2014-04-23, 13:58
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Vet du att Bellmans, Falcon Export och Millenium är samma öl som bryggeriet bara spär ut med vatten olika?

Haha! Sure thing.

Lika sækert som att Sofiero bara ær slattarna från alla andra øl.
Citera
2014-04-23, 14:06
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Vet du att Bellmans, Falcon Export och Millenium är samma öl som bryggeriet bara spär ut med vatten olika?

Vad menar du med spär ut? Att man på riktigt spär ut efter själva bryggningen är färdig? Vilket jag tror bara är en seglivad myt, som du dock är välkommen att motbevisa att den verkligen är sann. Eller att man använder olika mängd vatten genom själva bryggprocessen? Om det ligger till så att det är det senare så är det verkligen inte samma öl eller att man i regelrätt mening spär ut. Vatten är liksom en av huvudingredienserna i öl med vilken man reglerar smaker och bestämmer karaktären med så olika mängd vatten med samma malt- och humlemängd kan skapa relativt olika öl.
Citera
2014-04-23, 15:37
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Vad menar du med spär ut? Att man på riktigt spär ut efter själva bryggningen är färdig? Vilket jag tror bara är en seglivad myt, som du dock är välkommen att motbevisa att den verkligen är sann. Eller att man använder olika mängd vatten genom själva bryggprocessen? Om det ligger till så att det är det senare så är det verkligen inte samma öl eller att man i regelrätt mening spär ut. Vatten är liksom en av huvudingredienserna i öl med vilken man reglerar smaker och bestämmer karaktären med så olika mängd vatten med samma malt- och humlemängd kan skapa relativt olika öl.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Haha! Sure thing.

Lika sækert som att Sofiero bara ær slattarna från alla andra øl.

Det kallas för "high gravity brewing", vilket alla stora bryggerier sysslar med och det går ut på att man brygger en stark bas som jäses mycket snabbt, vilket man sedan blandar ut till den alkoholmängd som olika marknader vill ha och för olika varumärken som man har.
Citera
2014-04-23, 17:57
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:

Ofan, det är ju redigt olika smak på dessa. Har du någon källa på det? Att man spär ut, eller tvärt om, "fyller på" med alkohol har jag trott att man gjort länge. Smaka bara på en riktigt stark bira så är det ganska uppenbart då det smakar som om man tillsatt sprit.
Citera
2014-04-23, 21:20
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Ofan, det är ju redigt olika smak på dessa. Har du någon källa på det? Att man spär ut, eller tvärt om, "fyller på" med alkohol har jag trott att man gjort länge. Smaka bara på en riktigt stark bira så är det ganska uppenbart då det smakar som om man tillsatt sprit.
Min källa när det gäller Falcons öl är min kollegas bror som arbetar på bryggeriet. Tycker du att de smakar olika? Har du gjort en provning där du druckit dem bredvid varandra? Det har jag och tycker att färg, doft och smak är väldigt lika.

Se även mitt svar ovan för metoden hur man gör i de stora bryggerikoncernerna för att spara pengar och öka produktionen.

Och nej, jag tror inte att de spär ut med sprit i stark öl. Men de billiga varianterna smakar sprit för att det finns inte så mycket annan smak som döljer den smaken. Jämför till exempel med alkoholstark belgisk öl eller en imperial stout, där alkoholhalten kan vara väl dold.
Senast redigerad av gr6810 2014-04-23 kl. 21:25.
Citera
2014-04-23, 22:34
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Min källa när det gäller Falcons öl är min kollegas bror som arbetar på bryggeriet. Tycker du att de smakar olika? Har du gjort en provning där du druckit dem bredvid varandra? Det har jag och tycker att färg, doft och smak är väldigt lika.

Se även mitt svar ovan för metoden hur man gör i de stora bryggerikoncernerna för att spara pengar och öka produktionen.

