2024-09-18, 18:13
Medlem
KaresuandoUniteds avatar
Har varit ute i några får samt hästhagar häromveckan i ett par timmar en bit norr om Stockholm utan större resultat. Ska ut i helgen igen så får se ifall turen vänder tills dess.

Anmärkningsvärt är att vi har hittat några flummiga svampar som liknade toppisar (har dock aldrig sett några, går efter olika beskrivningar) men de stod väldigt isolerade från likartade och liknade bara toppisar i vissa drag. Har inga bilder men kan försöka beskriva för skulle ändå vilja veta vad det är:

Vit ganska rak stam, mörkbrun toppighatt (som jag tänker mig toppisars hatt ser ut) med en vitgul prick på toppen dock utan den karakteristiska "vårtan", mörkare skivor i ungefär gjutjärnsfärg, hatten nästan "bröts" sönder efter skivornas mönster så toppen liknade en maskros lite grann i form.
Senast redigerad av KaresuandoUnited 2024-09-18 kl. 18:15.
Citera
2024-09-18, 20:23
Medlem
Just nu behöver vi ett rejält regn, iallafall i västragötaland och hela vägen till Stockholm. Jag körde E4 den vägen idag.
Tyvärr ser det inte ut att bli regn innan helgen.
Och så läste jag något om överplockning. Det behöver ni inte oroa er över, det är inte så myselen funkar.
Svampar är märkliga typer. Kantareller eller toppisar. Du kan hitta världens ställe , för att sedan åka tillbaka flera år utan att hitta mer än enstaka.
Jag är uppe i totalt 78, de flesta plockade utanför Mjölby i måndags.
Citera
2024-09-19, 10:39
Medlem
gulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Hittade sjukt många på ett ställe jag hittade förra året i östra Stockholm i fredags, kanske tre gånger fler i år, det är väldigt coolt på detta ställe då de växer så tätt. Flera hundra på kanske 60 kvm. De växer i en fårhage som lutar rätt brant ner mot havet. De verkar trivas som bäst kring grön vacker fuktig mossa. Jag lät många minisar vara för att växa till sig och markerade detta område med en liten nedtryckt pinne i jorden, detta är väl en smart metod?

Några bilder: https://imgur.com/a/jZY57f2

Tack för ditt inlägg! Otroligt fina bilder❤️
Precis som du säger så trivs de i mossa och kan man kombinera dessa speciella tuvor (tuvtåtel) som de växer i samt Mossa och nära till vatten så har man mest troligt jackpott! Att du markerade där du hittat gjorde du helt rätt i, jag brukar göra detsamma! Tack än en gång
Senast redigerad av gulman 2024-09-19 kl. 10:47.
Citera
2024-09-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsssson
Just nu behöver vi ett rejält regn, iallafall i västragötaland och hela vägen till Stockholm. Jag körde E4 den vägen idag.
Tyvärr ser det inte ut att bli regn innan helgen.
Och så läste jag något om överplockning. Det behöver ni inte oroa er över, det är inte så myselen funkar.
Svampar är märkliga typer. Kantareller eller toppisar. Du kan hitta världens ställe , för att sedan åka tillbaka flera år utan att hitta mer än enstaka.
Jag är uppe i totalt 78, de flesta plockade utanför Mjölby i måndags.

Första oktober tror jag på, då har det regnat och vart under 15°C några dagar ifall väderprognosen stämmer
Citera
2024-09-19, 17:40
Medlem
Fortf inte en enda toppis i sikte på mina ställen i Stockholm men nu har åtminstone svamparna som liknar toppisarna börjat komma ut.
Citera
2024-09-19, 23:14
Medlem
Ni behöver inte vänta på något regn, det är mer än tillräckligt fuktigt i mark med lite höjd på gräset. Plockade 100 fräscha idag i Stockholm. Det gäller bara att hitta rätt ställen. De växer som sagt inte överallt. Har hittat på alla mina ställen jag markerade förra året i år.

Jag skulle säga till er som inte har era ”ställem än” att inte gå och finkamma en äng i flera timmar, kolla på det stället av ängen som är mest lovande, sen kan ni gå till nästa äng som ni har scoutat ut på maps och kolla där.

Ryck upp en pinne som ni kan använda till att scanna av marken med, som en blindkäpp. Det underlättar att INTE missa uppenbara svampar som man lätt inte ser om man inte har tränat upp sitt öga på att se dem.

Sluttningar är MYCKET bra.

För kompakt mark är inte bra. Riktigt lös mark är givetvis inte heller bra. Det ska va lagom.

Hästhagar med för många hästar per ytenhet är värdelöst eftersom marken blir hoppackad. Detta gäller inte får då de inte väger så mycket.

Ställen där solen oftast lyser tenderar att vara för torra.

Gräset ska vara riktigt grönt och fint, vid minsta tecken på torrhet, gå vidare.

Konstiga växter och örter i närheten är inte bra. Det ska vara gräs mossa klöver (typ).

Om det är ont eller inte finns några andra toppisliknande svampar så är det inte ett bra tecken - move on.
Citera
2024-09-20, 12:09
Medlem
Sheps avatar
Jag har hittat toppisar nästan varje dag den här veckan, i Stockholm.
Hittar dem oftast i ängens skugglägen.
Roligt när man scouter en hel äng utan lycka för att stanna upp och tänka på att gå vidare, titta ner en sista gång för att hitta en ända toppis.

https://imgur.com/ipvNuwX
https://imgur.com/a/Ld5bBZf
+ lite till som torkar
Citera
2024-09-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telperi0n
Står i skrivande stund i en (väldigt) stor hage omringad av nyfikna kor.
Har lagt ca 2,5 timmar idag i två större "komplex" med mycket bajs från boskap men har inte hittat något. Lite för tidigt antagligen för just detta området (några mil norr om Göteborg).
En tanke: hur trivs toppisen i mark som består till majoritet av lera? Bryr den sig?
Gör ett nytt försök i slutet av nästa vecka!

https://i.ibb.co/vH05xN6/20240918-171435.jpg

Precis som dig har jag varit ute på jakt i Göteborgs området. Men tyvärr finns det inte mycket att hitta än
Citera
2024-09-20, 15:50
Medlem
Hittade en toppenfin fårhage. Ligger vid en liten väg med lite trafik, och hagen är stor, så när man är längst bort så syns man inte från vägen.
Hittade 2 små och torra. Lite regn och kallare väder så jäklar.
Var lite utanför Partille
Citera
2024-09-20, 19:18
Medlem
Hittat 3 i sö Småland, växtzon 1 men nu e det sommarvarmt och torrt igen så vänta på regn och kalla nätter
Citera
2024-09-21, 11:44
Medlem
Sheps avatar
Morgonens lilla skörd:
https://imgur.com/a/toppis-PBTAyax
Citera
2024-09-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Okej? Tror du jag bryr mig om du tror mig eller inte? Jag och andra har personligen plockat när vi svettats i 25-30 grader sol, inte för att anekdotiska bevis betyder något men men... Och som jag skrev, så har det varit med perioder av regn innan och rätt fuktighet, tryck i luften och olika typer av höjder. Lär dig innan du uttalar dig.
Var inte min mening att såra dina känslor med min nyfikenhet. Tänkte att du kanske visste något som missats.

Finns en del liknande anekdoter på shroomery men det är just det. Dock håller jag inte med om att det saknar betydelse.

Försökte lära mig därav min fråga. Kul attityd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in