Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-07, 13:43
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det fanns ingen varning för storm. Det var nämligen aldrig heller någon storm. Förstår du kanske äntligen?

Du måste skilja på storm, och vilken hastighet som definierar storm. Det är genomsnittshastigheten som definierar storm när den är över 24,5 m/s (inte max peakhastighet). Det är en helt annan sak att enskilda vindbyar/kastvindar kan komma upp i väldigt mycket högre hastigheter. Så är det nästan alltid. Då måste någon gång försöka lära dig att förstå skillnaden.

Det var någon vettig person i tråden som citerade Wikipedia kring detta. Försökt att läsa och ta till dig av det (samt länken jag postade till SMHI). Börja där, och kom först senare tillbaka.

Eeh citerade du fel här kanske..?
Den ”vettiga” personen som citerade wiki var nämligen jag, och jag skriver ju klart och tydligt att det inte fanns någon varning för storm i flera av mina inlägg?

Däremot att det kom en rejäl stormvind/kastvind i samband med regnet, vilket var det som orsakade olyckan.
Senast redigerad av MissDecibella 2024-07-07 kl. 13:47.
Citera
2024-07-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är nog du som får lägga ner, för jag har aldrig påstått att det var storm vid tillfället. Snarare tvärtom så har jag vid flera tillfällen påpekat att den närmsta väderstationen inte mätt över 15m/s vid något tillfälle under eftermiddagen.

Då blandade jag dig samman med någon annan postare, och ber om ursäkt för det.

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ett inte så lite motsägelsefullt inlägg du skrev där.
Blåste det i Skillinge eller gjorde de det inte? Och hur vet du att det var stormbyar i Kivik?
Ena sekunden säger du att det blåste storm och nästa säger du att de som bor där säger att det inte blåste värre än vanligt.

Nej, det blåste inte storm i Skillinge, det var inte ens nära storm. Det var väldigt långt ifrån storm. Det var inte ens styv kuling, bara kuling. Och då bara i byarna, i Skillinge.

Om det inte blåser mer än 15m/s i Skillinge, så blåser det knappast 25m/s i Kivik, så plötsliga variationer i isobarerna blir det liksom inte.

Ja, senare samma kväll fem mil bort blåste det stormbyar.
Men vid samma tid i närheten, blåste det inte ens styv kuling, utan "bara" 14,6m/s som mest i byarna.

Ja, det blåste utan tveka starka byvindar i Kivik vid 15-16 tiden. Mätstationen i Skillinge antyder att det var kulingvindar snarare än stormvindar. Och kulingvindar är fullt tillräckliga för att folk skall säga att det blåste utav bara helvete, särskilt folk på land, och de kan helt säkert också välta ett sådant stånd som inte är förankrat.

Väldigt bra sammanfattning du gör ovan. Håller med i precis allt du skriver här. 👍

Det verkar som folk som klagar på att det inte varnades för storm inte förstått att det aldrig var någon storm. Man tar sig för pannan ibland hur skrämmande mycket inte bara okunniga, men även fullkomligt trögtänkta personer det finns i samhället.

Är troligen denna typ av svagbegåvade människor som dessa resande tivolin bara har råd att anställa. Hade de varit seriösa så hade de haft någon kunnig och utpekad person om haft ansvar för metrologisk information, och även någon som haft ansvar för säkerheten av byggnaderna (inklusive korrekt förankring av mobila byggnader).
Citera
2024-07-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Förvisso men där och då var det bäst och tror att det är samma tänk man har vid denna krishantering.

Krishantering på detta kringresande tivoli verkar vara helt obefintlig. Kör på och skit i allt annat förutom pengarna, verkar vara deras hantering av det mesta.
Citera
2024-07-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Eeh citerade du fel här kanske..?

Nej.

Citat:
Den ”vettiga” personen som citerade wiki var nämligen jag, och jag skriver ju klart och tydligt att det inte fanns någon varning för storm i flera av mina inlägg?

Det är ju isf. skrämmande att du inte själv tar till dig av de länkar du postar.

Är du schizofren, eller vad är problemet?

Självklart var det ingen stormvarning. Det var nämligen aldrig storm.

Varför skulle SMHI varna för något som inte finns?

Hur svårt skall det vara att förstå?
Citera
2024-07-07, 13:56
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Nej.

Det är ju isf. skrämmande att du inte själv tar till dig av de länkar du postar.

Är du schizofren, eller vad är problemet?

Självklart var det ingen stormvarning. Det var nämligen aldrig storm.

