2024-07-11, 16:28
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigiBali
Alltså, varför citerar du mig? Varför blir du arg på mig för att jag inte tror på vad västerländsk media säger om kriget i Ukraina? Jag hade absolut förstått det om jag hade varit en högt uppsatt politiker som hade kämpat för att skicka vapen till Ryssland istället. Men det enda jag gör är att debattera på ett forum, enbart för att få reda på saker jag inte redan visste (du kan lära dig mycket av att debattera med folk som vet mycket) och för att stimulera mitt intellekt lite grann.

Har du varit i Ryssland? Har du träffat många ryssar? Jag tror att jag endast har träffat en enda rysk person (en kvinna jag arbetade med) och hon var hur trevlig som helst. Putin ville vara allierad med väst. Han frågade om Ryssland kunde gå med i EU och NATO, men han fick ett nej. USA vill inte ha konkurrens. De vill styra och ställa i världen, då de har vant sig vid det under de senaste 70 åren. Ryssland är världens största land, de är oberoende när det gäller alla resurser, och de är kompetenta när det kommer till att producera bomber, missiler och annat. Därför vill USA göra vad de troligtvis gjorde mot Juggoslavien. De vill balkanisera landet. Det var även med största sannolikhet även USA som såg till att Soviet kollapsade. Det bryr jag mig inte mycket om, då Soviet på den tiden faktiskt var ett hot. Jag tycker dock att ingen utanför Ryssland bryr sig det minsta lilla om att det ryska folket gick igenom ett helvete under 90-talet pga detta. Men idag är Ryssland ett helt annat land, som påminner mer om hur väst brukade vara, och väst beter sig mer som Soviet brukade göra.
Jag svarar dig. Därför citerar jag dig.
Citera
2024-07-11, 17:59
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Tänk lite nu. Titta på kartan.

Nu ska min herre nog vara restriktiv med sina försök att skriva andra på näsan givet den högst bristfälliga militära kunskap min herre har.

Citat:
Du ser ett Hav. Har Ryssland en flotta? Ligger delar av den kanske i detta hav?

Hur viktig är Svartahavsflottan ur ett strategiskt perspektiv, t.ex. i dragkampen med NATO? Är den viktigare än Norra Flottan? Vilken rangordning har de 4 ryska huvudflottorna ur ett ryskt strategiskt perspektiv?

Hur många av de ryska strategiska sjögående plattformarna ligger i Startahavsflottans hamnområden?

Hur användbara är Svartahavsflottan och Östersjöflottan i en konflikt mot NATO? Vad kommer den prioriterade operationsordningen vara för den ryska flottan i händelse av en sådan konflikt?

Citat:
Är den gränsen kanske viktigare än Finlands?

Vad ligger, ge och ta, 17 mil från den finska gränsen, och 10 mil från den norska? Utöver det, var ligger majoriteten av det såväl strategiskt som taktiskt viktiga ryska flyget för att bekämpa oceangående fartyg?

Citat:
Tänk själv. Dra en egen slutsats. Vänta nu? Har kanske Ryssland påtalat detta i många år? Att Ukraina är en RED LINE för Ryssland? Hmmm

Är du född på -00 talet förstår jag din okunskap men ber dig ödmjukast att bara läsa på lite om vad som hänt efter WWII och murens fall samt Sovjetunionens kollaps.

Citera
2024-07-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är ett sätt att se på det, men det är ytterst få länder som har en positiv ekonomisk utveckling just nu. Helt klart är det att det går betydligt bättre i väst än många andra. Länder som Egypten, Sri Lanka, Pakistan, Haiti m.m. ligger på gränsen eller har gått över gränsen till en system krasch. De enda länderna som gynnats av nuvarande situation är länder som står i mitten likt Indien och Turkiet som kunnat agera mellanhand i försäljningen av rysk energi.

Nja sverige var på plats 129 när det gäller tillväxt år 2022. Sen backat ytterligare.
PÅ topplistan ses inte många väst länder
https://www.ui.se/landguiden/statistik/topplista/?factid=8d3dc176-04da-e511-9c3d-f01faf3e8f24&charttype=bar&countries=
Citera
2024-07-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Håller BRICS samman så är det västvärldens undergång.

BRICS finns inte. Det har aldrig varit en riktig grej. Nån Goldman sachs ekonom 2001 skapade akronymet för en drös utvecklingsländer. De har en konferens men inte mycket mer. Det finns inget politiskt sammanhängande BRICS och ingen synergi mellan länderna; de har och kommer fortsätta dra åt olika håll.

BRICS kommer inte bli den axis of evil du hoppas på; det är knappt en grej ens på pappret.
Citera
2024-07-12, 01:06
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Om trump blir president så är kriget slut inom en vecka.

