2024-05-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche
Men du som är matematiklärare, kan du då inte bara förklara exakt hur TS skatteuträkning i det första inlägget är felaktig? Dvs var exakt ligger räknefelet som ger att skatten inte alls blir enligt vad uträkningen (och skatteverket och alla andra) menar att den blir?

Med TS egna siffror givetvis och inte några "egna exempel" på något helt annat som inte har med detta specifika fall att göra.
Han har ju redan betalat för minst 2 tjänster, varför ska han inte betala till mig för den rätta uträkningen och förklaringen?
För övrigt han kanske har tradeat med IOTA och ICP, i så fall är det rätt åt han.
Citera
2024-05-05, 22:39
Medlem
https://bitcoinmiljonaren.se/

Läs denna boken.

Sverige är ett efterblivet uland ifrågan.
Citera
2024-05-06, 00:05
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Han har ju redan betalat för minst 2 tjänster, varför ska han inte betala till mig för den rätta uträkningen och förklaringen?
För övrigt han kanske har tradeat med IOTA och ICP, i så fall är det rätt åt han.
Skriv hur det ligger till, detta är ett diskussionsforum och inte ett dagcenter.
Citera
2024-05-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Men driver dom eller? Hur fan kan du behöva skatta på förluster?

Alla med isk eller kf skattar ju även om man bara går med förlust. Du får ju till och med skatta även om pengarna bara ligger på isk kontot utan att ens gjort någon affär.
Citera
2024-05-06, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Det har inte med saken att göra, vilken strategi som är "bäst", det handlar om att detta är ren stöld från staten

Jo jag håller med. Men i detta fallet är väl problemet just alla trades som skattas vid vinst men inte kvittas helt mot alla förluster? Så problemet är att det gjorts väldigt många affärer. Utöver det så är det väl andra avgifter vid varje affär också? Typ som courtage vid handel med aktier.

Så att göra 100k i vinst över ett år med hundratals små affärer blir dyrt jämfört med att göra 100k i vinst på att låta dom ligga stilla och växa
Citera
2024-05-06, 02:27
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Af
Jag handlar aktivt med kryptovalutor och gjorde år 2023 en vinst på 228 874 kr.

Denna vinst kommer inte från en enda trade, utan jag har lagt totalt 248st trades under 2023 där jag har haft många förluster och många vinster.

Nu har jag fått bekräftat, både från min redovisningskonsult, från skatteverket och från en fristående skattejurist, att skatteverket kommer beskatta mig på 238 534 kr. Det vill säga, jag kommer att betala mer skatt än vad jag har tjänat under året.

För att förtydliga:
Min totala vinst under 2023 från min trading är 228 874 kr
Den totala skatten jag måste betala på grund av min trading är 238 534 kr
Dvs. 104% av min totala vinst

Detta är på grund av att man tvingas deklarera alla sina förluster för sig och sina vinster för sig när det kommer till kryptohandel.

Mina totala vinster uppgår till 2 116 438 kr.
Mina totala förluster uppgår till 1 887 564 kr.

Sedan tar då Skatteverket och kvittar 70% av den totala förlusten mot hela den totala vinsten för att räkna ut “nettovinsten”.

På det här sättet: 2 116 438 kr - (1 887 564 kr - 70%) = 795 143 kr.

Så enligt Skatteverkets beräkning så anser dom då att min “nettovinst” är 795 143 kr. Och jag ska då betala 30% skatt på min “nettovinst” vilket blir 238 534 kr.

Nu var mina volymer inte så stora detta år. Men detta sätt att beskatta kryptohandlare kan i teorin försätta folk i personlig konkurs, trots att dom gör profit på sin trading.

Exempel:
Man trade:ar med stora volymer och tar många trades under ett år. Säg att man har:
Totala förluster på 10 000 000 kr
Totala vinster på 10 000 000 kr

Om man då får dra av 70% av sina förluster mot 100% av sina vinster så blir formeln såhär:
10 000 000 kr - (10 000 000 kr * 0.7)

Vilket ger en “nettovinst” på 3 000 000 kr.
Om man då ska betala 30% skatt på “nettovinsten” så måste man då betala 900 000 kr, även fast man inte ens tjänat en enda krona på handeln.