Varför skulle SMHI varna för något som inte finns?

Hur svårt skall det vara att förstå?

Men SNÄLLA..!!

Jag har vid flera tillfällen skrivit att det aldrig nånsin utfärdats stormvarning inför Kiviks marknad (under dom 40 år jag varit där åtminstone), ALDRIG!

Däremot har jag skrivit att, OM det hade utfärdats en, OM, så hade förhoppningsvis folk surrat fast sina grejer bättre!!

Har aldrig påpekat att SMHI borde gått ut med stormvarning inför marknaden?

Men, det som vi upplevde som var där, uppfattades av oss som just en kraftig stormvind.

Hur mer tydlig ska jag bli??

Edit; detta blir mitt sista inlägg i tråden.
Senast redigerad av MissDecibella 2024-07-07 kl. 14:08.
Citera
2024-07-07, 14:01
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Dom har fortfarande kvar lokalerna men under namnet funplays istället.

Annan ägare idag.
Tony sålde Busfabriken enligt honom själv.

https://www.allabolag.se/5568012321/funplays-sweden-ab
Citera
2024-07-07, 15:45
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej detta är inte en olycka i ordets egentliga betydelse - det är en effekt av slarv och bristande säkerhetstänk. Du har ett enormt vindfång i form av en jättevägg, en utstickande baldakin som gör skiten framtung och topptung. Att då inte säkra konstruktionen är att be om en händelse som denna.

Jaha, var det så som det såg ut. Ja då borde de ha vidtagit åtgärder så att skiten inte blåste ikull.
Citera
2024-07-07, 16:30
Medlem
Citat:
Men SNÄLLA..!!

Jag har vid flera tillfällen skrivit att det aldrig nånsin utfärdats stormvarning inför Kiviks marknad (under dom 40 år jag varit där åtminstone), ALDRIG!

Däremot har jag skrivit att, OM det hade utfärdats en, OM, så hade förhoppningsvis folk surrat fast sina grejer bättre!!

Då är du mer handikappad än vad jag trodde. Sluta då att tjata om stormvarningar om det inte är/var storm. Sanslöst handikappat.

Du förklarar bort Tivolits slarv genom att hänvisa till att det inte var storm(varning), men samtidigt så klistrar du ju in texter från Wikipedia/SMHI där du själv citerarar att vindbyar/kastvindar kan hålla 3X hastigheten av vindhastigheten i snitt.

Har du inte förstått att man då måste förankra sådana här stora vindfång till byggnader, även om det inte är storm?

Hur pantad får man lov att vara undrar jag egentligen. Man kan ju misstänka att du själv jobbar som kringresande på dessa resande tivolin med den nivå av intelligens och brist på konskevenstänk/logik som du uppvisar på här.
Citera
2024-07-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej detta är inte en olycka i ordets egentliga betydelse - det är en effekt av slarv och bristande säkerhetstänk. Du har ett enormt vindfång i form av en jättevägg, en utstickande baldakin som gör skiten framtung och topptung. Att då inte säkra konstruktionen är att be om en händelse som denna.

Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jaha, var det så som det såg ut. Ja då borde de ha vidtagit åtgärder så att skiten inte blåste ikull.

Helt klart så. Väldigt oseriöst att det inte skedde. Galet.

Nu är en död, och flera skadade pga. detta slarv och brist på konsekvenstänk (eller om man helt skiter i det av lättja och för profitens skull).
Citera
2024-07-07, 16:47
Medlem
rektumsekrets avatar
Orkar inte läsa alla era inlägg när ni bråkar om vädervarningar och annat. Vad hette mannen som dog är det enda jag vill veta.
Citera
2024-07-07, 16:50
Medlem
Vart är videon på mannen? Länk?
Citera
2024-07-07, 17:03
Medlem
Jag är och var på platsen! Jag var vid olyckan och kom med Hjärtstartaren som användes på mannen som avled.

Jag vet att det inte varnades för storm! Det var heller ingen storm men helt plötsligt kom det byvindar/kastvindar som ingen här har upplevt innan på Kiviks marknad. Detta gjorde att kiosken välte. Marknadsstånd flög iväg, William Arnes killar som stod på motorcirkusen åkte in i väggen och var rädda att deras mast skulle ge vika. Folk höll i sina stånd men mycket förstördes.

Ni som inte var här vet inte hur vinden slog till. Vi som var här vet!

Marken var hård och kiosken stod stadigt men välte pga kraftiga stormvindar som dök upp plötsligt. Kiosken har aldrig vält innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in