Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Jag hade diskussion med en annan medlem i vår bostadsrättsförening ang. vad man får göra med fasaden. Jag hävdade att inte är tillåtet att sätta upp hyllor på balkongen utan styrelsens godkännande, vilket en granne hade gjort. Han sa att han var bevandrad inom juridiken och att det kan man inte veta, för det beror på vilka avtal de här bostadsrättsinnehavarna har, och vad som ingår i bostadsrätten.
I stadgarna står det dock att man inte får göra "Tillbyggen" på fasaden utan godkännande, så som armaturer, markiser och balkongglas. Men då är ju frågan, räknas en hylla som ett tillbygge?
Du har fått rätt svar från
Engineer nedan. Borra i fasaden är en åverkan utanför din lägenhet, således inte tillåtet enligt bostadsrättslagen, med mindre än att du inhämtat styrelsens tillstånd om det inte finns annat reglerat i stadgarna. Jag har dock aldrig sett något exempel på stadgar där medlemmar utryckligen tillåts göra något som påverkar fasaden utan styrelsens tillåtelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Ja, fasaden är ju inte en del av lägenheten så om stadgarna inte uttryckligen ger dig tillåtelse att göra något med fasaden gäller bostadsrättslagen och då gäller att du bara får hålla på med ytskikten inne i lägenheten och inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Och hur vanligt är det egentligen att det att fasaden är en del av medlemmens bostadsrätt, när man bor i lägenhet?
Fasaden är inte en del av lägenheten, därmed inte heller en del av bostadsrätten.