för vanvård av hund. Alla har kvar sina hundar och inte fan har de det bättre. Anmälde senast i fredags på nytt en av personerna men tvivlar på att hundarna någonsin kommer få det liv de har rätt till. Om jag hade en annan sida i mig, skulle jag gott kunna kidnappa dem allihop och hjälpa dem till nya hem för det är fruktansvärt att se djur bara plågas år ut och år in och veta att de aldrig aldrig kommer kunna få det bra.
Men ändå... Alla ni Som vet att djur far illa: anmäl! Oavsett vad ni tror kan bli utfallet. Anmäl. Några djur kan faktiskt få nytt hem via myndigheter, eller få det bättre, även om jag är uppgiven i frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
argeneau
Pappan har ju själv sagt, med stöd av sina filmer, att Essie träffar någon i trädgården som hon känner innan hon försvinner. Då kan man utesluta främlingar/tiggare/narkomaner mfl. Med hittelön på 100k så hade hunden varit hemma nu i så fall.
Pappan hintar att det är någon tidigare assistent som tagit hunden. Är det fallet så tyder det på att assistenten räddat hunden från familjen. Assistenten har väl sett att hunden for illa. Om länsstyrelsen har ett pågående Lex Maja mot familjen så stämmer den här teorin. Då bryr man sig inte om 100k som djurvän.
Men det kan lika gärna vara en för hunden känd släkting som kört upp bakom häcken och plockat med sig hunden. Vilket i så fall tyder på att det är planerat av familjen att hunden skulle bort. Det förklarar också att kamerorna lägligt slutade fungera samt förklarar de konstiga iskalla uttalandena om att två veckors letande skulle vara max, för sen är hunden inte användbar längre.
Leta i Fjärdhundra, där ligger nog en hund begraven.