2024-07-11, 22:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Förstår. Gissar att det som vanligt handlar om problematik med spel, droger eller shopping i som låg till grund för det hela...

Stämmer bra. Fanns alkohol och spelmissbruk med i bilden
Citera
2024-07-11, 22:38
  #14
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyVibes
Nej, att använda någons bankid kräver planering, få tag på någons mobil/dator + kod, känns mer som personen hade ett ont uppsåt. Känns mer seriöst än att någon tagit 100 kr liggandes på ett bord

Planering eller inte, tror det är superenkelt om man saknar moral och om tillfälle ges. Allt som krävs är att en familjemedlem lämnar mobilen öppet i ett par minuter. Har man levt med någon ett helt liv så vet man ett och annat.

Om man vet att personen använt koden "XXXX" i en massa andra sammanhang, vad tror du oddsen är för att det är samma kod till dennes bankid?
Citera
2024-07-11, 22:44
  #15
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag har aldrig gjort detta, eller blivit utsatt för det. Men jag känner folk som har blivit det. En tjej jag känner blev skinnad på 400k av sin pojkvän, som kom åt hennes BankID (minns inte om hon lånade ut sitt bankid eller om han lyckades "hacka" det på något sätt).

Det är nog enklare än vad man tror att hacka någons BankID, ifall man känner personen väl. Kan komma på en person på rak arm som jag tror att jag skulle kunna hacka om jag så ville då denne är otroligt usel på lösenord, använder alltid sitt favoritnummer om och om igen, så inte direkt ett komplicerat jobb att göra...

Hon förlät honom men det rann ut i sanden ändå. Sen så har vi det här med att ta sms-lån (oftast i familjemedlemmars namn). Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?
Klart jag kan förlåta nfg ibland som gör något litet fel.
men jag vet inte vad förlåtelse betyder egentligen.
det jag vill ha är gottgörelse. Inte gottsägelse.
jag vill att den andre
- visar att han fattar den psykiska skada han gjort mig
- visar på ånger
- kan visa att han tagit åt sig av det inträffade och lever ett bättre liv
- under längre tid
- och att han i möjligaste mån ersätter mig för den skada han åsamkat - t ex betalar tillbaka stulna pengar
------------
Det räcker fan inte om han går ner på knäna och gråter och ber om ursäkt.
- kan du förlåta mig, snälla, buhu jag skall aldrig göra så mer!!
Skall jag ge denne person en förlåtelse utan anledning?
För att han gråter för att ha blivit ertappad?
Och är rädd?
Hur känner man sig om personen fortsätter att göra samma fel igen?
Citera
2024-07-11, 22:55
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Planering eller inte, tror det är superenkelt om man saknar moral och om tillfälle ges. Allt som krävs är att en familjemedlem lämnar mobilen öppet i ett par minuter. Har man levt med någon ett helt liv så vet man ett och annat.

Om man vet att personen använt koden "XXXX" i en massa andra sammanhang, vad tror du oddsen är för att det är samma kod till dennes bankid?

Känns mer moraliskt förkastligt att personen använt sig av information eller tillfälle den fått genom att jag litat på personen för att stjäla, (inte kännt att jag behöver stänga mobil eller dölja kod inför denna). Jag skulle inte förlåta att någon tog kontanter heller men bankid känns ett snäpp värre.
Citera
2024-07-11, 23:10
  #17
Medlem
Det är oftast inte pengarna man blir irriterad över, utan att man känner sig så jävla tappad och efterbliven som litade på aset från första början. Hela ens syn på människan raseras ju liksom. Så nej, definitivt inte, so long goodbye.
Citera
2024-07-11, 23:23
  #18
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Det är oftast inte pengarna man blir irriterad över, utan att man känner sig så jävla tappad och efterbliven som litade på aset från första början. Hela ens syn på människan raseras ju liksom. Så nej, definitivt inte, so long goodbye.

Även om det är en familjemedlem? Det gör ju det hela lite mer komplicerat... familjen tenderar att förlåta det oförlåtliga, i min erfarenhet. Kärleken brukar vara för stark, även om från ett logiskt perspektiv så borde det vara godnatt.
Citera
2024-07-12, 00:36
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Även om det är en familjemedlem? Det gör ju det hela lite mer komplicerat... familjen tenderar att förlåta det oförlåtliga, i min erfarenhet. Kärleken brukar vara för stark, även om från ett logiskt perspektiv så borde det vara godnatt.
Ja alltså man träffas sannolikt på högtider och liknande men djupare än så kommer det aldrig mer att vara.

Sen föreställer jag mig att det är en väldigt nära relation om någon alls har ens bankid. Vet inte varför någon annan skulle behöva kunna den öht. Så bryts det förtroendet spelar det ingen roll om det så är knug carl gustav. Fuck em.
Citera
2024-07-12, 00:38
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?
Ja.

Till saken hör dock att jag är en person som tänker innan jag handlar, och är väldans restriktiv vad gäller vänner och bekanta. Värnar om min tillvaro och mitt liv och sinnesfrid mycket. Har inga fiender, ovänner, inga lån, inga lojaliteter annat än till familjen, och tänker inte tolerera att någon drar in skit innanför min tröskel, så att säga. Då måste man vara väldigt restriktiv med hur nära man släpper in folk, även vilka ens vänner umgås med.

