Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?
Ja.
Till saken hör dock att jag är en person som tänker innan jag handlar, och är väldans restriktiv vad gäller vänner och bekanta. Värnar om min tillvaro och mitt liv och sinnesfrid mycket. Har inga fiender, ovänner, inga lån, inga lojaliteter annat än till familjen, och tänker inte tolerera att någon drar in skit innanför min tröskel, så att säga. Då måste man vara väldigt restriktiv med hur nära man släpper in folk, även vilka ens vänner umgås med.
Poängen är att jag aldrig hade hamnat i ett sånt läge att någon kommit åt någon värdehandling från mig och nyttjat den, just pga detta.
Men även Fort Knox har ju drabbats av inbrott, så om detta skulle hända på något otroligt utstuderat eller lömskt sätt ändå, att någon utnyttjat mig eller min gästfrihet, då är det definitivt bye-bye till både den personen inklusive alla i min umgängeskrets som umgås med den personen. Inga undantag. Iskallt. Jag begär inte mer av andra än jag kräver av mig själv.
Det skulle inkludera familjemedlemmar. Innan nån tycker det låter drastikt, så vill jag tillägga att det här kan inte ens förekomma i vår familj eller släkt, pga personligheterna vi är. Har aldrig heller skett, i generationer, så det är snarare en säker slutsats att dra, än att det tolkas som man ärr absolutistiskt och 'sppelar tuff' eller så.
Något sånt här har aldrig hänt mig nånsin, inte ens i närheten. Aldrig blivit bestulen eller bedragen, mycket pga umgänge och livsstil.
En anständig och önskvärd person som man kan kalla god vän, hade aldrig ens kommit på den här tanken i sin fantasi ens, precis så som jag är. Det är inget "litet" och inget "misstag", det är uppsåtligt och överlagt, och liknande saker kommer hända igen pga personens låga ribba.
Den som faktiskt både tänker ut att göra sånt här, och även utför det, är på motsatta sidan av det mänskliga spektrat än en själv; en människa som förpestar folks liv, men aldrig skulle tolerera att andra förpestade dennes liv på samma sätt. Lika önskvärd som cancer. Man måste stänga ut det, för att inte låta sitt liv och sinnesro besudlas med sånt här överhuvudtaget.