2024-07-11, 08:58
Medlem
DeValeras avatar
Jag tror att Putin kan tänka sig komma till förhandlingsbordet nu om landet inte behöver avträda Rostov, Belgorod, Kursk och Voronezj till Ukraina.
Citera
2024-07-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Absolut.
Släpps Ukraina i i Eu kan vi i Sverige helt enkelt glömma vår välfärd.
Fast det är väl å andra sidan ordern uppifrån som Ruinsvält och Rööf jobbade efter.

Ja, släpps det som återstår i Ukraina in i EU och Nato står inte Ryssland utan EU och Nato inför mycket mycket svåra problem.

Jag tror faktiskt Zelenski och övervägande delen av ukrainarna skulle vara dumma nog att acceptera avträdelse av de nu Ryska oblasdterna mot att få "rätt" att bli Nato- och EU-medlemmar och att "nazisterna" skall vara tillåtna. Tror faktiskt Nato-nissarna på flashback skulle vara nöjda de med. Eller hur?

Särskilt viktigt för Ryssland och Putin kommer vara att ukronazis kommer att kunna fortsätta vara beväpnade och få fortsätta kunna verka i det framtida demokratiska Nato/EU-Ukraina. :-)
Citera
2024-07-11, 09:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
En F-16 bär inte många bomber. Går att jämföra med vår gamla Viggen ungefär.
Däremot har Ryssland gott om bra luftvärn, så min gissning är att Ukraina knappt kommer att våga flyga med dessa maskiner alls.
De kanske säljer dem vidare till Iran?

Sälja till Iran? Du tror väl inget ens själv på det?

Flyga kommer de göra i ur och skur, får Ukraina herraväldet i luften blir ryssen snart varse vem som har initiativet. Planen är en del av en hel angreppspakt, så den tekniken lär nog slå hårt. En liten pusselbit som saknats i Ukraina. Slava Ukraina.
Citera
2024-07-11, 09:58
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Du har inte så mycket att komma med, eller hur? Det ansluter länder till öst-sidan i en rasande takt. Tänk dig i princip hela Asien, Afrika och Sydamerika. Direkt eller indirekt. Tänk dig att de också ingår ett försvarssamarbete likt NATO. Det finns ingen i väst som skrattar åt det. Möjligtvis någon clown på flashback.

Ja tänk om det skulle ske.

Tänk även om de från en annan planet även de skulle även de ingå.

När även Nord Korea ansluter då händer det grejer.

Då detta är off topic så är det inte intressant att prata om.

Du kan dock skapa en egen tråd där du kan höja BRIC´s till skyarna.

Där kan vi fortsätta diskussion
Citera
2024-07-11, 10:03
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Du verkar vara en unge. Fan, gör något vettigt av ditt sommarlov istället.

Tack för det nu borde jag greja att fortsätta jobba och bidra till ditt uppehälle.

Du låter som en bitter "sjuk" pensionär som gått hemma de senaste 40-åren.

Ännu mer off men du kan skapa en tråd om ditt fantastiska BRIC´s
Citera
2024-07-11, 12:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Han står ju bara där som en liten fånig sprattelgubbe. "We can not let Russia win in Ukraine". Behövs mer än några F16 som skjuts ned som lerduvor för att förändra styrkeförhållandet. Säg att de är så galna och desperata att NATO går i konfrontation med Ryssland, tredje världskriget då ett faktum. Lycka till i varje västland med protester på hemmaplan om att skicka sina söner till slakt och uteblivna framgångar. Hur backar man ur då? Det bästa som kan hända nu är att Ryssland lyckas vinna mark i väldigt snabb takt där det ukrainska försvaret samtidigt i princip kollapsar på ett flertal fronter. Då blir fredsavtal snabbt väldigt prioriterat från ukrainas sida och vi får förhoppningsvis ett slut på vansinnet.
Det kommer inte bli något fredsavtal förrän Ryssland lämnat all ockuperad mark. Så enkelt är det. Ryssland kan inte vinna av egen kraft och de bidrag de får från Nordkorea, Vitryssland och Iran är konstgjord andning.

Skulle väst gå in i Ukraina med trupp så är kriget över. det är bara frågan om det går att motivera politikerna att våga.

Du fattar väl att Ryssland är HELT chanslöst mot ett enat väst om det skulle bli krig? Om Ryssland inte börjar regna kärnvapen, om de nu fungerar, över Europa och Nordamerika så finns det inget Ryssland kan göra mot väst.

Om Ryssland skulle vilja svara på en insats i Ukraina så kan de välja att angripa Nato, men det är dömt att misslyckas.

