2024-07-13, 02:55
Medlem
HeroicDozes avatar
Tänk om det fanns andra länder man kunde flytta till likt Sverige och bara leva på bidrag, fan va soft, få pension utan att arbetat en dag.
Citera
2024-07-13, 03:52
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du skriver betydligt mer osammanhängande än vanligt är du ok, är du onykter?

Det är ju dessutom ingen hemlighet att just vänskap mellan asiater och gajins brukar vara väldigt falsk och att man som utlänning aldrig kommer ”in” i asiatiska samhällen på riktigt.
Har du erfarenheter av asiater. Det finns bra och dålig asiater precis samma som det finns bra finska svenska danska polska rumänska bra dåliga personer.
Om du anser att jag skriver dåligt behöver du inte har klara detta heller.
Jag tycker ändå att det känns som att jag klarar av språket ganska bra också. Hoppas att du har en trevlig helg för att nu är det varmt och skönt.
Citera
2024-07-13, 03:57
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Intressant.

Hur gör du för att ta hand om dina egna föräldrar? Är de, om de är i livet, också med dig i Asien?

Hur är det med lönenivå och skatter jämfört med i Sverige?
Jag skulle göra som alla andra i Sverige i princip gör mina föräldrar. Det innebär att man skulle skicka sina föräldrar till hemmet. Jag har haft dåliga föräldrar så att jag har haft väldigt dålig kontakt med mina föräldrar. Pappan finns i himlen morsan lever sitt eget liv och vill gärna vara för sig själv.
Hon har inte kontakt med sina barn Så att ni får klara oss själva.
I Asien så är Skatteverket helt sjukt. Om man tjänar under 3000 svenska behöver man inte betala skatt. Om man tjänar över 3000 får man betala ungefär 10 % skatt. Det innebär att ungefär 70 % inte betalar skatt i landet. Det är därför man har dåligt med sociala rättigheter och pension.
Det finns många äldre personer som har en pension på ungefär 400 svenska. Därför brukar barnen ta hand om sina föräldrar för att det finns inget alternativ.
En vanlig lön för en säkerhetsvakt eller någon som jobbar i en affär brukar ligga på ungefär 1500 spänn. Jag har en helper eller en hjälpare som hjälper oss med barn städa tvätta med mera. Vi lägger 1300 svenska på detta.
Citera
2024-07-13, 04:10
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Intressant! Många vill nog ta steget som du har gjort men är för fega/försiktiga (mig inkluderad).

Det jag främst undrar över är hur du gör med sjukvården och tandvården. För jag antar att du inte längre är skriven i Sverige och har tillgång till vår vårdapparat.

Om du blir (allvarligt) sjuk hur gör du då? Har du en sjukförsäkring?
Jag har ett hus i Sverige som jag hyr ut till en bra kompis. Däremot är jag inte skriven i Sverige.
När det gäller sjukvård så är det bara plocka upp från egna pengar. Det brukar vara fantastiskt dyrt med tanke på att man är utlänning. Jag brukar gå till en lokal tandläkare som löser sådana saker för hyfsade pengar. Det är billigare med tandläkare i Asien än i Sverige.
Däremot läkarvård kan vara konstiga och jobbiga. Om du behöver operera hjärtat till exempel kommer du att betala ungefär 300.000 svenska. Då får man hoppas att man har lite tur på vägen.
Jag har en polare som bor i detta land som kommer från Sverige som fick operera blindtarmen.
Om jag har rätt för mig så fick jag betala ungefär 62.000 för en vanlig blindtarm.
Det innebär att jag inte har någon försäkring och gillade läget. Man får hoppas att man inte blir allvarligt sjuk. I värsta fall får man betala dyra pengar eller försöka ta sig till Sverige. Det innebär att det finns inte så många alternativ.
Citera
2024-07-13, 04:17
Medlem
Bor i ett varmt EU land, det är bra. Hur är det själv?
Citera
2024-07-13, 08:59
Medlem
Bara det att du inte är med och stöttar eländet i Sverige genom din skatt gör det värt att flytta. Dessutom tycker jag att många länder har mer att erbjuda än Sverige som är extremt överskattat av svenskar.
Jag vet att många svenskar är oroliga över sjukvården utomlands eftersom de lurats av svensk propaganda. Sanningen är att bra sjukvård till rimligt pris kan man få nästan överallt. Ofta både snabbare, billigare och bättre än i Sverige t.o.m.
Jag kommer aldrig igen "ge" något till Sverige. Om jag vill ha något från svenska skattebetalare kommer jag däremot att ta det. Svensken älskar nämligen att bli plundrad och ser gärna att personer från utlandet som inte bidragit tar för sig av resurserna.
Citera
2024-07-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Skatten är ju löjligt låg idag mot vad den var förut. Dessutom är Sverige ett paradis om man sparar på börsen.
Man kan nog fortsätta att spara här.
Tror du att myndigheterna har koll? Det tror inte jag.
De har ju inte ens koll på de tiotusen-tals som lever utomlands och går på bidrag.
Citera
2024-07-13, 09:14
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag har ett hus i Sverige som jag hyr ut till en bra kompis. Däremot är jag inte skriven i Sverige.
När det gäller sjukvård så är det bara plocka upp från egna pengar. Det brukar vara fantastiskt dyrt med tanke på att man är utlänning. Jag brukar gå till en lokal tandläkare som löser sådana saker för hyfsade pengar. Det är billigare med tandläkare i Asien än i Sverige.
Däremot läkarvård kan vara konstiga och jobbiga. Om du behöver operera hjärtat till exempel kommer du att betala ungefär 300.000 svenska. Då får man hoppas att man har lite tur på vägen.
Jag har en polare som bor i detta land som kommer från Sverige som fick operera blindtarmen.
Om jag har rätt för mig så fick jag betala ungefär 62.000 för en vanlig blindtarm.
Det innebär att jag inte har någon försäkring och gillade läget. Man får hoppas att man inte blir allvarligt sjuk. I värsta fall får man betala dyra pengar eller försöka ta sig till Sverige. Det innebär att det finns inte så många alternativ.