Han är en av världens bästa fredsmäklare
Ja det är väl lite er sista chans, är det inte det Ivan? Och det är därför ni satsar tid, pengar och era egna soldaters liv på det, lol!
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1590580794850185217
Top Russian propagandist says that Russia waited to announce the Kherson withdrawal until after Nov. 8, to make sure it does not help Joe Biden and the Democrats *video*
Det är väl därför det måste kännas lite surt att ert sista hopp om Пиррова победа nu dömts i domstol för både våldtäkt och annat:
https://www.thedailybeast.com/trump-remains-russias-favorite-but-goper-vivek-ramaswami-is-new-no2
Trump Remains Russia’s Favorite
“The last time, we had installed President Trump for Americans, but our bet didn’t quite work out. Why not try again?”
Men att ni erkänner att ni inte klarar er utan ert tjocka oranga lilla husdjur i USA säger en hel del om ert militära "självförtroende" i Ukraina: Att ert eftersatta och miserabla U-land helt enkelt inte klarar av att vinna mot Europas fattigaste land! Ni inser detta själva, eller hur...?
https://threadreaderapp.com/thread/1502673952572854278.html
Why Russian army is so weak
When Russia invaded, experts thought it'd win in 24-72 hours. Two [years+] later the war's still going. How come? On paper Russian superiority's overwhelming.
Although Russia projects warlike image, its military are weak and don't know how to fight wars:🧵

Notwithstanding with its warlike image, boosted by massive PR campaign, Russian military have nearly zero experience of fighting conventional wars against other regular armies. They were quite successful in suppressing civilian riots ofc, in Hungary 1956, Czechoslovakia 1968, etc.

Russians were less successful in suppressing guerrilla movements in Afghanistan and Chechnya. Guerillas didn't have much heavy weaponry, didn't have proper air defence. And yet, Russians suffered high casualties and lost the First Chechen War, despite overwhelming material superiority
Ni envisas med att till varje pris fortsätta ett förlorat krig ni schabblade bort för över två år sedan, och ni kastar bort er egen framtid på det! Hade inte världen redan skrattat gott åt er så skulle man kunna ha kallat ert kollektiva självmord för någonting sorgligt, men en värld utan ett Ryssland får anses vara en bättre värld, så fortsätt ta livet av er så som ni har gjort under de senaste ~20 åren!
Citera
2024-07-12, 10:05
Medlem
Krigge92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nu ska min herre nog vara restriktiv med sina försök att skriva andra på näsan givet den högst bristfälliga militära kunskap min herre har.

Hur viktig är Svartahavsflottan ur ett strategiskt perspektiv, t.ex. i dragkampen med NATO? Är den viktigare än Norra Flottan? Vilken rangordning har de 4 ryska huvudflottorna ur ett ryskt strategiskt perspektiv?

Hur många av de ryska strategiska sjögående plattformarna ligger i Startahavsflottans hamnområden?

Hur användbara är Svartahavsflottan och Östersjöflottan i en konflikt mot NATO? Vad kommer den prioriterade operationsordningen vara för den ryska flottan i händelse av en sådan konflikt?

Vad ligger, ge och ta, 17 mil från den finska gränsen, och 10 mil från den norska? Utöver det, var ligger majoriteten av det såväl strategiskt som taktiskt viktiga ryska flyget för att bekämpa oceangående fartyg?

Uppenbarligen är den flottan viktig eller menar du att du vet bättre än ryssarna? Dom agerar ju som att den är väldigt viktig och jag litar mer på att dom kan sin sak än att du som bara gjort lumpen kan det.
Citera
2024-07-12, 10:28
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Uppenbarligen är den flottan viktig eller menar du att du vet bättre än ryssarna? Dom agerar ju som att den är väldigt viktig och jag litar mer på att dom kan sin sak än att du som bara gjort lumpen kan det.

Läs om, läs rätt. Du förstår inte ens vad du läser.

Självklart är Svartahavsflottan viktig sett till nuvarande skeende, frågan är hur viktig den är ur ett ryskt strategiskt perspektiv.

Du viftar bort den långa landgränsen Ryssland skaffat sig mot NATO vid ett LÅNGT strategiskt viktigare basområde och hänvisar till hur viktig Svarthavsflottan är. En flotta som inte innehåller en enda rysk strategisk tillgång.
Citera
2024-07-13, 13:19
Medlem
Putin tackar nej till deltagande via sin vice utrikesminister Galuzin. Ryssarna är inte mogna för några seriösa fredsförhandlingar ännu, så länge de har några T-54: or kvar eller så länge Putin sitter kvar, vilket som nu blir först..
https://www.kyivpost.com/post/35681
Citera
2024-07-13, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Ryssarna har nog inte sagt nej för gott, bara den där vice utrikesministern, Galuzin.

Citat:
President Vladimir Putin's spokesman was less categorical than Galuzin, saying there was currently "no precise substance" regarding the idea of a second summit.

