2024-07-12, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Lite så tänker jag också.

"Nothing says I'm sorry like money!" som ordspråket lyder.

Visa ord
I min värld blåser man inte någon på pengar, allra minst en anhörig eller vän.
Vägen till förlåtelse blir lång.
Citera
2024-07-12, 10:47
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Jag har aldrig gjort detta, eller blivit utsatt för det. Men jag känner folk som har blivit det. En tjej jag känner blev skinnad på 400k av sin pojkvän, som kom åt hennes BankID (minns inte om hon lånade ut sitt bankid eller om han lyckades "hacka" det på något sätt).

Det är nog enklare än vad man tror att hacka någons BankID, ifall man känner personen väl. Kan komma på en person på rak arm som jag tror att jag skulle kunna hacka om jag så ville då denne är otroligt usel på lösenord, använder alltid sitt favoritnummer om och om igen, så inte direkt ett komplicerat jobb att göra...

Hon förlät honom men det rann ut i sanden ändå. Sen så har vi det här med att ta sms-lån (oftast i familjemedlemmars namn). Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?
Nope, nix, never förlåtit.
Citera
2024-07-12, 10:48
Medlem
Ghastens avatar
Nej det hade jag inte kunna göra. Skulle se till att få tillbaka mina pengar sen bryta kontakten.

Får jag inga pengar tillbaka så hade jag trakasserat honom resten av livet på alla sätt jag kunde.
Citera
2024-07-12, 10:48
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Skulle nog inte kunna lita på honom även om pengarna lämnades tillbaka så svaret på frågan får bli ja.

Om han lade på extra som kompensation, då?

Jag har en polare som är skyldig mig pengar, det har tagit lång tid men nu har han börjat betala av och ska lägga på en extra summa i ränta för sveda och värk. Det hjälper lite iaf.
Citera
2024-07-12, 10:54
Medlem
Citat:
Om han lade på extra som kompensation, då?

Jag har en polare som är skyldig mig pengar, det har tagit lång tid men nu har han börjat betala av och ska lägga på en extra summa i ränta för sveda och värk. Det hjälper lite iaf.

Vet faktiskt inte. Kanske lite men det skulle nog ändå ta lång tid innan jag kunde lita på personen igen. Kanske beror det på hur nära man står varandra också.

Det är kanske bra att vara lite försiktig med att ge ut koder och lösenord också. Tillfället gör tjuven heter det ju.
Senast redigerad av Hiitsme 2024-07-12 kl. 11:02.
Citera
2024-07-12, 10:58
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Vet faktiskt inte.

Det är en intressant fråga, eller hur?

Från ett rent pragmatiskt perspektiv så blir det ju en "plusaffär". Vi säger att din polare tar 20k av dig. Han mår så dåligt och har så mycket samvetskval att när han väl kommer tillbaka back on track, tar sig tillbaka in i livet igen, börjar jobba igen så swishar han dig 30k två-tre månader senare.

Men människor är ju lite mer komplicerade än att bara gå "ah! 10k profit på 2-3 månader" - vi är emotionella varelser. Kommer att tänka på filmen Uncut Gems, där Adam Sandler spelar en spelmissbrukare som driver en affär där han kränger diamanter och juveler. Han är djupt in deep med maffian över sina spelskulder, men det slutar med att han vinner ett enormt bet och kan betala av dem med råge - men de skjuter honom i skallen ändå, pga respektlösheten som han visat tidigare.
Citera
2024-07-12, 11:04
Medlem
Citat:
Det är en intressant fråga, eller hur?

Från ett rent pragmatiskt perspektiv så blir det ju en "plusaffär". Vi säger att din polare tar 20k av dig. Han mår så dåligt och har så mycket samvetskval att när han väl kommer tillbaka back on track, tar sig tillbaka in i livet igen, börjar jobba igen så swishar han dig 30k två-tre månader senare.

Men människor är ju lite mer komplicerade än att bara gå "ah! 10k profit på 2-3 månader" - vi är emotionella varelser. Kommer att tänka på filmen Uncut Gems, där Adam Sandler spelar en spelmissbrukare som driver en affär där han kränger diamanter och juveler. Han är djupt in deep med maffian över sina spelskulder, men det slutar med att han vinner ett enormt bet och kan betala av dem med råge - men de skjuter honom i skallen ändå, pga respektlösheten som han visat tidigare.

Ja, onekligen. Ibland är saker inte svarta eller vita.
Citera
2024-07-12, 11:05
Medlem
Om personen betalat tillbaka direkt, men det lär ju inte hända. Dessutom skulle det leda till kris i förtroendet framöver, skulle gömma viktiga prylar osv. Relationen skulle aldrig bli densamma.
Citera
2024-07-12, 11:09
Medlem
Jag skulle dräpa vederbörande, oavsett konsekvenser.
Citera
2024-07-12, 11:17
Avslutad
Nej, aldrig.

BankID är en identitetshandling. Som att få körtkort eller pass stulet. Det är allvarligt. Det är inte bara en app i mobilen liksom.
Citera
2024-07-12, 11:24
Avslutad
Citat:
Jag har aldrig gjort detta, eller blivit utsatt för det. Men jag känner folk som har blivit det. En tjej jag känner blev skinnad på 400k av sin pojkvän, som kom åt hennes BankID (minns inte om hon lånade ut sitt bankid eller om han lyckades "hacka" det på något sätt).

Det är nog enklare än vad man tror att hacka någons BankID, ifall man känner personen väl. Kan komma på en person på rak arm som jag tror att jag skulle kunna hacka om jag så ville då denne är otroligt usel på lösenord, använder alltid sitt favoritnummer om och om igen, så inte direkt ett komplicerat jobb att göra...

Hon förlät honom men det rann ut i sanden ändå. Sen så har vi det här med att ta sms-lån (oftast i familjemedlemmars namn). Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?

Det är en form av våld. Förlåta? Det går ju inte då förtroendet är skadat. Då kan man inte lita på personen i hemmet som ska vara en trygg plats.
Citera
2024-07-12, 11:29
Avslutad
Citat:
Problemet är dock att en del familjemedlemmar kan inte myggas av. Om din 14-åriga dotter plockat 40 lakan av dig för att beställa hem lyx-skönhetsprodukter, eller om din 15-åriga son dragit ditt kort och köpt skins på Call of Duty för 50k, så är du fortfarande skyldig att ta hand om dem tills de blir myndiga.

Sen att du säger "bye bye till personen och alla som umgås med den".

Det där kommer att bli svårt att applicera i verkligheten. För bara för att någon gjort något mot dig, så kommer det vara en stor skala människor som kommer förlåta denne, och kommer fortsätta hänga med den. Vilket gör att för att din princip ska fungera, så måste du vara bekväm med att ducka en majoritet av alla sociala händelser de kommande åren - vilket du kanske är OK med, men många hade kastat in handduken.

Case in point: Jag gjorde några riktigt dumma grejer för några år sedan, till den grad mina föräldrar tyckte att jag inte skulle bli förlåten för detta - men de förlät mig ändå. De orkade inte vara arga på mig i långa loppet, det är så de flesta funkar. Det är även så jag funkar - om någon har gjort något mot mig som är över gränsen, så orkar jag inte kanalisera agg mot denne över tid, då jag själv mår dåligt av det hela.

Föräldrar är något annat. Den kärleken. Hoppet är det sista som man överväger. Självklart beroende på åldern hur man reagerar. En ung person har inte samma konsekvenstänk. En partner måste man lita på. Det ska vara en vuxen person. Något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in