2024-07-13, 09:35
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Även att man inte är skriven i Sverige så kan man inte tappa sitt medborgarskap. Jag är född svensk och kommer att avsluta i Sverige på något sätt.
Jag ska kolla upp detta med försäkring naturligtvis. Jag vet att det kommer när man minst anar det naturligtvis. Men man behåller alltid sitt medborgarskap.

Ja, okey - skriv dig inte ut ur Sverige, då blir du av med alla rätigheter, så det är bra aatt du inte gjort det, för man behåller inte alltid sitt medborgarskap. Om man aktivt "ansöker" om detta, såklart.

Ja, kolla upp med försäkring för dig och din familjs säkerhet- och trygghet. Kan ta lång tid att få komma tillbaks till Sverige för sjukvård, beroende på vilket illabefinnande du befinner dig i - helvete, till och med de som bor i Sverige får stå i långa köer...
Citera
2024-07-13, 09:38
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, okey - skriv dig inte ut ur Sverige, då blir du av med alla rätigheter, så det är bra aatt du inte gjort det, för man behåller inte alltid sitt medborgarskap. Om man aktivt "ansöker" om detta, såklart.

Ja, kolla upp med försäkring för dig och din familjs säkerhet- och trygghet. Kan ta lång tid att få komma tillbaks till Sverige för sjukvård, beroende på vilket illabefinnande du befinner dig i - helvete, till och med de som bor i Sverige får stå i långa köer...
Det är därför jag tror att det kan vara bättre att operera sig eller göra saker i Asien även att det kostar lite mera. Om du ska operera en höftled i Sverige kan du vänta över åtta månader.
Det är därför jag tänker lite grann på att man kanske kan lösa detta med tanke på att jag har bra ekonomi.
Även om du skulle skriva ut dig från Sverige kommer du aldrig att tappa ditt medborgarskap. Det är ingenting som jag har hört talas om överhuvudtaget. Jag har två polare som bor ganska nära mig som har varit borta från Sverige i 14 år. Man är inte skriven i Sverige men man är fortfarande medborgare. Man måste byta pass efter ett par år så att man kommer alltid att vara medborgare oavsett.
Jag tror aldrig att man kan kastas ut från sitt eget land. Även om du skulle mörda personer eller göra några andra dumheter kommer du aldrig bli av med ditt medborgarskap om du är svensk från början. Det kanske funkar om du är från något annat land.
Citera
2024-07-13, 10:00
Medlem
Kaffekrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Tror du svenska löner blir bättre med hjälp av en annan fiatvaluta? Inflationen är en illa dold skatt. Om vi genom valutabyte får sänkt reell inflation så blir det någon annan skatt. Svenskar är dömda till låg dibonibel inkomst genom de kostnader vi dragit på oss genom i huvudsak folkutbytet.

Det går att komma undan genom att starta aktiebolag och kreativ bokföring.

Nu har jag ju inte en svensk lön.
Den danska kronan är ju kopplad till Euron.
1DKK = €0.13
1DKK = 1.56SEK

Så skulle Sverige få Euro så blir ju min lön betydligt mindre alltså för mig är det mindre kul. Menar inte att svenskarna får en bättre ekonomi.

Skulle danska kronan vara värd lika mycket som svensk så hade jag känt av det lika mycket. Tjänar jag 38.000DKK får ja cirka 59.000SEK men är svenska kronan värd lika mycket som DKK ”förlorar” jag ju på de då jag idag tjänar på att svenska kronan är kass.
Citera
2024-07-13, 10:08
Medlem
slagskotts avatar
Jag älskar mitt nya hemland till väst, det sker inte mycket fanskap där jag bor, det är tryggt och skönt.

Lönerna är bra och folk är trevliga, bor i ett hus på nästan trehundra kvadrat som kostar multum😂
Citera
2024-07-13, 10:09
Medlem
Citat:
Det är därför jag tror att det kan vara bättre att operera sig eller göra saker i Asien även att det kostar lite mera. Om du ska operera en höftled i Sverige kan du vänta över åtta månader.
Det är därför jag tänker lite grann på att man kanske kan lösa detta med tanke på att jag har bra ekonomi.
Även om du skulle skriva ut dig från Sverige kommer du aldrig att tappa ditt medborgarskap. Det är ingenting som jag har hört talas om överhuvudtaget. Jag har två polare som bor ganska nära mig som har varit borta från Sverige i 14 år. Man är inte skriven i Sverige men man är fortfarande medborgare. Man måste byta pass efter ett par år så att man kommer alltid att vara medborgare oavsett.
Jag tror aldrig att man kan kastas ut från sitt eget land. Även om du skulle mörda personer eller göra några andra dumheter kommer du aldrig bli av med ditt medborgarskap om du är svensk från början. Det kanske funkar om du är från något annat land.

Jo, du kan ansöka om att bli av med ditt svenska medborgarskap om du ansöker om ett nytt i ett annat land och inte vill ha/kan få dubbla medborgarskap...

https://www.migrationsverket.se/Priv...orgarskap.html
Citera
2024-07-13, 10:10
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Jo, du kan ansöka om att bli av med ditt svenska medborgarskap om du ansöker om ett nytt i ett annat land och inte vill ha/kan få dubbla medborgarskap...

