2024-07-11, 20:49
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Jag har aldrig gjort detta, eller blivit utsatt för det. Men jag känner folk som har blivit det. En tjej jag känner blev skinnad på 400k av sin pojkvän, som kom åt hennes BankID (minns inte om hon lånade ut sitt bankid eller om han lyckades "hacka" det på något sätt).

Det är nog enklare än vad man tror att hacka någons BankID, ifall man känner personen väl. Kan komma på en person på rak arm som jag tror att jag skulle kunna hacka om jag så ville då denne är otroligt usel på lösenord, använder alltid sitt favoritnummer om och om igen, så inte direkt ett komplicerat jobb att göra...

Hon förlät honom men det rann ut i sanden ändå. Sen så har vi det här med att ta sms-lån (oftast i familjemedlemmars namn). Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?
Citera
2024-07-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag har aldrig gjort detta, eller blivit utsatt för det. Men jag känner folk som har blivit det. En tjej jag känner blev skinnad på 400k av sin pojkvän, som kom åt hennes BankID (minns inte om hon lånade ut sitt bankid eller om han lyckades "hacka" det på något sätt).

Det är nog enklare än vad man tror att hacka någons BankID, ifall man känner personen väl. Kan komma på en person på rak arm som jag tror att jag skulle kunna hacka om jag så ville då denne är otroligt usel på lösenord, använder alltid sitt favoritnummer om och om igen, så inte direkt ett komplicerat jobb att göra...

Hon förlät honom men det rann ut i sanden ändå. Sen så har vi det här med att ta sms-lån (oftast i familjemedlemmars namn). Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?

En grundförutsättning för att jag ska förlåta en dylik sak är att pengarna som stulits lämnas tillbaka.
Citera
2024-07-11, 21:15
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
En grundförutsättning för att jag ska förlåta en dylik sak är att pengarna som stulits lämnas tillbaka.

De flesta historier jag läst om det här är att folk gör det som en nödlösning, och har intentioner att betala tillbaka. De flesta plockar inte sin systers bankid, tar ett sms-lån och drar till Bahamas liksom...dock så säger det sig självt att om man gör detta så ser utsikterna för att det ska betalas tillbaka ganska dystra ut.
Citera
2024-07-11, 21:19
Medlem
Citat:
De flesta historier jag läst om det här är att folk gör det som en nödlösning, och har intentioner att betala tillbaka. De flesta plockar inte sin systers bankid, tar ett sms-lån och drar till Bahamas liksom...dock så säger det sig självt att om man gör detta så ser utsikterna för att det ska betalas tillbaka ganska dystra ut.

Nödlösning ? att de hamnat i ekonomiskt trångmål ?
Citera
2024-07-11, 21:34
Medlem
Varför ska man förlåta? Är det något man måste göra?

Hade nog aldrig förlåtit den personen, anmält han utav helvete. Och sen hade jag varnat alla andra som jag vet kommer i kontakt med den personen för det han håller på med.
Citera
2024-07-11, 21:41
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Hade du förlåtit om någon tog lån i ditt namn/använt ditt BankID?

Om det hade skett för att i en knipa för att köpa mjölk, eller en biljett hem, typ, upp till kanske 400, ja, det tror jag.

Om det hade handlat om 400k, nej, det tror jag inte.
Citera
2024-07-11, 22:08
Medlem
Det har hänt mig och jag har förlåtit
Citera
2024-07-11, 22:09
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
Det har hänt mig och jag har förlåtit

Intressant, kan du berätta mer detaljerat om hur det gick till?
Citera
2024-07-11, 22:12
Medlem
Citat:
Intressant, kan du berätta mer detaljerat om hur det gick till?

En förälder tog ett lån i mitt namn när jag var runt 18 - 19 och bodde hemma så den hade tillgång till min post. Bank-ID fanns inte då. Det rörde sig om ca 40k
Citera
2024-07-11, 22:14
Medlem
Nej, att använda någons bankid kräver planering, få tag på någons mobil/dator + kod, känns mer som personen hade ett ont uppsåt. Känns mer seriöst än att någon tagit 100 kr liggandes på ett bord
Citera
2024-07-11, 22:33
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterofCeremonies
En förälder tog ett lån i mitt namn när jag var runt 18 - 19 och bodde hemma så den hade tillgång till min post. Bank-ID fanns inte då. Det rörde sig om ca 40k

Förstår. Gissar att det som vanligt handlar om problematik med spel, droger eller shopping i som låg till grund för det hela...
Citera
2024-07-11, 22:34
Medlem
Quid pro quos avatar
Nej, självklart inte. Allvarliga egendomsbrott borde straffas med döden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in