2011-05-09, 17:35
Medlem
Chimey eller hur den stavas tycker jag är en god annorlunda öl, men om jag skall ta en jag dricker mest är det nog Lapin.
Citera
2011-05-09, 17:37
Medlem
savoxovass avatar
Iskall Franziskaner Weiss Bier är njutning en varm sommardag. Inte alla som gillar den här öltypen som är lite speciell i karaktären. Vore kul att någon gång få avnjuta en bavarisk veteöl på en autentisk plats i södra Tyskland nån gång.

http://www.franziskaner.com/

Veteöl räddade oss ifrån ottomanska riket en gång i tiden
Citat:
1683 - Bavarian Troops Drunk with Victory
The Bavarian troops stationed at the gates of Vienna to fight the Turks are supplied with weiss beer via the Danube. They win in the end.
Citera
2011-05-09, 18:20
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smooth
De flesta julöl brukar ju bekant vara mörkare öl och dessa gillar jag skarpt. Är det Ale-sorter eller vad beror den mörkare färgen på? Vad ska man beställa om man vill ha något liknande när det inte är juletider?
nu ska jag inte snacka för mycket då jag inte är supervass just inom julöl, men de flesta julöl är väl i grund och botten vanlig lager,
tänk dig t.ex. en falcon bayersk för att få dig en lätt jämförelse av en mörkare lager som är något så lik en julöl. (detta gäller svenska tillverkare, för andra utländska så kan julölen vara "vad som helst")
eller typ påsköl som i tyskland är i märzen-stil.

tänk på att färgen inte har så mycket med smaken att göra, men vill du ha lite mustigare öl, så drick t.ex. bayerskt eller ale.
Citera
2011-05-09, 18:32
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -CornDog-
Hämtade precis hem ett antal Brew dog Tokyo. Har testat dessa en gång tidigare och det är en av få 10-poängare. En välbalanserad stout på 18,2%.

Nu återstår att se om den håller en andra provning. Det är ju inte direkt en standardöl om man så säger.
privatimport eller går den att beställa via systemet?
Citera
2011-05-09, 18:52
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
privatimport eller går den att beställa via systemet?

Finns i beställningssortimentet.
Citera
2011-05-09, 22:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dnime
Är det någon som har druckit McEwan's Export? Jag drack den förra året när jag var på en fest i Skottland och tyckte att den var otroligt god, jag var dock redan aningen påverkad vid det laget och litar därför inte på min egen åsikt. Någon som kan slå ner eller förstärka min tro angående denne, möjligen, fantastiska öl?

Annars så är ju Kilkenny en given favorit om du frågar mig.
Jodå, den har provats. Den fanns på bolaget för några år sedan och om jag minns rätt så var den ganska söt med en lite kola/knäckaktig ton. Jag minns den som god iaf.
Citera
2011-05-09, 22:28
Medlem
Mitternachts avatar
Innis & Gunn, Newcastle brown ale och Berner är klara favoriter! En Falcon bayerskt är ju aldrig fel heller
Citera
2011-05-10, 13:40
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Finns i beställningssortimentet.
den hade jag missat....
jaja, då beställer jag ett kolli.
Citera
2011-05-10, 16:03
Medlem
-CornDog-s avatar
Jag hade nog lite tur som fick Tokyo på en gång då mina kompisar har beställt runt 5 ggr utan lycka. Kanske det har löst sig med leveranser nu. Lycka till med beställningen.
Citera
2011-05-10, 18:22
Bannlyst
Lapin Kulta, Falcon, Goblinskitet och Bishops Finger.
Citera
2011-05-10, 18:48
Medlem
spida-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Tycker snarare tvärt om, jag blir alltid seg i magen av mycket ljus lager, troligen på grund av hög kolsyra. Ale och stout är det som fungerar bäst för min del att dricka större mängder av, men folk fungerar väl olika.

Samma här, dock så blir man föraktad som en ölsnobb om man dyker upp med en ale på fest. Nej om det ska drickas mycket så måste det vara öl med lite kolsyra i, det är ju ingen nackdel att dom ofta är godare heller.
Citera
2011-05-10, 19:14
Medlem
freddags avatar
har man nånsin smakat murauer (lokalt österikiskt öl ) så vet man att godare kan det inte bli...givetvis finns det inte att få tag på i sverige..(och knappt i österike heller)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in