2024-07-12, 07:03
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
En f.g vän tog 5 st smslån i mitt nämn men det var bara att polisanmäla det och sedan skicka en kopia på polisanmälan till låneföretagen så slapp jag betala.

Han dog senare av en överdos så det löste sig ganska smidigt.
Citera
2024-07-12, 07:04
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
De flesta historier jag läst om det här är att folk gör det som en nödlösning, och har intentioner att betala tillbaka. De flesta plockar inte sin systers bankid, tar ett sms-lån och drar till Bahamas liksom...dock så säger det sig självt att om man gör detta så ser utsikterna för att det ska betalas tillbaka ganska dystra ut.

Hur fan kan du känna flera personen som gjort detta. Du måste umgås med endast heroinmissbrukare.
Jag har träffat mycket lågt folk genom livet, men aldrig ens hört talas om detta.
Citera
2024-07-12, 08:09
Medlem
Nej, det hade aldrig förlåtits, ingen kränker min integritet på det viset.

Folk som lämnar ut sitt bankID till andra är för övrigt så långt ute på dumskalan så jag vill inte känna dem heller.
Citera
2024-07-12, 09:33
Medlem
Pungpuckels avatar
Beror ju på återbetalningen.

En familjemedlem kan få sno min bil och fyllekrocka den, utan att jag skulle bli direkt sur.
Men jävlar om det inte står en ny på uppfarten inom en vecka.
Citera
2024-07-12, 10:01
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hur fan kan du känna flera personen som gjort detta. Du måste umgås med endast heroinmissbrukare.
Jag har träffat mycket lågt folk genom livet, men aldrig ens hört talas om detta.

Nä, känner bara en som råkat ut för detta. Resten av det jag hört är historier från periferin och lite jag läst på nätet.
Citera
2024-07-12, 10:07
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Ja.

Till saken hör dock att jag är en person som tänker innan jag handlar, och är väldans restriktiv vad gäller vänner och bekanta. Värnar om min tillvaro och mitt liv och sinnesfrid mycket. Har inga fiender, ovänner, inga lån, inga lojaliteter annat än till familjen, och tänker inte tolerera att någon drar in skit innanför min tröskel, så att säga. Då måste man vara väldigt restriktiv med hur nära man släpper in folk, även vilka ens vänner umgås med.

Poängen är att jag aldrig hade hamnat i ett sånt läge att någon kommit åt någon värdehandling från mig och nyttjat den, just pga detta.
Men även Fort Knox har ju drabbats av inbrott, så om detta skulle hända på något otroligt utstuderat eller lömskt sätt ändå, att någon utnyttjat mig eller min gästfrihet, då är det definitivt bye-bye till både den personen inklusive alla i min umgängeskrets som umgås med den personen. Inga undantag. Iskallt. Jag begär inte mer av andra än jag kräver av mig själv.

Det skulle inkludera familjemedlemmar. Innan nån tycker det låter drastikt, så vill jag tillägga att det här kan inte ens förekomma i vår familj eller släkt, pga personligheterna vi är. Har aldrig heller skett, i generationer, så det är snarare en säker slutsats att dra, än att det tolkas som man ärr absolutistiskt och 'sppelar tuff' eller så.
Något sånt här har aldrig hänt mig nånsin, inte ens i närheten. Aldrig blivit bestulen eller bedragen, mycket pga umgänge och livsstil.

En anständig och önskvärd person som man kan kalla god vän, hade aldrig ens kommit på den här tanken i sin fantasi ens, precis så som jag är. Det är inget "litet" och inget "misstag", det är uppsåtligt och överlagt, och liknande saker kommer hända igen pga personens låga ribba.
Den som faktiskt både tänker ut att göra sånt här, och även utför det, är på motsatta sidan av det mänskliga spektrat än en själv; en människa som förpestar folks liv, men aldrig skulle tolerera att andra förpestade dennes liv på samma sätt. Lika önskvärd som cancer. Man måste stänga ut det, för att inte låta sitt liv och sinnesro besudlas med sånt här överhuvudtaget.

Problemet är dock att en del familjemedlemmar kan inte myggas av. Om din 14-åriga dotter plockat 40 lakan av dig för att beställa hem lyx-skönhetsprodukter, eller om din 15-åriga son dragit ditt kort och köpt skins på Call of Duty för 50k, så är du fortfarande skyldig att ta hand om dem tills de blir myndiga.

Sen att du säger "bye bye till personen och alla som umgås med den".

