2024-07-09, 07:26
Medlem
knors avatar
https://www.di.se/digital/annu-ett-drapslag-for-bitcoin-raset-fortsatter/

Ännu ett dråpslag för bitcoin – raset fortsätter

Nya uppgifter skakar om kryptomarknaden och under fredagsmorgonen sjönk bitcoinpriset till under 54.000 dollar. Nedgången klassas som den mest utmärkande sedan FTX kollapsade 2022.
Uppdaterad: 5 juli 2024, 13:41
Publicerad: 5 juli 2024, 11:57

Jaha

Sedan dess (4 dagar sedan) är Bitcoin upp 6% och ännu mer om man väger in kronförsvagningen.

Det jag vill förmedla är att traditionell media älskar att trasha Bitcoin. Minsta negativa grej och vips skriver man att Bitcoin är helt kört. "Dråpslag" och "raset fortsätter" är inte direkt mjuka rubriker. Om Bitcoin går upp skriver man på sin höjd att det gör det.

Detta är ingen rek att varken köpa eller sälja, men att låta DI-rubriker styra beteendet är vanskligt.
Citera
2024-07-09, 09:58
Medlem
wes420s avatar
Har hänt grejer med monero sista veckan, gått ner en hel del.

När DI skriver sådär lm crypto så kan det vara dags för ett köp.

Vad såna där tomtar skriver ska man ta med en stor nypa salt och tänka motsatsen.
Senast redigerad av wes420 2024-07-09 kl. 10:00.
Citera
2024-07-09, 10:58
Medlem
ManicToos avatar
Sist jag tittade var BTC nere i 16k så ändå hyffsad utveckling sista året? Bara newbies som kan ha förlorat.

Jag hade personligen sålt allt. BTC har inget inneboende värde. Man ska inte hålla på med lottsedlar. Fast denna åsikt hade jag även på 16k.

Gissning från en amatör är att BTC helt och hållet är kopplat till USA-börsens AI-boom, det är samma slags fanboys som investerar i båda och båda är beroende av heta men falska nyhets-rubriker som håller fanboys heta. Men när de tar slut kommer USA-börsen att falla rejält och då dyker även BTC. Och troligen mycket mer än börsen, som ytterst sällan faller t.ex 50% ens i den djupaste dipp utspridd över 18 månader.
Senast redigerad av ManicToo 2024-07-09 kl. 11:01.
Citera
2024-07-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo

Jag hade personligen sålt allt. BTC har inget inneboende värde. Man ska inte hålla på med lottsedlar. Fast denna åsikt hade jag även på 16k.

Standard boomer åsikt Bitcoins inneboende värde är energi och matematik. Andra valutors inneboende värde är efterblivna politikers värdelösa lögner

OT: https://buybitcoinworldwide.com/bitcoin-is-dead/
Jag köper iaf!
Citera
2024-07-09, 11:08
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Standard boomer åsikt Bitcoins inneboende värde är energi och matematik. Andra valutors inneboende värde är efterblivna politikers värdelösa lögner

OT: https://buybitcoinworldwide.com/bitcoin-is-dead/
Jag köper iaf!
Så du tar ut din lön i BTC? För svenska sedlar har du ju mindre förtroende för.
Citera
2024-07-09, 11:09
Medlem
Citat:
Sist jag tittade var BTC nere i 16k så ändå hyffsad utveckling sista året? Bara newbies som kan ha förlorat.

Gissning från en amatör är att BTC helt och hållet är kopplat till USA-börsens AI-boom, det är samma slags fanboys som investerar i båda och båda är beroende av heta men falska nyhets-rubriker som håller fanboys heta. Men när de tar slut kommer USA-börsen att falla rejält och då dyker även BTC. Och troligen mycket mer än börsen, som ytterst sällan faller t.ex 50% ens i den djupaste dipp utspridd över 18 månader.

Ett tips är att faktiskt läsa på innan du börjar skriva om saker du inte har någon aning om.

Nu är det dock ganska uppenbart att du bara trollar och hittar på dock
Citera
2024-07-09, 11:11
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Ett tips är att faktiskt läsa på innan du börjar skriva om saker du inte har någon aning om.