Poängen är att jag aldrig hade hamnat i ett sånt läge att någon kommit åt någon värdehandling från mig och nyttjat den, just pga detta.
Men även Fort Knox har ju drabbats av inbrott, så om detta skulle hända på något otroligt utstuderat eller lömskt sätt ändå, att någon utnyttjat mig eller min gästfrihet, då är det definitivt bye-bye till både den personen inklusive alla i min umgängeskrets som umgås med den personen. Inga undantag. Iskallt. Jag begär inte mer av andra än jag kräver av mig själv.

Det skulle inkludera familjemedlemmar. Innan nån tycker det låter drastikt, så vill jag tillägga att det här kan inte ens förekomma i vår familj eller släkt, pga personligheterna vi är. Har aldrig heller skett, i generationer, så det är snarare en säker slutsats att dra, än att det tolkas som man ärr absolutistiskt och 'sppelar tuff' eller så.
Något sånt här har aldrig hänt mig nånsin, inte ens i närheten. Aldrig blivit bestulen eller bedragen, mycket pga umgänge och livsstil.

En anständig och önskvärd person som man kan kalla god vän, hade aldrig ens kommit på den här tanken i sin fantasi ens, precis så som jag är. Det är inget "litet" och inget "misstag", det är uppsåtligt och överlagt, och liknande saker kommer hända igen pga personens låga ribba.
Den som faktiskt både tänker ut att göra sånt här, och även utför det, är på motsatta sidan av det mänskliga spektrat än en själv; en människa som förpestar folks liv, men aldrig skulle tolerera att andra förpestade dennes liv på samma sätt. Lika önskvärd som cancer. Man måste stänga ut det, för att inte låta sitt liv och sinnesro besudlas med sånt här överhuvudtaget.
__________________
Senast redigerad av Robbinist 2024-07-12 kl. 01:22.
Citera
2024-07-12, 01:06
  #21
Medlem
Onanikrems avatar
Aldrig förlåtit människan, hade troligen slagit sönder den även om det var en kvinna! Blir man blåst på "laglig väg" är det illa nog, använda någons namn eller bank-id är mer än svineri, det är oåterkalleligt!
Citera
2024-07-12, 01:19
  #22
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag har aldrig gjort detta, eller blivit utsatt för det. Men jag känner folk som har blivit det. En tjej jag känner blev skinnad på 400k av sin pojkvän, som kom åt hennes BankID (minns inte om hon lånade ut sitt bankid eller om han lyckades "hacka" det på något sätt).

Det är nog enklare än vad man tror att hacka någons BankID, ifall man känner personen väl. Kan komma på en person på rak arm som jag tror att jag skulle kunna hacka om jag så ville då denne är otroligt usel på lösenord, använder alltid sitt favoritnummer om och om igen, så inte direkt ett komplicerat jobb att göra...

Hon förlät honom men det rann ut i sanden ändå. Sen så har vi det här med att ta sms-lån (oftast i familjemedlemmars namn). Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?

Nej. Men är man så dum så man "lånar ut" sitt bank-id kanske man gör det. Hur fan tänker man om man "lånar ut" det?
Och du får nog leva med att inte bli förlåten, det krävs betydligt mindre för att jag ska säga upp kontakten. En stöld på 400k, den skulden hade jag sålt.
Citera
2024-07-12, 01:52
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag har aldrig gjort detta, eller blivit utsatt för det. Men jag känner folk som har blivit det. En tjej jag känner blev skinnad på 400k av sin pojkvän, som kom åt hennes BankID (minns inte om hon lånade ut sitt bankid eller om han lyckades "hacka" det på något sätt).

Det är nog enklare än vad man tror att hacka någons BankID, ifall man känner personen väl. Kan komma på en person på rak arm som jag tror att jag skulle kunna hacka om jag så ville då denne är otroligt usel på lösenord, använder alltid sitt favoritnummer om och om igen, så inte direkt ett komplicerat jobb att göra...

Hon förlät honom men det rann ut i sanden ändå. Sen så har vi det här med att ta sms-lån (oftast i familjemedlemmars namn). Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?
Hade det varit min fru vore vi skilda idag. Hade det varit en person utanför familjen/släkten hade åtgärder av lämplig karaktär satts in. Nyckelordet här är lämplig.
Citera
2024-07-12, 06:52
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag har aldrig gjort detta, eller blivit utsatt för det. Men jag känner folk som har blivit det. En tjej jag känner blev skinnad på 400k av sin pojkvän, som kom åt hennes BankID (minns inte om hon lånade ut sitt bankid eller om han lyckades "hacka" det på något sätt).

Det är nog enklare än vad man tror att hacka någons BankID, ifall man känner personen väl. Kan komma på en person på rak arm som jag tror att jag skulle kunna hacka om jag så ville då denne är otroligt usel på lösenord, använder alltid sitt favoritnummer om och om igen, så inte direkt ett komplicerat jobb att göra...

Hon förlät honom men det rann ut i sanden ändå. Sen så har vi det här med att ta sms-lån (oftast i familjemedlemmars namn). Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?
Känner till den typen av människor. Man ska inte lämna ut bank-id:et ens till ens bästa vän. Jag ser alltid till att ingen ser när jag slår in den koden.
Och det är för att jag inte vill ge den möjligheten. Och då är det klart, alla respekterar det. 🤗

Men pin:et till mobilen är okej när man litar på människan. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in