Det där kommer att bli svårt att applicera i verkligheten. För bara för att någon gjort något mot dig, så kommer det vara en stor skala människor som kommer förlåta denne, och kommer fortsätta hänga med den. Vilket gör att för att din princip ska fungera, så måste du vara bekväm med att ducka en majoritet av alla sociala händelser de kommande åren - vilket du kanske är OK med, men många hade kastat in handduken.

Case in point: Jag gjorde några riktigt dumma grejer för några år sedan, till den grad mina föräldrar tyckte att jag inte skulle bli förlåten för detta - men de förlät mig ändå. De orkade inte vara arga på mig i långa loppet, det är så de flesta funkar. Det är även så jag funkar - om någon har gjort något mot mig som är över gränsen, så orkar jag inte kanalisera agg mot denne över tid, då jag själv mår dåligt av det hela.
Citera
2024-07-12, 10:11
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Nej. Men är man så dum så man "lånar ut" sitt bank-id kanske man gör det. Hur fan tänker man om man "lånar ut" det?
Och du får nog leva med att inte bli förlåten, det krävs betydligt mindre för att jag ska säga upp kontakten. En stöld på 400k, den skulden hade jag sålt.

Min teori är att de flesta människor har samma kod till sitt BankID som de har som kod att låsa upp telefonen. Hur många gånger lånar man inte varandras telefon, ber om kod att låsa upp för att byta låt på Spotify på fester etc etc. Folk är lata, annars skulle sånna här stölder vara mer ovanliga.
Citera
2024-07-12, 10:17
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
En f.g vän tog 5 st smslån i mitt nämn men det var bara att polisanmäla det och sedan skicka en kopia på polisanmälan till låneföretagen så slapp jag betala.

Han dog senare av en överdos så det löste sig ganska smidigt.

Ja, det förvånar mig inte alls. Jag tror det är superlätt att ta sms-lån i andras namn på vissa hemsidor.

När jag tagit sms-lån så behöver man verifiera sig med BankID, Trustly och hela paketet - på de flesta. Men det var en sida (som jag alltid blev beviljad på, för övrigt) där jag bara behövde knappa in mitt personnummer och lite annat, sen blev det klappat och klart på någon minut, helt utan verifikation.

Det var dock 3-4 år sedan jag tog mitt senaste sms-lån, så det vore skumt om de inte ökat säkerheten vid det här laget.
Citera
2024-07-12, 10:21
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ja, det förvånar mig inte alls. Jag tror det är superlätt att ta sms-lån i andras namn på vissa hemsidor.

När jag tagit sms-lån så behöver man verifiera sig med BankID, Trustly och hela paketet - på de flesta. Men det var en sida (som jag alltid blev beviljad på, för övrigt) där jag bara behövde knappa in mitt personnummer och lite annat, sen blev det klappat och klart på någon minut, helt utan verifikation.

Det var dock 3-4 år sedan jag tog mitt senaste sms-lån, så det vore skumt om de inte ökat säkerheten vid det här laget.
Det var några år sedan och det räckte med att han köpte ett nytt SIM-kort och reggade det nya tfn numret på eniro i mitt namn, sedan ringde han upp och tog lånet och uppgav mitt personnummer.
Citera
2024-07-12, 10:24
Medlem
Nej, det hade jag nog inte gjort. Kanske en försoning på sikt om jag blivit kompenserad
Citera
2024-07-12, 10:26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Nej, det hade jag nog inte gjort. Kanske en försoning på sikt om jag blivit kompenserad

Lite så tänker jag också.

"Nothing says I'm sorry like money!" som ordspråket lyder.
Citera
2024-07-12, 10:45
Medlem
Citat:
Jag har aldrig gjort detta, eller blivit utsatt för det. Men jag känner folk som har blivit det. En tjej jag känner blev skinnad på 400k av sin pojkvän, som kom åt hennes BankID (minns inte om hon lånade ut sitt bankid eller om han lyckades "hacka" det på något sätt).

Det är nog enklare än vad man tror att hacka någons BankID, ifall man känner personen väl. Kan komma på en person på rak arm som jag tror att jag skulle kunna hacka om jag så ville då denne är otroligt usel på lösenord, använder alltid sitt favoritnummer om och om igen, så inte direkt ett komplicerat jobb att göra...

Hon förlät honom men det rann ut i sanden ändå. Sen så har vi det här med att ta sms-lån (oftast i familjemedlemmars namn). Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?
Skulle nog inte kunna lita på honom även om pengarna lämnades tillbaka så svaret på frågan får bli ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in