Och nej, jag tror inte att de spär ut med sprit i stark öl. Men de billiga varianterna smakar sprit för att det finns inte så mycket annan smak som döljer den smaken. Jämför till exempel med alkoholstark belgisk öl eller en imperial stout, där alkoholhalten kan vara väl dold.

Självklart är det en kollegas brors kusins barnvakts ex's svågers gamla dagisfrökens morfar....

Njea, det krävs mer för att övertyga mig.
Citera
2014-04-23, 23:29
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:

Jag tycker att Falconen smakar tamt jämfört med Bellman, har testat båda bredvid varandra och känner skillnad på smakerna.

Du påstår alltså att billig stark öl har för lite öl-smak, så att alkoholsmaken slår igenom? Hur mycket ölsmak har då den genomsnittliga ölen? När smakar det för mycket öl och för lite alkohol? Spär man ut med extra mycket vatten för att få folköl att smaka piss?
Citera
2014-04-24, 00:14
Medlem
gr6810s avatar
Ni får tro vad ni vill om mina kunskaper om high gravity brewing och hur de stora bryggerierna gör för att kapa produktionstid och kostnader.

Tycker ni att ölen smakar gott så drick den.
Citera
2014-04-24, 03:06
Medlem
Godamonginsectss avatar
Var i Kina för några veckor sen och drack TsingTao och blev jävligt kär i den.

Jag är inte säker på vad det är som gjorde den så god, den är uppenbarligen väldigt ljus och lättdrucken, med endå en tydlig beskhet i smaken. Faktum är att jag inte ens gillat öl speciellt mycket innan men har börjat njuta av olika öl efter detta.

Anyway, vet någon en liknande öl som finns i Sverige? Tycker att svenska lagers som jag testat typ Norrlandsguld, Pripps, Falcon osv bara smakar blaj.
Citera
2014-04-24, 04:10
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
Precis som Stouts och Porters är en typ av ales

Delvis ratt. Alla olar kan delas in i kategorierna Ale eller Lager vilket beror pa jasten som anvands. Daremot ar inte Stout och Porter alltid Ale-typ, t.ex. ar Baltic Porter oftast Lager-typ

Citat:
Det kallas för "high gravity brewing", vilket alla stora bryggerier sysslar med och det går ut på att man brygger en stark bas som jäses mycket snabbt, vilket man sedan blandar ut till den alkoholmängd som olika marknader vill ha och för olika varumärken som man har.

Det du beskriver ar korrekt men termen du anvander ar fel. High-gravity brewing, ar tvartom, ett dyrare satt att brygga ol pa och anvands ej av stora foretag. Daremot stammer det att det ar vanligt att spada ut originalbrygden med mer vatten for att fa till den ol man vill salja.
Citera
2014-04-24, 04:14
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godamonginsects
Var i Kina för några veckor sen och drack TsingTao och blev jävligt kär i den.

Jag är inte säker på vad det är som gjorde den så god, den är uppenbarligen väldigt ljus och lättdrucken, med endå en tydlig beskhet i smaken. Faktum är att jag inte ens gillat öl speciellt mycket innan men har börjat njuta av olika öl efter detta.

Anyway, vet någon en liknande öl som finns i Sverige? Tycker att svenska lagers som jag testat typ Norrlandsguld, Pripps, Falcon osv bara smakar blaj.

Det som gor att Tsingtao skiljer sig ar for att en del av malten som anvands ar gjord av ris vilket gor att den har lattare kropp, smakar nagot sotare samt blir valdigt "frisk" i smaken.
Citera
2014-04-24, 04:33
Medlem
Godamonginsectss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjeep
Det som gor att Tsingtao skiljer sig ar for att en del av malten som anvands ar gjord av ris vilket gor att den har lattare kropp, smakar nagot sotare samt blir valdigt "frisk" i smaken.

Jag förstår, intressant, tack. Då har jag iaf en aning om vad jag ska leta efter på systemet .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in