2024-10-02, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trilljanne
Lite nybörjarfråga här: vad jag förstått har man bäst chans där det växer gräs och jorden är näringsrik, som i beteshagar. Hur är det med vanliga gräsmattor, som i parker o dyl?

Det absolut bästa stället du kan leta på enligt mina personliga erfarenheter är på gräsodlingar. Du vet där man gör gräsmattor på rulle till försäljning. Kanske lite svårt att hitta men är bortskämd nog att ha ett 10-tal olika fält i området.
Citera
2024-10-02, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cpnprice
Det där är ju helt sjukt, gratulerar!

Tack! 1,3 kg blötvikt hittills
Citera
2024-10-02, 18:46
Medlem
Nu har dom äntligen kommit, hittade 10 stycken totalt på mina ställen.

Märker att detta är början för där jag plockar (norra sthlm), hoppas det regnar ordentligt en dag innan frosten kommer
Citera
2024-10-02, 20:18
Medlem
Kristallkrigaren33s avatar
Någon som vet något ställe eller har tips för att hitta ett ställe norr om Uppsala?

Det ska vara runt Uppsala, inte för långt bort. Jag har inte tillgång till bil, så jag kan inte ta mig för långt.

Jag har varit ute sedan början av september och har försökt hitta något, men hittills har jag bara funnit några ställen. Av de 18 svampar jag fick kanske tre av dom var toppisar. Jag är osäker på de tre, men kände inget förutom typ huvudvärk dagen efter. Det kan ha berott på att jag bara hittade tre stycken (OBS: det var första gången jag tog svamp).

Om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig att hitta ett ställe där ni tror att det kan finnas svamp, eller om ni vet om ett ställe, så skulle jag vara mycket tacksam! Om ni kan hitta en plats på Google Maps som jag kan kolla på, vore det toppen.
Citera
2024-10-02, 20:41
Medlem
Dagens jakt var mer än lyckad!

Hittade knappt på dem ställena jag hittade i söndags, utan gick till en ny del av fältet där det var mycket högre gräs. Topparna nådde upp mot midjan och vissa få stack fram emellan gräshögarna. När jag börja kamma hittade jag flertal buntar med 10+ på samma ställe!!

Sjukaste fyndet någonsin, 480 st!!!
sitter med lite % batteri så lägger in lite bilder senare.

Hittade för övrigt dem absolut största jag sett nånsin, så man kan verkligen säga att säsongen är igång!!!
Citera
2024-10-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsannan
Låter som det är dags att gå ut och snoka imorgon från vad folk i tråden skriver. Sydvästra Skåne... Sluttningar/nära träd bättre än öppet fält (hittade inget där senast)? Man måste långt ner i tuvorna eller GÅR det att se bara man böjer sig lite?

Citat:
Ursprungligen postat av medlemsannan
Man måste långt ner i tuvorna eller GÅR det att se bara man böjer sig lite?

Idag hittade jag dem flesta när jag kammade tuvorna, ibland kammade jag random högt gräs och bokstavligt hittade 15st under lite gräs strån. Oftast så ser man dem när
man står upp, men de kommer också mer med tränade ögat.

Mitt tips är o gå 1-3 steg, stanna upp, huka sig ner, kolla kring, röra runt lite på gräs, repeat 1-3 steg framåt. Ser man en så finns det oftast fler runtom, så kammar runt om vid gräset.

På tal om vart på fält, svårt o säga, ibland hittar jag på ställen som har 0 skugga, ibland på kanterna.
Citera
2024-10-03, 00:21
Medlem
Leo155s avatar
Har ni någon taktik för o inte se så suspekta ute i hagarna? Känner mig alltid så misstänksam när jag är ute och letar..
Citera
2024-10-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo155
Har ni någon taktik för o inte se så suspekta ute i hagarna? Känner mig alltid så misstänksam när jag är ute och letar..
De flesta av mina ställen ligger nära en helt okej fågelsjö så jag brukar ta med mig kikare och låtsas vara fågelskådare. En fördel med kikaren är att jag kan sitta i skogsgrynet och spana på andra toppisplockare och försvara mitt revir
Det enda problemet är att jag lätt blir distraherad av att stå och glo på fåglar och glömmer att plocka svamp.
Citera
2024-10-03, 10:16
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo155

Kikare är smart, annars systemkamera om du har. Ta lite bilder på omgivningarna och om du mot förmodan skulle bli konfronterad så säger du lugnt att du är ute och fotar dom vackra omgivningarna nu när höstfärgerna börjar komma fram.

Sen förbered genom att lägga en påse eller busk i fickan så att du kan lägga ner dom där istället för att ströva omkring med påse/burk helt öppet.

God jakt!
Citera
2024-10-03, 10:53
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxplosive88
Hej jag bor också i Göteborg och nybörjare, var ut och leta första gången i måndags och hittade ca 20 stycken på första betesmarken jag letade I 😀

Tror säsongen här i gbg precis dragit igång med tanke på vädret, så ge inte upp. Alla hagar där djur varit eller är i ska dem finnas i. Jag valde en betesmark som inga djur är i nu. Men misstänker dem varit där förr eller så är det rådjur och liknande som går runt där.

Skickar en länk med bilder där jag var så får du se hur det ser ut, tog även med bild på hur toppisarna såg ut jag hittade där. 😀 Ska ut igen idag och testa leta i ett nytt ställe. Btw, dem är mindre och svårare att se än jag trodde. Man måste verkligen gå sakta och ser man en, huka sig och leta runt de området

https://imgur.com/a/MfnjUcr

Välkommen till fb och gratulerar till fyndet!!
Citera
2024-10-03, 10:54
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemoNoss
Det absolut bästa stället du kan leta på enligt mina personliga erfarenheter är på gräsodlingar. Du vet där man gör gräsmattor på rulle till försäljning. Kanske lite svårt att hitta men är bortskämd nog att ha ett 10-tal olika fält i området.

Jäkla lyxlirare där!
Citera
2024-10-03, 12:31
Medlem
Ja bor i Skåne, har varit ute och letat, , har inte hittat någon,, har inte hittat, några hagar, eller betesmarker, har hittat några ängar, men väldigt högt gräs så är svårt att se. Tycker att det inte finns så mycket svamp, i Skåne..

Har varit rätt varmt i Skåne, typ 15 grader , och inget regn dom senaste dagarna

...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in