Hur skevt är inte detta? Hur kan ingen annan ha reagerat på detta innan?

Vad kan man göra åt detta?

Mvh, desperat day trader

Så har det varit sedan Lövfen tyckte det skulle vara så.

Enda sättet du kan undvika denna idioti är att handla via ett utländskt registrerat bolag.
Kostar förvisso en slant hade definitivt blivit billigare för dig
Citera
2024-05-06, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Alla med isk eller kf skattar ju även om man bara går med förlust. Du får ju till och med skatta även om pengarna bara ligger på isk kontot utan att ens gjort någon affär.
Men då är skatten relativt låg och man slipper beräkna skatt på varje transaktion. Med reglerna för kryptovalutor kan skatten bli så hög att man går i personlig konkurs.
Citera
2024-05-06, 06:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Af
Mycket oklart vad anledningen är.
Detta appliceras bara på krypto, inte på aktier. Ja, med aktier får man dra av alla förluster som jag förstår det iaf.

Skatteverket svarar bara "det är så lagarna ser ut".

Ja, jag funderar på att sprida detta men vill se vad fb har att säga först.
De flesta som tradar aktier använder ISK konto, och då får du inte dra av några förluster. Det är schablonbeskattning som gäller
Citera
2024-05-06, 08:45
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Jo jag håller med. Men i detta fallet är väl problemet just alla trades som skattas vid vinst men inte kvittas helt mot alla förluster? Så problemet är att det gjorts väldigt många affärer. Utöver det så är det väl andra avgifter vid varje affär också? Typ som courtage vid handel med aktier.

Så att göra 100k i vinst över ett år med hundratals små affärer blir dyrt jämfört med att göra 100k i vinst på att låta dom ligga stilla och växa

Jag håller med, att passivt investera är generellt bättre än aktivt, enl. många studier. Dock blir det ju märkligt att staten mer eller mindre förbjuder aktivt investerande för privatpersoner gällande vissa tillgångar (i detta fall krypto) - då i form av en slags böter.
Citera
2024-05-06, 11:41
Medlem
RumpNietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud

Med andra ord så är även du fullt medveten om att uträkningen är korrekt och sitter bara och trollar.

För precis så som TS beskriver fungerar det ju som sagt enligt gällande lagar och regler, inte bara för krypto utan för terminer och CFDer och lite allt möjligt som inte är typ "vanliga aktier eller fonder". Så om du hävdar något annat får du nog lägga fram konkreta belägg för det, annars är dina inlägg här bara irrelevant spam.
Citera
2024-05-06, 13:00
Medlem
bergsdals avatar
Första felet du gjorde var att inte generera din egna krypto. Du måste kapa tråden som kan koppla din egna identitet med X värde krypto. Man måste alltid skapa din egna krypto från datorn

Andra felet var att du deklarera + kopplade ett bank-konto med valfri krypto-hemsida (se fel 1)

Det man måste göra är att alltid producera ditt egna krypto (bitcoin osv) om du vill "day trade", sedan köpa guld som kan kvitteras in exempelvis. Kvitto är viktigt i detta scenario. Om du vill växla med riktiga pengar. Man får bara använda mängden krypto som din dator har lyckats producera för "day trade"

Slutligen. Du gjorde fel och det finns inget att göra längre. Se felen och sluta upp med det
Citera
2024-05-06, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche
Med andra ord så är även du fullt medveten om att uträkningen är korrekt och sitter bara och trollar.

För precis så som TS beskriver fungerar det ju som sagt enligt gällande lagar och regler, inte bara för krypto utan för terminer och CFDer och lite allt möjligt som inte är typ "vanliga aktier eller fonder". Så om du hävdar något annat får du nog lägga fram konkreta belägg för det, annars är dina inlägg här bara irrelevant spam.
Uträkningen är korrekt bara för att en dator eller kalkylator används, men deklarationen är fel och därför den slutliga skatten.

Man drar inte av kapitalförlust när man har gjort en vinst jävla puckon allihopa ni förtjänar 400% skatt och arabgrannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in