2024-07-06, 15:55
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som din granne redan har talat om för dig vet du inte vad för godkännanden som grannen har fått från styrelsen. Det är givet så att det krävs ett godkännande från styrelsen för att ändra fasaden, men hur detta godkännande meddelas brukar inte stå angivet. Är det en inglasad balkong är det lättare att få godkännande att t.ex. skruva upp en hylla.

Varför bryr du dig ens? Du skall ändå inte vara inne på din grannes balkong.

Det kan vara så att jag sitter i styrelsen och grannen också gör det, och jag vet vad som är godkänt av nuvarande styrelsen (men ej av tidigare styrelser). Men vi behöver inte gå in på alla detaljer om mig utan håller oss till sakfrågan.
Senast redigerad av bithax 2024-07-06 kl. 15:59.
Citera
2024-07-06, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det kan vara så att jag sitter i styrelsen också, och jag vet vad som är godkänt av styrelsen. Men vi behöver inte gå in på alla detaljer om mig utan håller oss till sakfrågan.

Om du som styrelseledamot sitter på en firmateckningsposition som gör att du kan fatta beslut, eller att du vet med dig att firmatecknarna inte har godkänt hylluppsättningen så har du ju liksom redan lösningen på ditt problem; Styrelsen har inte godkänt och då bör styrelsen agera. Förstår inte vad det är för något som är så invecklat?
Citera
2024-07-06, 16:03
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Om du som styrelseledamot sitter på en firmateckningsposition som gör att du kan fatta beslut, eller att du vet med dig att firmatecknarna inte har godkänt hylluppsättningen så har du ju liksom redan lösningen på ditt problem; Styrelsen har inte godkänt och då bör styrelsen agera. Förstår inte vad det är för något som är så invecklat?

Nej jag förstår inte heller varför det blev det blev en massa diskussion om denhär saken. Det är väl klart att man inte får sätta upp hyllor utan att fråga. Sedan är det ju en annan sak om man har fått godkänt tidigare. Men generellt sett så bör vi inte ge godkännande för sådant eftersom det kan leda till fuktskador mm. Man får ha en bra anledning och så får man ha fackman som utför det i så fall.
Citera
2024-07-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det kan vara så att jag sitter i styrelsen och grannen också gör det, och jag vet vad som är godkänt av nuvarande styrelsen (men ej av tidigare styrelser). Men vi behöver inte gå in på alla detaljer om mig utan håller oss till sakfrågan.

Är det något du anser att du fortfarande inte fått besvarat när det gäller sakfrågan?
Citera
2024-07-06, 16:19
Medlem
Utsn att ha läst just den föreningens stadgar, vilket jag inte tror kommer behövas så får de joende inte göra någonting alls på fasaden som påverkar den strukturellt. Dvs inte borra, limma, måla eller vad du kan tänkas komma på.

Kolla i Stadgarna vad som faller under boendes ansvar. Allt som INTE står där, är sånt man måste be om lov från Styrelsen för att göra något åt.
Citera
2024-07-09, 04:34
Medlem
Det är skrämmande hur många som vågar investera så stora pengar i en boendeform de har sån liten aning om hur den fungerar.

I en bostadsrättsfastighet äger bostadsrättsföreningen fastigeheten. Du som medlem äger ingenting, du har enbart en behränsad nyttjanderätt till den lägenhet som är förknippad med ditt medlemsskap.

Av det följer naturligt att du har inte rätt att göra någonting utöver vad som är explicit angivet i lag och stadgar som del i din nyttjanderätt. Så, har du rätt att fästa hyllor på fasaden? Självklart inte, det är inte din fasad. Lika lite som du rätt att gå och dra i skruvar i fasaden på någon annan slupmässig fastighet.

Som redan påpekats, lagen inkluderar inte åverkan på fasad i nyttjanderätten. Kvar står du huruvida stadgarna ger det. Om inte så måste tillstånd inhämtas ifrån fastighetsägare n, alltså föreningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in