Polen ensamt skulle ta Vitryssland på någon vecka och därmed skulle Vitryssland vara befriat från sin diktator och Ryssland skulle bli tvungna att avdela en stor del av sin militär för att hindra dem.

Finland skulle utan problem skära av hela Ryssland norr om Leningrad rakt upp till Vita Havet, med benäget bistånd av Norge i norr och svenskt flyg.

Kaliningrad skulle falla till Polen eller helt isoleras på mycket kort tid med hjälp av Östersjöflottorna från övriga Natoländer.

Det enda Ryssland skulle kunna göra skulle vara att försöka anfalla Estland och Lettland, men det är tveksamt om de har soldater nog för att ens ta sig över gränsen när de möter väl motiverade ester och letter tillsammans med svenskt, tyskt och danskt flyg.

Nä, konventionellt är Ryssland ordentligt underlägset väst och de har helt enkelt noll att vinna på att försöka mucka med Nato så den dag väst bestämmer sig att ge sitt stöd med trupp i Ukraina så är kriget över.

Kärnvapen kommer de inte att använda heller eftersom de vet att de är tekniskt underlägsna och enda vägen till "framgång" skulle vara fullskaligt kärnvapenkrig (d.v.s. självmord).
Citera
2024-07-11, 13:09
Moderator
vfs avatar
Håll er till topic/Mod
Citera
2024-07-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det kommer inte bli något fredsavtal förrän Ryssland lämnat all ockuperad mark. Så enkelt är det. Ryssland kan inte vinna av egen kraft och de bidrag de får från Nordkorea, Vitryssland och Iran är konstgjord andning.

Skulle väst gå in i Ukraina med trupp så är kriget över. det är bara frågan om det går att motivera politikerna att våga.

Du fattar väl att Ryssland är HELT chanslöst mot ett enat väst om det skulle bli krig? Om Ryssland inte börjar regna kärnvapen, om de nu fungerar, över Europa och Nordamerika så finns det inget Ryssland kan göra mot väst.

Om Ryssland skulle vilja svara på en insats i Ukraina så kan de välja att angripa Nato, men det är dömt att misslyckas.

Polen ensamt skulle ta Vitryssland på någon vecka och därmed skulle Vitryssland vara befriat från sin diktator och Ryssland skulle bli tvungna att avdela en stor del av sin militär för att hindra dem.

Finland skulle utan problem skära av hela Ryssland norr om Leningrad rakt upp till Vita Havet, med benäget bistånd av Norge i norr och svenskt flyg.

Kaliningrad skulle falla till Polen eller helt isoleras på mycket kort tid med hjälp av Östersjöflottorna från övriga Natoländer.

Det enda Ryssland skulle kunna göra skulle vara att försöka anfalla Estland och Lettland, men det är tveksamt om de har soldater nog för att ens ta sig över gränsen när de möter väl motiverade ester och letter tillsammans med svenskt, tyskt och danskt flyg.

Nä, konventionellt är Ryssland ordentligt underlägset väst och de har helt enkelt noll att vinna på att försöka mucka med Nato så den dag väst bestämmer sig att ge sitt stöd med trupp i Ukraina så är kriget över.

Kärnvapen kommer de inte att använda heller eftersom de vet att de är tekniskt underlägsna och enda vägen till "framgång" skulle vara fullskaligt kärnvapenkrig (d.v.s. självmord).

Det där stämmer nog ganska väl, de skulle inte ha förmåga att nu försvara sig på alla frontavsnitt konventionellt om det blir alla mot en. I det läget är det dock bara röda knappen kvar. Därför är öst i skriande behov av ett eget NATO som avskräcker väst. Vitryssland är väl redan kärnvapenbestyckat, så Polen vet vad som kommer flygande tillbaka. Det är riskabelt att starta kärnvapenkrig, man har ingen aning om vad utfallet blir och det är stor risk att vi i närområdet drabbas. Betänk alla atomubåtar också som lurar på mer eller mindre okända platser. Det är nog mest snack och gruff, "we will not let russia win in ukraine" blir nog till slut att signera fredsavtal med ett förnedrande nederlag och förlust som de på något sätt ska få att framstå som en seger för båda sidor i alla fall.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2024-07-11 kl. 13:54.
Citera
2024-07-11, 14:08
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Det där stämmer nog ganska väl, de skulle inte ha förmåga att nu försvara sig på alla frontavsnitt konventionellt om det blir alla mot en. I det läget är det dock bara röda knappen kvar. Därför är öst i skriande behov av ett eget NATO som avskräcker väst. Vitryssland är väl redan kärnvapenbestyckat, så Polen vet vad som kommer flygande tillbaka. Det är riskabelt att starta kärnvapenkrig, man har ingen aning om vad utfallet blir och det är stor risk att vi i närområdet drabbas. Betänk alla atomubåtar också som lurar på mer eller mindre okända platser. Det är nog mest snack och gruff, "we will not let russia win in ukraine" blir nog till slut att signera fredsavtal med ett förnedrande nederlag och förlust som de på något sätt ska få att framstå som en seger för båda sidor i alla fall.
Det kommer inte bildas något ny militärallians i öst på länge än, Ryssland har visat att man inte är den militära supermakt man givit sken av och länder i öst vill hellre vara vänner med väst än med Putins Ryssland. Detta gäller till och med länder som Kazakstan och andra f.d. sovjetrepubliker långt österut.