Varför inte privat sjukförsäkring - så mycket kan väl en sådan inte kosta i Asien, eller? Lär vra värt det när du och din familj börjar komma upp i åldrarna...
Citera
2024-07-13, 09:17
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför inte privat sjukförsäkring - så mycket kan väl en sådan inte kosta i Asien, eller? Lär vra värt det när du och din familj börjar komma upp i åldrarna...
Jag tycker att du har rätt för att jag har funderat lite grann på detta. Däremot känns det som att man är ganska frisk även att man snart är 60.
Det känns som att man kan lösa sådana saker för att jag har ganska bra budget.
Jag har hållt på med mycket sport och äventyr när man var yngre så att man tror att man kan klara sig.
Annars får man köra sista alternativet att dra hem till Sverige ett par månader.
Det finns alltid alternativ att lösa känner jag men tack för ditt råd.
Citera
2024-07-13, 09:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tycker att du har rätt för att jag har funderat lite grann på detta. Däremot känns det som att man är ganska frisk även att man snart är 60.
Det känns som att man kan lösa sådana saker för att jag har ganska bra budget.
Jag har hållt på med mycket sport och äventyr när man var yngre så att man tror att man kan klara sig.
Annars får man köra sista alternativet att dra hem till Sverige ett par månader.
Det finns alltid alternativ att lösa känner jag men tack för ditt råd.

Förstår, men problemet är att det sker när man minst anar det och du är väl utskriven från Sverige, eller är du fortfarande svensk medborgare? Om inte har du inte längre rätt till svensk sjukvård. Jag tycker du skall köpa dig en försäkring för dig och din familj, om du har råd alltså.

Lycka till!
Citera
2024-07-13, 09:31
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Förstår, men problemet är att det sker när man minst anar det och du är väl utskriven från Sverige, eller är du fortfarande svensk medborgare? Om inte har du inte längre rätt till svensk sjukvård. Jag tycker du skall köpa dig en försäkring för dig och din familj, om du har råd alltså.

Lycka till!
Även att man inte är skriven i Sverige så kan man inte tappa sitt medborgarskap. Jag är född svensk och kommer att avsluta i Sverige på något sätt.
Jag ska kolla upp detta med försäkring naturligtvis. Jag vet att det kommer när man minst anar det naturligtvis. Men man behåller alltid sitt medborgarskap.
Citera
2024-07-13, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekrig
Förutom allt pappersjobb varje år till kreditsidor eller företag som tar upplysningar och pendling så är det ganska bra.

Så länge kronan är svag är det ganska gott men så fort den blir bättre eller vi börjar med Euro så är det roliga över.

Bron hade ju kunnat vara billigare för dagliga pendlare så man slipper lägga 4000kr i månaden för att åka från Hyllie till Tårnby (ca 15-20min åktid och bara flygplatsen som mellanhållplats)
Tror du svenska löner blir bättre med hjälp av en annan fiatvaluta? Inflationen är en illa dold skatt. Om vi genom valutabyte får sänkt reell inflation så blir det någon annan skatt. Svenskar är dömda till låg dibonibel inkomst genom de kostnader vi dragit på oss genom i huvudsak folkutbytet.

Det går att komma undan genom att starta aktiebolag och kreativ bokföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in