Putin said last month that Russia was willing to end the war, but only on condition that Ukraine drop its NATO ambitions and hand over the entirety of four regions claimed by Moscow. Ukraine dismissed those demands as tantamount to surrender.

https://www.reuters.com/world/europe/russian-diplomat-says-moscow-wont-attend-second-ukraine-peace-summit-2024-07-11/
Citera
2024-07-13, 14:26
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigiBali
Alltså, varför citerar du mig? Varför blir du arg på mig för att jag inte tror på vad västerländsk media säger om kriget i Ukraina? Jag hade absolut förstått det om jag hade varit en högt uppsatt politiker som hade kämpat för att skicka vapen till Ryssland istället. Men det enda jag gör är att debattera på ett forum, enbart för att få reda på saker jag inte redan visste (du kan lära dig mycket av att debattera med folk som vet mycket) och för att stimulera mitt intellekt lite grann.

Har du varit i Ryssland? Har du träffat många ryssar? Jag tror att jag endast har träffat en enda rysk person (en kvinna jag arbetade med) och hon var hur trevlig som helst. Putin ville vara allierad med väst. Han frågade om Ryssland kunde gå med i EU och NATO, men han fick ett nej. USA vill inte ha konkurrens. De vill styra och ställa i världen, då de har vant sig vid det under de senaste 70 åren. Ryssland är världens största land, de är oberoende när det gäller alla resurser, och de är kompetenta när det kommer till att producera bomber, missiler och annat. Därför vill USA göra vad de troligtvis gjorde mot Juggoslavien. De vill balkanisera landet. Det var även med största sannolikhet även USA som såg till att Soviet kollapsade. Det bryr jag mig inte mycket om, då Soviet på den tiden faktiskt var ett hot. Jag tycker dock att ingen utanför Ryssland bryr sig det minsta lilla om att det ryska folket gick igenom ett helvete under 90-talet pga detta. Men idag är Ryssland ett helt annat land, som påminner mer om hur väst brukade vara, och väst beter sig mer som Soviet brukade göra.

Om det ryzka folket, som du påstår att du vurmar för, hade haft förstånd och självbevarelsedrift och slutat bete sig som efterblivna hjon hade dom kastat bort putin och hans styre omedelbart.
Citera
2024-07-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sublingual
Världskriget är redan här.

Och kommer fortsätta oavsett Ukraina eller inte. Genom att använda Ukraina som förtrupper kan NATO trötta ut den ryska ekonomin och på så sätt underminera landet, vilket kommer göra det lättare att utvidga NATO och väst ekonomiska intressen.

Jag tror faktiskt snarare att ett maktskifte är på gång. Väst är på väg utför. Det är vad jag tror. Finns inget som kan ändra på det. Varje stormakt och imperium har sin tid. Jag tror att Kina och Indien tar över men på ett lite mindre märkbart sätt och successivt.
Citera
2024-07-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Om det ryzka folket, som du påstår att du vurmar för, hade haft förstånd och självbevarelsedrift och slutat bete sig som efterblivna hjon hade dom kastat bort putin och hans styre omedelbart.
Jag vurmar inte för det ryska folket. Jag har träffat EN ENDA ryss i hela mitt liv. Dessutom är ryssar och ukrainare i princip samma folk. Om du inte gillar ryssar, kan jag garantera dig att du inte heller gillar ukrainare.

Jag sitter dessutom inte här och skriver för att uppnå något. Jag sitter här och skriver i samband med att jag dricker mitt morgon-kaffe. Vissa läser nyheter. Jag skriver. Det enda jag är ute efter är vad som är sant, och med tanke på att det pågår ett propaganda-krig, är det svårt att avgöra vad som är sant, och vad som inte är sant.

Ryssland skickade in 90 000, eller 190 000 soldater. Jag har hört olika siffror från olika källor. Hur som helst, Ukraina är det näst största landet i Europa, och kan givetvis inte tas över av 190 000 soldater. Det är därför helt uppenbart att Ryssland gjorde detta pga att ingen i väst ville förhandla med dem gällande Ukraina/NATO-medlemskap/behandlingen av ryssar i Ukraina. De ville bara visa att de menade allvar, och få till en förhandling. Detta har de sedan försökt flera gånger, och Ukraina har också velat det, men globalisterna från väst har stoppat det.

Det finns då många som säger "Ryssland har ingen rätt att blanda sig i andra länders buisness", och detta är nästan alltid människor som stödjer USA, du vet det där landet som blandar sig i ALLA länders buisness. Det är väl klart som fan att Ryssland inte vill ha NATO vid deras gräns, så att de kan skjuta missiler mot viktiga mål i Ryssland. USA var knappast okej med att Soviet placerade missiler på Kuba. Hur tror du att de hade reagerat om Nordkorea hade byggt upp en arme i Mexiko? Det kan jag redan berätta för dig. De hade invaderat Mexiko DIREKT, utan någon som helst tvekan. Många människor världen över är riktigt trötta på USA:s hyckleri. När Ryssland invaderar är det värsta grejen, men när USA skickar pengar och militär utrustning till ett land som utför ett folkmord, då är det inga problem. Samma sak med Irak och Syrien. USA har varit där och krigat hur länge som helst, och tom deras egna soldater frågar ofta sina befäl "varför är vi här?" Svaret brukar bli, "för att hjälpa Israel".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in