Kärnvapen är alltid vanskligt, men att just Belarus har kärnvapen är för övrigt en upptrappning som Ryssland bidragit helt och hållet själva till. Dock vet nog NATO och därmed Polen var dessa finns och de lär aldrig få iväg dem, är min övertygelse...

Den enkla vägen ur eländet är att Ryssland ändrar sig och drar tillbaka alla ockupationsstyrkor i Ukraina, Georgien och Moldavien och deklarerar att man begått ett misstag. Det skulle till och med kunna rädda Putin kvar vid makten.
Citera
2024-07-11, 15:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubben2024
Ja rent ekonomiskt går inte väst sådär jävla skitbra va?
Och regeringarna i europa faller en efter en. UK, Frankrike, Tyskland nästa?
Alla nyktra ser väl att Europa inte mår bra?
Det är ett sätt att se på det, men det är ytterst få länder som har en positiv ekonomisk utveckling just nu. Helt klart är det att det går betydligt bättre i väst än många andra. Länder som Egypten, Sri Lanka, Pakistan, Haiti m.m. ligger på gränsen eller har gått över gränsen till en system krasch. De enda länderna som gynnats av nuvarande situation är länder som står i mitten likt Indien och Turkiet som kunnat agera mellanhand i försäljningen av rysk energi.
Citera
2024-07-11, 15:37
Medlem
Krigge92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Dåså.

Ungefär 400 km längre än idag, då Finland förmodligen inte gått med.

Allt detta alltså för 40 mil.

Tänk lite nu. Titta på kartan. Du ser ett Hav. Har Ryssland en flotta? Ligger delar av den kanske i detta hav?
Är den gränsen kanske viktigare än Finlands?
Tänk själv. Dra en egen slutsats. Vänta nu? Har kanske Ryssland påtalat detta i många år? Att Ukraina är en RED LINE för Ryssland? Hmmm

Är du född på -00 talet förstår jag din okunskap men ber dig ödmjukast att bara läsa på lite om vad som hänt efter WWII och murens fall samt Sovjetunionens kollaps.

Allt är dokumenterat men döljs av MSM. Som ägs av Amerikanska intressen.
Citera
2024-07-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Du får väl tycka det då😅. Vad ska du sticka? En mössa?
Alltså, varför citerar du mig? Varför blir du arg på mig för att jag inte tror på vad västerländsk media säger om kriget i Ukraina? Jag hade absolut förstått det om jag hade varit en högt uppsatt politiker som hade kämpat för att skicka vapen till Ryssland istället. Men det enda jag gör är att debattera på ett forum, enbart för att få reda på saker jag inte redan visste (du kan lära dig mycket av att debattera med folk som vet mycket) och för att stimulera mitt intellekt lite grann.

Har du varit i Ryssland? Har du träffat många ryssar? Jag tror att jag endast har träffat en enda rysk person (en kvinna jag arbetade med) och hon var hur trevlig som helst. Putin ville vara allierad med väst. Han frågade om Ryssland kunde gå med i EU och NATO, men han fick ett nej. USA vill inte ha konkurrens. De vill styra och ställa i världen, då de har vant sig vid det under de senaste 70 åren. Ryssland är världens största land, de är oberoende när det gäller alla resurser, och de är kompetenta när det kommer till att producera bomber, missiler och annat. Därför vill USA göra vad de troligtvis gjorde mot Juggoslavien. De vill balkanisera landet. Det var även med största sannolikhet även USA som såg till att Soviet kollapsade. Det bryr jag mig inte mycket om, då Soviet på den tiden faktiskt var ett hot. Jag tycker dock att ingen utanför Ryssland bryr sig det minsta lilla om att det ryska folket gick igenom ett helvete under 90-talet pga detta. Men idag är Ryssland ett helt annat land, som påminner mer om hur väst brukade vara, och väst beter sig mer som Soviet brukade göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in