2024-08-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Jahapp, fanns undantag där. Det gäller även parkeringsavgifter?

Nu var vi där igen! Stämmer, det var ju ingen kontrollavgift. Nej, då är det standardregler som gäller, stämningsansökan skall lämnas till den domstol som är i det område där gäldenären bor.

Uppenbart vet dock inte den som skriver för hotellets räkning skillnaden, i det senaste svaret upprepas kravet på tillstånd och att överträdelse skulle beivras!
Citera
2024-08-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nu var vi där igen! Stämmer, det var ju ingen kontrollavgift. Nej, då är det standardregler som gäller, stämningsansökan skall lämnas till den domstol som är i det område där gäldenären bor.

Uppenbart vet dock inte den som skriver för hotellets räkning skillnaden, i det senaste svaret upprepas kravet på tillstånd och att överträdelse skulle beivras!

Ja finns ju onekligen en del man kan hugga på så amatörmässigt som hotellet hanterar allting med skyltning, begrepp och fan o hans moster
Citera
2024-08-05, 14:22
Medlem
Citat:
Ja finns ju onekligen en del man kan hugga på så amatörmässigt som hotellet hanterar allting med skyltning, begrepp och fan o hans moster
Högst skrattretande i sin helhet. Resultatet att de gett sig in på något som de inte har kompetens till.
Citera
2024-08-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Nej jag tror det är förbjudet att bosätta sig på treriksröset? :-)
Men jag gissar att målet kommer att drivas i den tingsrätt som Hotellet "har närmast" till ?
Eller kan jag besöka en annan tingsrätt?

Se även det jag svarat Donner123. Just skrivningen "parkeringsavgift" ändrar förutsättningarna en del.
Citera
2024-08-05, 14:26
Medlem
Citat:
Jag svarade
"Som tidigare meddelats avvisas fakturan i sin helhet enär skyltningen på platsen ifråga ej medger rätt att påföra parkeringsavgift."

Jag fick svaret kort därefter:

"Som vi svarat dig tidigare är det tydligt skyltat på alla parkeringen infarter att p tillstånd krävs och atr överträdelse beivras. Var snäll och betala er faktura den kommer vi annars skickas direkt till Tingsrätten"

Det verkar ju som att de vet turordningen i alla fall.

Kommer jag att behöva besöka tingsrätten? Det är en resa på 40 mil ToR.
Eller kommer Tingsrätten att kontakta mig först för yttrande?

Svara: "Ser fram emot en rättslig prövning av ärendet".
Citera
2024-08-05, 14:38
Medlem
Citat:

Citat:
Nej jag tror det är förbjudet att bosätta sig på treriksröset? :-)
Men jag gissar att målet kommer att drivas i den tingsrätt som Hotellet "har närmast" till ?
Eller kan jag besöka en annan tingsrätt?

Skall hotellets skriftställare själv göra en stämningsansökan så finns flera fel som kan uppstå. Om de anlitar en jurist till detta kommer istället denne att avstyra det hela.
Citera
2024-08-05, 17:01
Medlem
Citat:
Inte så många fastighetsägare som ger sig på att hantera parkering själva, det brukar överlåtas till något parkeringsbolag. Här ser vi varför de bör låta bli att syssla med dylikt.
Citera
2024-08-06, 20:57
Medlem
Eftersom Hotellet höjer sitt tonläge så gör jag det också.
Är det någon idé att granska hotellet som så?
Hotellet har gått dåligt senaste åren och bolaget bedriver nu verksamheten med personligt ansvar för den person som jag fört dialogen med. Hon som gav mig tillstånd att parkera där och samma person som gav mig en faktura på parkeringsavgift.
Skulle det kunna vara någon idé att anmärka på att firman inte är registrerad för att bedriva parkeringsverksamhet?
Att företaget har förbrukat mer än halva sitt aktiekapital och borde försättas i konkurs ect?
Citera
2024-08-06, 21:10
Medlem
Citat:
Hotellet har gått dåligt senaste åren och bolaget bedriver nu verksamheten med personligt ansvar för den person som jag fört dialogen med. Hon som gav mig tillstånd att parkera där och samma person som gav mig en faktura på parkeringsavgift.
Skulle det kunna vara någon idé att anmärka på att firman inte är registrerad för att bedriva parkeringsverksamhet?
Att företaget har förbrukat mer än halva sitt aktiekapital och borde försättas i konkurs ect?

Inget som hindrar dig från att skriva ut kontrollavgifter själv på privat mark så länge skyltning o sånt är korrekt, du inte överskrider kommunens tak, etc
Citera
2024-08-06, 22:20
Medlem
Citat:

Som du redan fått svar på så är det en fastighetsägares rätt att utfärda kontrollavgifter så länge de följer regelverket kring skyltning mm, inget som behöver registreras.

Att mer än halva aktiekapitalet förbrukats innebär inte att konkurs är nästa steg, däremot kan det vara en grund till att bolaget skall likvideras. Detta samt att personligt ansvar gäller om inte kbr upprättas är vad som påverkas närmast.

Dessa detaljer kring hotellet som bolag har dock inget med parkering att göra, sålunda ej heller någon mening med att påpeka.
Citera
2024-08-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som du redan fått svar på så är det en fastighetsägares rätt att utfärda kontrollavgifter så länge de följer regelverket kring skyltning mm, inget som behöver registreras.
Nu är det ju inte en kontrollavgift som jag har fått.
Citera
2024-08-07, 14:20
Medlem
Citat:
Nu är det ju inte en kontrollavgift som jag har fått.
Nej, men inte heller parkeringsavgifter är något som måste anmälas någonstans att det tillämpas.
I båda fallen är det som nämnts innan skyltningen som avgör om det får tillämpas, den är som vi kommit fram till undermålig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in