2024-07-07, 09:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Lägg ner. Det var aldrig storm vid tillfället. Glöm det.

Det är nog du som får lägga ner, för jag har aldrig påstått att det var storm vid tillfället. Snarare tvärtom så har jag vid flera tillfällen påpekat att den närmsta väderstationen inte mätt över 15m/s vid något tillfälle under eftermiddagen.

Dock registrerade Hanö ca 5 mil bort 25m/s under seneftermiddagen, och mätningarna av byvindarna är medelvärdet under 2 sekunder.

Vilka kastvindar som kan tänkas uppstått vid Kivik vet vi inte med säkerhet.
Citera
2024-07-07, 10:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Fast i Skillinge blåste det inte stormbyar och kom inga plötsliga kastvindar i den magnituden som i Kivik den eftermiddagen alls så hur skulle mätstationen då kunna mäta upp det?
Det blåste, men ”inte värre än vanligt” enligt släkt och vänner som bor utspritt över hela byn men inte bevistade årets marknad.
Det blåser alltid i Skillinge, mer eller mindre (ett sk ”blåsehull”).

Ett inte så lite motsägelsefullt inlägg du skrev där.
Blåste det i Skillinge eller gjorde de det inte? Och hur vet du att det var stormbyar i Kivik?
Ena sekunden säger du att det blåste storm och nästa säger du att de som bor där säger att det inte blåste värre än vanligt.

Nej, det blåste inte storm i Skillinge, det var inte ens nära storm. Det var väldigt långt ifrån storm. Det var inte ens styv kuling, bara kuling. Och då bara i byarna, i Skillinge.

Om det inte blåser mer än 15m/s i Skillinge, så blåser det knappast 25m/s i Kivik, så plötsliga variationer i isobarerna blir det liksom inte.
Citat:
Men när senare samma åskväder passerade mätstationen i Hanöbukten mättes det vindar upp till 25m/s.

Ja, senare samma kväll fem mil bort blåste det stormbyar.
Men vid samma tid i närheten, blåste det inte ens styv kuling, utan "bara" 14,6m/s som mest i byarna.

Citat:
Eller som det står i artikeln;

Som sagt, vi som var där har vittnat om den plötsligt starka vinden, både här och i media, det är inget vi hittar på.
Nu orkar jag inte ens tjafsa om det mer.

Vi som var på plats vet vad vi var med om, vilket ledde till att en man tragiskt miste livet.
Ni andra får fortsätta spekulera, tack för mig

Edit;

Enligt wiki.

Ja, det blåste utan tveka starka byvindar i Kivik vid 15-16 tiden. Mätstationen i Skillinge antyder att det var kulingvindar snarare än stormvindar. Och kulingvindar är fullt tillräckliga för att folk skall säga att det blåste utav bara helvete, särskilt folk på land, och de kan helt säkert också välta ett sådant stånd som inte är förankrat.
Citera
2024-07-07, 10:40
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du har aldrig seglat, förstår jag?
Eller ens sett en svensk utomhusmarknad byggas upp?

"Prepare for the worst, hope for the best"

För att prognoser alltid är just prognoser?
Du valde att byta däck. Du får ta konsekvensen.

Herregud, det känns som en anslagstavla för "jag vill ha en God Man som tar mina beslut för själv klarar jag det inte."

SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift att förutse förändringar i väder, vatten och klimat.”

Om deras uppgift inte är att informera medborgarna om vilket väder som väntas så undrar jag vad som menas med att de är en expertmyndighet vars livsviktiga uppgift är att förutse förändrande förhållanden i vädret.
Citera
2024-07-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jävla pajas, ( och du är tydligen inte ensam ?)
ska allt stänga ner när det händer olyckor?, ska vi stänga av motorvägen en vecka om det sker en dödsolycka?
Ska vi stänga sjukhuset om en läkare gör ett misstag och en patient dör?

Din jämförelse haltar rejält kan man ju säga. Du jämför en jävla marknad med en motorväg. Vi kommer nog inte så mkt längre i de snacket
Citera
2024-07-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Tveksam, efter att man haft minnesstunden så tillbaka till vardagen.
Mins själv veckan efter Göteborgs branden hur vi skulle sitta av alla lektioner bara för att inte fastna i tankar utan komna tillbaka till vardagen.

Ja jag kommer också ihåg Backa branden, och vi gjorde ungefär samma sak på den skolan jag gick i. Men ibland är de bra att stanna upp och reflektera också, inte bara köra på, de brukar komma tillbaka och bita en i röva senare.
Citera
2024-07-07, 10:47
Avstängd
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ja jag kommer också ihåg Backa branden, och vi gjorde ungefär samma sak på den skolan jag gick i. Men ibland är de bra att stanna upp och reflektera också, inte bara köra på, de brukar komma tillbaka och bita en i röva senare.

Förvisso men där och då var det bäst och tror att det är samma tänk man har vid denna krishantering.
Citera
2024-07-07, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Den detaljerade uppgiften kom ju dessutom från ett ögonvittne som stod 3 m därifrån.
ögonvittne är notorisk opålitliga... sällan folk taktik ser det som hände utan bara vad hjärnan fantiserar ihop.
Citera
2024-07-07, 11:29
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Busfabriken?

Dom har fortfarande kvar lokalerna men under namnet funplays istället.
Citera
2024-07-07, 11:50
Medlem
Varför hålla på med smhi?

Hoppa över det och säkra den direkt
Vad använder man som förankring?
Orange lastförankring spännband?
Tar 5 min per bås att sätta upp
Citera
2024-07-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ögonvittne är notorisk opålitliga... sällan folk taktik ser det som hände utan bara vad hjärnan fantiserar ihop.

Ok? Menar du att det är mer trovärdigt med ett händelseförlopp som någon fabricerat ihop enbart på att läsa om händelsen i olika medier?
Citera
2024-07-07, 12:15
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Skruva fast i marken och spänna fast med spännband? Jösses. Det blåste och var en olycka. Ligger du själv i spännbälte för att inte blåsa bort? För säkerhets skull?
Citera
2024-07-07, 12:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Precis! Det borde vara en självklarhet att alltid förankra denna typ av ruckliga stånd. Finns liksom ingen anledning att inte göra det. Just eftersom de är så stora vindfång som med förhållandevis låg vikt, och därför kan blåsa omkull just så som skedde här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in