Det stämmer absolut att man kan avsluta sitt medborgarskap i detta landet kan man inte vara medborgare i två olika länder.
Det innebär att det känns ganska bekvämt att vara svensk medborgare.
Citera
2024-07-13, 10:12
Medlem
Citat:
Det stämmer absolut att man kan avsluta sitt medborgarskap i detta landet kan man inte vara medborgare i två olika länder.
Det innebär att det känns ganska bekvämt att vara svensk medborgare.

Ja, bara dumt att avsäga säg sitt medborgarskap - kör på att vara svensk.

Sköt om dig/er.
Citera
2024-07-13, 10:15
Medlem
Tervulls avatar
Lustigt jag har själv seriösa planer på att skaffa ett boende i Norge. Skulle typ vilja hyra in mig hos någon i ett rum och jobba och skatta i Norge men ha hus i Sverige där min fru bor och dit jag kan komma hem på helger. Ofta jobbar man ju in fredagarna i Norge så man är ledig 3 dagar och jobbar 4 dagar. Jag är helt färdig med att betala skatt till svenska staten som bara läggs på blattar och där hela välfärden håller på att rasa ihop. Vågar man bo kvar här? Man får ju inte ens sjukvård längre. Men det är billigare att leva i Sverige så en full utflytt blir nog inte aktuell inte direkt i alla fall. Inom en 5 års period har jag nog gjort slag i saken. Då har mina barn växt upp. Men det är ju mycket att tänka på.

Diskuterade med en släkting igår ifall man måste betala skatt i Sverige om man jobbar i Norge? Jag får inte riktigt fram info om detta. Jag vill inte bidra med en krona till det svenska haveriet. Någon som kan reglerna? Gärna seriösa svar och inte massa käbbel
Senast redigerad av Tervull 2024-07-13 kl. 10:23.
Citera
2024-07-13, 10:37
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Men om man har ett intressant jobb med bra chefer och bra kollegor då?

Måste man också sluta då?

Är 55+ och trivs väldigt bra med mitt jobb!

Vissa uppfattar sina arbeten som lustfyllda och intressanta. Många kulturarbetare som t.ex.skådespelare vill jobba tills de stupar. Men den här typen av arbeten växer ju inte på träd.

Många tycker att hög lön och låg skatt är de viktigaste faktorerna när man väljer arbete.
För mig var det alltid ett någorlunda intressant jobb med vettiga kollegor som var det viktigaste. Men en anständig lön sade jag såklart inte nej till.
Citera
2024-07-13, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Lustigt jag har själv seriösa planer på att skaffa ett boende i Norge. Skulle typ vilja hyra in mig hos någon i ett rum och jobba och skatta i Norge men ha hus i Sverige där min fru bor och dit jag kan komma hem på helger. Ofta jobbar man ju in fredagarna i Norge så man är ledig 3 dagar och jobbar 4 dagar. Jag är helt färdig med att betala skatt till svenska staten som bara läggs på blattar och där hela välfärden håller på att rasa ihop. Vågar man bo kvar här? Man får ju inte ens sjukvård längre. Men det är billigare att leva i Sverige så en full utflytt blir nog inte aktuell inte direkt i alla fall. Inom en 5 års period har jag nog gjort slag i saken. Då har mina barn växt upp. Men det är ju mycket att tänka på.

Diskuterade med en släkting igår ifall man måste betala skatt i Sverige om man jobbar i Norge? Jag får inte riktigt fram info om detta. Jag vill inte bidra med en krona till det svenska haveriet. Någon som kan reglerna? Gärna seriösa svar och inte massa käbbel

Jag har förstått det som så att man betalar skatt i det land man har sin inkomst. Dvs jobbar du i Norge så skattar du i Norge.
I Norge kan du välja Kildeskatt första året om du vill, 25 procent så är allt klart. Det blir stor skillnad på lite högre inkomster
Citera
2024-07-13, 10:54
Medlem
Citat:

Vad jag kan se finns uppenbara buggar i systemet, jag flytta till Norge ansökte om medborgarskap, för detta var jag tvungen o avsluta mitt svenska, mitt medborgarskap avslutades, fick brev du är nu utskriven ur Sverige. att jag utvandrat.

Har sedan flytta tillbaka, ansökte aldrig om permanent medborgarskap, fick tillbaka mitt gamla personnummer, går jag in på folkbokföringsdatabasen står det "uppehålls rätt vid invandring".

Men samtidigt står det i personbevis för pass osv, medborgare i Sverige.
Citera
2024-07-13, 11:24
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Jag slutade jobba för några år sedan.

Livet har aldrig varit bättre.
Aldrig mer ekorrhjul eller after work säger jag.
Är det till dig som mina skatter går? Jag tror TS nog menar motsatsen till vad du gör i så fall.

Nåja, Höger-regeringen jobbar hårt på att röka ut alla parasiter.

Jag har många barn och det finns inget bättre land på jorden att bo och arbeta i än i Sverige, med många barn. TS gäller nog bara ensamstående yngre.

Dock har jag lämnat "arbetslivet" på så sätt att jag jobbar i egen firma sedan 2001 utan chefer, krav, byråkrati, stökiga arbetskollegor, arbetsresor, och jag är rätt nöjd. Sverige är ett bra land att driva företag i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in