Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-06, 16:24
Medlem
Jag såg på en bild att de hade extra stöttor bakåt på lotteriståndet. De tycks ju inte ha haft något liknande framåt. På samma bild såg jag något som ser ut som ett kraftigt fyrkantsrör på ståndets gavel, som möjligen skulle kunna vara till för ett utskjutbart stag framåt. Kan de med tiden ha rationaliserat bort delar av ståndets främre sidoväggar för att få friare ingång för kunderna? Det där fyrkantsröret avviker i mitt tycke klart från den övriga konstruktionen. Eller är det bara ett fäste för transportsäkring?

Bilden: https://www.gp.se/images/article/bccdcded-c988-4046-be00-4da75a1b2834/images/3vzDcjvjUtajhPf_DBc14YsMNqrg-WIDE.jpg?width=1920&quality=75
Citera
2024-07-06, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Fullkomligt oförståelig mening "ödtpersonal vi bemanning för nere" Flera sådana inlägg i tråden som måste skrivits av en mycket påverkad person
Ber om ursäkt för lite illa stavning tidigare
Citera
2024-07-06, 16:32
Medlem
Här i mellersta Bohuslän har vi tillgång till den fantastiska väderstationen på Hållö. Finns det något liknande i Kiviks-trakten?

Hållös väderstation: https://utposthallo.se/vader/
Citera
2024-07-06, 16:33
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
VDn säger att han tänker på knallarna vilket är skitsnack - mängder med billig svart arbetskraft från utlandet som behandlas illa, droger och alkohol, flera olyckor och nu en dödsolycka.
Citera
Medlem
Att de har öppet idag tyder bara på hur pengakåta de är.. usch
Citera
Medlem
Inte för jag är expert på sakers längd eller vikt men läste precis en artikel i Expressen där Tony Andreasson/vd för Kiviks marknad uttalar sig om att dom håller öppet.... Konstruktionen på ståndet/vagnen/kiosken kalla det vad man vill som vält ska visst vara 10 meter långt och väga 52 ton?????
Förskrivningen i tidningen eller felsägning om 52 ton? Så tungt kan den väl inte väga då en lastbil för väga 60 ton och deras små kranar dom har på bilarna orkar nog inte lyfta 52 ton.... En tanke bara
Citera
2024-07-06, 16:35
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Här i mellersta Bohuslän har vi tillgång till den fantastiska väderstationen på Hållö. Finns det något liknande i Kiviks-trakten?

Hållös väderstation: https://utposthallo.se/vader/

De närmsta är Hanö, Skillinge och Ystad.
Citera
2024-07-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Tivolit är igång igen idag efter en extra besiktning enligt media...
Dom hade inte behövts att öppna idag. Pengarna trillar in ändå. Tonys andra avdelning är i Sölvesborg sedan i onsdags. Dom har lätt dragit in 150000 kr redan där...
Sen har dom minst 30 platser kvar innan säsonngen är slut. Så innan året är slut så har dom dragit in minst 50 mille
Tror nog dom drar in mer än så... Kostar ju 5 kr per toalettbesök, alla lotter, en del matvagnar, sen dom som hyr platserna (oftast) och hyr ut till knallar, även lite kartell på vissa matvagnar dvs deras vagnar och ingen annan får sälja samma produkt. Visst en plats kostar att hyra x kronor, transport dit, personal för uppbackning, personal under öppetider, personal ska packa ner med.. lägg till kostnad för ev in och urkoppling för elen om dom inte kör dom egna elverken som drar diesel om dom snurrar x timmar per dygn
Citera
2024-07-06, 16:44
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag såg på en bild att de hade extra stöttor bakåt på lotteriståndet. De tycks ju inte ha haft något liknande framåt. På samma bild såg jag något som ser ut som ett kraftigt fyrkantsrör på ståndets gavel, som möjligen skulle kunna vara till för ett utskjutbart stag framåt. Kan de med tiden ha rationaliserat bort delar av ståndets främre sidoväggar för att få friare ingång för kunderna? Det där fyrkantsröret avviker i mitt tycke klart från den övriga konstruktionen. Eller är det bara ett fäste för transportsäkring?

Bilden: https://www.gp.se/images/article/bccdcded-c988-4046-be00-4da75a1b2834/images/3vzDcjvjUtajhPf_DBc14YsMNqrg-WIDE.jpg?width=1920&quality=75

Kunderna går inte in i ståndet. Rören bak är tillför att den ska stå stabilt på jämnt underlag
Citera
2024-07-06, 16:46
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Ja så kan man ju tänka om någon råkat snubbla och skadat sig lite. Men när någon dör, då är de något annat. Då är de bara packa ner hela skiten, hålla en tyst minut för att visa lite respekt och sen är de bra för denna sommaren. Sen får man fundera hur man ska göra nästa år.

Tveksam, efter att man haft minnesstunden så tillbaka till vardagen.
Mins själv veckan efter Göteborgs branden hur vi skulle sitta av alla lektioner bara för att inte fastna i tankar utan komna tillbaka till vardagen.
Citera
2024-07-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Knappast. Axels är störst i Norden. Dom har mångåriga kontrakt skrivna med marknader och festivaler.
Precis mångåriga kontrakt, varit smarta och köpt upp mindre tivoli som lagt ner, på så vis får dom fler platser, mer karuseller, men även lagt in fler verksamheter som körs utan gemene man ser det, ex fun city innan det kursa som var flyktingförläggning ett tag (flyktingar boende i stugorna där) även ett hotell hade dom under flyktingkrisen 2014 - 2015, men även delägare i nöjesfält typ Leos lekland etc, resturanger etc. Så Axels har byggt ett imperium med några huvudavdelningar med dotterbolag.....
Så att Axels skulle försvinna som nästan enda ambulerande tivoli är lika troligt som att vattnet i Öresund sinar
Citera
2024-07-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
Tivoli och cirkus har traditionellt varit zigenarverksamhet så är väl inte konstigt om man "misstänker" det även här? Men du tkr kanske zigenare minsann inte aaaalls är mer kriminella än etniska svenskar?! Pk-drägg.
Jag har inte sett många romer som äger tivoli eller cirkus, min fars bekant drev cirkus förr, ofta tyskar/svenska ingifta i tyska släkter sen lång tid tillbaka, även mycket gammla tyskar sen nån generation tillbaka som hade tivoli förr. Hur det ligger till med Axels/Andersson kan jag inte spekulera i, men Bengts nöjesfält som ägs/drivs av Bengt andersson från ryd e väldigt "svensk" av sig, ända i släkten som arbetar med sånt enligt egen utsago.... Gammla max tivoli startades iaf av max Eggers, kom från Tyskland till Sverige 1957, nuvarande ägare är max son, med mor från Göteborg tror jag... Inte så romskt iheller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in