Nu är det dock ganska uppenbart att du bara trollar och hittar på dock
Jag har kommenterat och läst i BTC-trådarna redan 2020 och är väl insatt i frågan. Din kommentar är en typisk fanboy-kommentar och du var bara tvåa på bollen. Just drygheten hos BTSs fanboys är det som är mest slående. Och med dryghet kan man alltid få upp en kurs, men verkligheten kommer alltid ikapp. BTC kommer att sluta på Noll, precis som alla andra digitala valutor. Och f.ö. även riktiga valutor, även om de har längre hållbarhet typ 100 år mot 4 år.
Citera
2024-07-09, 11:12
Medlem
Citat:
Så du tar ut din lön i BTC? För svenska sedlar har du ju mindre förtroende för.

Nej tyvärr gör man det är det i Sverige får man betala över 100% i skatt.

(FB) Sverige HATAR krypto (104% skatt på vinster)
Citera
2024-07-09, 11:13
Medlem
Jag förstår inte ståhejet. Bitcoin är en väldigt volative (instabil) valuta och kommer alltid att svänga mycket mer i värde än de flesta andra valutor. Både upp och ner.

Det räcker som sagt att någon större aktör säljer eller köper så svänger det, det räcker med ett rykte eller att någon annan kryptovaluta blir populärare och tusen andra saker som kan påverka hur folk tänker om hur bitcoin går upp eller ner.

De allra flesta vill förstås att bitcoin ständigt går upp så de blir väl helt chockade när det går ner.
Citera
2024-07-09, 11:14
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Nej tyvärr gör man det är det i Sverige får man betala över 100% i skatt.

(FB) Sverige HATAR krypto (104% skatt på vinster)
Orsaken till att du inte tar ut din lön i BTC, eller åtminstone växlar in hela din lön när du fått den, är i själva verket att du tror mer på en svensk tjugolapp än på BTC. Du bara inte vill erkänna det på FB.

Det är alltid en lek i BTC-trådarna "valutor är FIAT". BTC är den ultimata FIAT, styrd av en handfull personer, en del numera i fängelse, som manipulerar 100.000 optimistiska fanboys.
Citera
2024-07-09, 11:21
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:

Det finns en poäng men om vi ska vara brutalt ärliga är ju det mesta av vad finansvärlden sysslar med också mer lotteri (eller iaf poker) än något annat. Handlar du inte med aktier/fonder heller?

Citat:
Gissning från en amatör är att BTC helt och hållet är kopplat till USA-börsens AI-boom

Hur motiverar du det med tanke på att BTC:s iögonfallande värdeökningar är betydligt äldre än AI-hypen?
Citera
2024-07-09, 11:45
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Det finns en poäng men om vi ska vara brutalt ärliga är ju det mesta av vad finansvärlden sysslar med också mer lotteri (eller iaf poker) än något annat. Handlar du inte med aktier/fonder heller?

Hur motiverar du det med tanke på att BTC:s iögonfallande värdeökningar är betydligt äldre än AI-hypen?
AI-hypen har samma grunddrag som BTC-hypen, men de grunder som behövdes för hyper som dessa, internet och fanboys, har ju funnits i åtminstone 10 år och vi har t.ex haft världshistoriens längsta uppgång på börsen 2008-2020/24. Allt är en del avsamma hype-känsla som vi äldre inte går på men å andra sidan är vi förlorarna de senaste åren. Men sett 1000 år tillbaka så finns det ekonomiska grundlagar som alltid återför bubblor till normalläge så det är garanterat att alla dessa bubblor försvinner.

Här ett av mina favoritdiagram. Den visar hur samtliga ekonomiska bubblor i världehistorien byggts upp psykologiskt. Vi är just nu i "return to normal" för börsen och "New paradigm" för AI:
https://transportgeography.org/contents/chapter3/transportation-and-economic-development/bubble-stages/
Själv längtar jag efter Capitulation för börsen i USA. Som även ger BTC samma läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in